ole_propell Startet 19.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2014 Oljen på dph drevet har gjennom sesongen blitt grå noe som vel tyder på vanninntrengning. Jeg løsnet på knutebelgen, og det var ikke noe vann inne i den. Vet noen hva sannsynlig årsak til vanninntrengning kan være, og hva som bør gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 De ligger en tettering rett innfor propellen se om den er slitt eller om det er tæring rundt den. Sitér dette innlegget Link to post
christian j Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 De ligger en tettering rett innfor propellen se om den er slitt eller om det er tæring rundt den. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Sikkert sjøgress i en av de 2 simmeringene. Enten den innerste eller den imellom propellen Ut med akselene, bytte simmeringer. Evt skylle med diesel et par ganger, "riste" på drevet. På med ny olje "riste rundt" tappe og ny olje. Vips feridg. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Scand Baltic Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Kan være vanskelig å se hvor, hvis det ikke er et fiskesnøre rundt akslingen da. På min forrige båt hadde jeg vann i olja på DPH. Hele drevet ble pakket om. I etterkant var det vanskelig å se hvor lekkasjen var, men har en mistanke om at det var girsjalteren i mitt tilfelle. Hvis drevet allerede har noen år på baken, er det like godt å pakke om hele drevet. Blir lekkasje før eller siden. Hvis ikke sjimsene er byttet til stål, er det greit å ta det samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Pakningen mellem øvre og nedre drevhus har haft problemer. Tjek den også. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2014 Lever drevet inn for trykktest og de bytter da de pakninger og simmeringer som skal Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Det her er vel ingen tvil? Vann i olje? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Jepp ! Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 70t etter etter skifte av aksling og simmeringer. Har jeg noen sak mot verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Hør på Kire og lever det til trykktesting. Trenger ikke være verre enn en oljepåfyllingsskrue hvis du er heldig. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 70t etter etter skifte av aksling og simmeringer. Har jeg noen sak mot verksted?Sjøgress kan du jo få 10 min etterat du sjøsetter :-) Så min umiddelbare tanke er at ; nei det har du dessverre ikke Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
svmoha Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Vann i olja igjen. 3 dje året på rad. Drevet trykktestet i vår. Blir oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Har du vakumtestet det? Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Som nevnt tidligere i tråden, skift pakning mellom underhus og overdel denne er ofte synderen på dph. Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 I følge faktura fra verksted er det trykktestet i mai i år. Står ikke noe om vakuum. Skal ikke slik testing avsløre lekkasje mellom underhus og overdel? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 I følge faktura fra verksted er det trykktestet i mai i år. Står ikke noe om vakuum. Skal ikke slik testing avsløre lekkasje mellom underhus og overdel? Jo, det er riktig. Kan jo oppstå lekkasje etter utført trykktest selvfølgelig. Opplever du å hatt vann i oljen hvert år er det veldig rart lekkasje ikke har vært påvist. Gjenstår vel bare pluggen man tester fra da? (ny plugg/pakning) Har selv DPH og som nevnt lenger opp ble det ompakket for et par år siden pga underhus/overdel/gir... PS. Kjøpte utstyr selv til 1 båtpenge som trykktester hos Jula/BT. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Kan være tett ved trykktest, men allikevel trekke inn vann når det oppstår vakuum. Sjekk dette også. Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 29.September.2016 Del på Facebook Svart 29.September.2016 Det er funnet lekkasje hver gang. Først rundt aksling så ved gear. Hvor det er i år vet jeg ikke ennå. Observerte olje bak båt etter første tur i år. Burde ha reagert da, men fikk beskjed om at sannsynligvis var det bare noe søl etter reperasjonen som kom opp. