Jump to content

Vann i olje dph drev. Hva bør skiftes?


ole_propell

Recommended Posts

Sikkert sjøgress i en av de 2 simmeringene. Enten den innerste eller den imellom propellen

Ut med akselene, bytte simmeringer. Evt skylle med diesel et par ganger, "riste" på drevet. På med ny olje "riste rundt" tappe og ny olje.

Vips feridg.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kan være vanskelig å se hvor, hvis det ikke er et fiskesnøre rundt akslingen da.

På min forrige båt hadde jeg vann i olja på DPH. Hele drevet ble pakket om.

I etterkant var det vanskelig å se hvor lekkasjen var, men har en mistanke om at det var girsjalteren i mitt tilfelle.

Hvis drevet allerede har noen år på baken, er det like godt å pakke om hele drevet.

Blir lekkasje før eller siden.

Hvis ikke sjimsene er byttet til stål, er det greit å ta det samtidig.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

I følge faktura fra verksted er det trykktestet i mai i år. Står ikke noe om vakuum. Skal ikke slik testing avsløre lekkasje mellom underhus og overdel?

 

Jo, det er riktig. Kan jo oppstå lekkasje etter utført trykktest selvfølgelig. Opplever du å hatt vann i oljen hvert år er det veldig rart lekkasje ikke har vært påvist. Gjenstår vel bare pluggen man tester fra da? (ny plugg/pakning)

 

Har selv DPH og som nevnt lenger opp ble det ompakket for et par år siden pga underhus/overdel/gir...

 

PS. Kjøpte utstyr selv til 1 båtpenge som trykktester hos Jula/BT.

 

 

Link to post
  • 3 år senere...

Trekker frem denne igjen. Jeg har tappet oljen på mitt DPH drev etter opptak og har uten tvil vann i oljen. Olje ble skiftet før utsett i vår og da var avtappet olje fin. Har vært en kort sesong med ca 30 motortimer. Håper derfor at drevet ikke har tatt nevneverdig skade:pray:

 

Sannsynligvis er det simringene ved propellakslingen, eller lekkasje ved girsjalter/aksling som er synderen. Har planer om å skifte begge deler, men dette vil sannsynligvis være enklest mens drevet er montert på båten. Enten må jeg gjøre det nå før drevet demonteres, eller aller helst vente til våren igjen.

 

-Er det noen som har skiftet disse simringene? Er det en kurant jobb å utføre selv, og kreves det noe spesialverktøy?

-OM jeg venter til våren med å fikse dette, bør jeg flushe drevet på noe vis nå før vinterlagring, og hva bør jeg eventuelt bruke? (Originaloljen er relativt kostbar, så ikke så fristende å bruke den til gjennomskylling..)

Link to post
Olepo skrev 47 minutter siden:

Trekker frem denne igjen. Jeg har tappet oljen på mitt DPH drev etter opptak og har uten tvil vann i oljen. Olje ble skiftet før utsett i vår og da var avtappet olje fin. Har vært en kort sesong med ca 30 motortimer. Håper derfor at drevet ikke har tatt nevneverdig skade:pray:

 

Sannsynligvis er det simringene ved propellakslingen, eller lekkasje ved girsjalter/aksling som er synderen. Har planer om å skifte begge deler, men dette vil sannsynligvis være enklest mens drevet er montert på båten. Enten må jeg gjøre det nå før drevet demonteres, eller aller helst vente til våren igjen.

 

-Er det noen som har skiftet disse simringene? Er det en kurant jobb å utføre selv, og kreves det noe spesialverktøy?

-OM jeg venter til våren med å fikse dette, bør jeg flushe drevet på noe vis nå før vinterlagring, og hva bør jeg eventuelt bruke? (Originaloljen er relativt kostbar, så ikke så fristende å bruke den til gjennomskylling..)

 

Jeg hadde vann i drevet i sommer. På VP verkstedet skylte de gjennom drevet med noe annet en olje før ny olje gikk på. Hva de skylte med husker jeg dessverre ikke... Ring et VP verksted..  Har du hatt vann i oljen lenge vill jeg ikke latt dette stå til våren. Få på ny olje nå er nok det beste for konserveringen, men da må du selvfølgelig få byttet simringer, trykktestet osv..

Link to post
R.O skrev for 1 time siden:

 

Jeg hadde vann i drevet i sommer. På VP verkstedet skylte de gjennom drevet med noe annet en olje før ny olje gikk på. Hva de skylte med husker jeg dessverre ikke... Ring et VP verksted..  Har du hatt vann i oljen lenge vill jeg ikke latt dette stå til våren. Få på ny olje nå er nok det beste for konserveringen, men da må du selvfølgelig få byttet simringer, trykktestet osv..

 

Nei, er ikke så komfortabel med å la det stå over vinteren slik det er nå. Har tappet ut oljen med vanninnhold, men må uansett få flushet det for å prøve å få ut eventuelle vannrester.

 

Windy37GM skrev 44 minutter siden:

Skylle med diesel som jeg skrev tidligere er visstnok feil. Bruk vanlig motorolje (feks BT sin) , det er bedre.

https://www.marinedeler.no/?ofte-stilte-spoersmaal.html

 

 Perfekt! Takk for informativ link.

 

Er det noen som har utført denne operasjonen og byttet simringer selv?

Link to post

Jeg kjøpe inn simmeringene og tenkte å bytte disse i høst. Men olja så grei ut ved oljebyttet i høst så da lar jeg det ligge, lar kondisjonen til våren bestemme videre utfall.

 

Studerte deletegningene og mener det skal være en grei sak å bytte disse tetningene bare man følger prinsippskissene nøye. Puss godt av akslingen med scotchbrite før de nye tetningene settes på.  Smør de nye simmeringene godt med drevolje før de presses inn og vær forsiktig så ikke tetteflatene skades mot skarpe kanter ved entring. Press inn med et jevnt verktøy rundt hele simmerringen (f.eks. en hylse/rør) slik at man ikke punktpresser enkelte steder , dette kan ødelegge simmeringen.

 

Jeg kommer nok også til å bytte pakningen mellom øvre/nedre drevhuset også samt tetningene for sjaltemekanismen da det er disse punktene i tillegg til knutebelgen som fremstår som svake mht. vanninntrenging.

 

Link to post
Olepo skrev for 20 timer siden:

 

Er det noen som har utført denne operasjonen og byttet simringer selv?

Jeg har byttet selv 2 ganger. Det krever litt øvelse og at du er veldig, veldig nøye.

Vi gjorde det sammen med et verksted 1 gangen,....

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...