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Trekker frem denne igjen. Jeg har tappet oljen på mitt DPH drev etter opptak og har uten tvil vann i oljen. Olje ble skiftet før utsett i vår og da var avtappet olje fin. Har vært en kort sesong med ca 30 motortimer. Håper derfor at drevet ikke har tatt nevneverdig skade Sannsynligvis er det simringene ved propellakslingen, eller lekkasje ved girsjalter/aksling som er synderen. Har planer om å skifte begge deler, men dette vil sannsynligvis være enklest mens drevet er montert på båten. Enten må jeg gjøre det nå før drevet demonteres, eller aller helst vente til våren igjen. -Er det noen som har skiftet disse simringene? Er det en kurant jobb å utføre selv, og kreves det noe spesialverktøy? -OM jeg venter til våren med å fikse dette, bør jeg flushe drevet på noe vis nå før vinterlagring, og hva bør jeg eventuelt bruke? (Originaloljen er relativt kostbar, så ikke så fristende å bruke den til gjennomskylling..) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 Olepo skrev 47 minutter siden: Trekker frem denne igjen. Jeg har tappet oljen på mitt DPH drev etter opptak og har uten tvil vann i oljen. Olje ble skiftet før utsett i vår og da var avtappet olje fin. Har vært en kort sesong med ca 30 motortimer. Håper derfor at drevet ikke har tatt nevneverdig skade Sannsynligvis er det simringene ved propellakslingen, eller lekkasje ved girsjalter/aksling som er synderen. Har planer om å skifte begge deler, men dette vil sannsynligvis være enklest mens drevet er montert på båten. Enten må jeg gjøre det nå før drevet demonteres, eller aller helst vente til våren igjen. -Er det noen som har skiftet disse simringene? Er det en kurant jobb å utføre selv, og kreves det noe spesialverktøy? -OM jeg venter til våren med å fikse dette, bør jeg flushe drevet på noe vis nå før vinterlagring, og hva bør jeg eventuelt bruke? (Originaloljen er relativt kostbar, så ikke så fristende å bruke den til gjennomskylling..) Jeg hadde vann i drevet i sommer. På VP verkstedet skylte de gjennom drevet med noe annet en olje før ny olje gikk på. Hva de skylte med husker jeg dessverre ikke... Ring et VP verksted.. Har du hatt vann i oljen lenge vill jeg ikke latt dette stå til våren. Få på ny olje nå er nok det beste for konserveringen, men da må du selvfølgelig få byttet simringer, trykktestet osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 (redigert) Skylle med diesel som jeg skrev tidligere er visstnok feil. Bruk vanlig motorolje (feks BT sin) , det er bedre. https://www.marinedeler.no/?ofte-stilte-spoersmaal.html Redigert 3.November.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Olepo Svart 3.November.2019 Del på Facebook Svart 3.November.2019 R.O skrev for 1 time siden: Jeg hadde vann i drevet i sommer. På VP verkstedet skylte de gjennom drevet med noe annet en olje før ny olje gikk på. Hva de skylte med husker jeg dessverre ikke... Ring et VP verksted.. Har du hatt vann i oljen lenge vill jeg ikke latt dette stå til våren. Få på ny olje nå er nok det beste for konserveringen, men da må du selvfølgelig få byttet simringer, trykktestet osv.. Nei, er ikke så komfortabel med å la det stå over vinteren slik det er nå. Har tappet ut oljen med vanninnhold, men må uansett få flushet det for å prøve å få ut eventuelle vannrester. Windy37GM skrev 44 minutter siden: Skylle med diesel som jeg skrev tidligere er visstnok feil. Bruk vanlig motorolje (feks BT sin) , det er bedre. https://www.marinedeler.no/?ofte-stilte-spoersmaal.html Perfekt! Takk for informativ link. Er det noen som har utført denne operasjonen og byttet simringer selv? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Jeg kjøpe inn simmeringene og tenkte å bytte disse i høst. Men olja så grei ut ved oljebyttet i høst så da lar jeg det ligge, lar kondisjonen til våren bestemme videre utfall. Studerte deletegningene og mener det skal være en grei sak å bytte disse tetningene bare man følger prinsippskissene nøye. Puss godt av akslingen med scotchbrite før de nye tetningene settes på. Smør de nye simmeringene godt med drevolje før de presses inn og vær forsiktig så ikke tetteflatene skades mot skarpe kanter ved entring. Press inn med et jevnt verktøy rundt hele simmerringen (f.eks. en hylse/rør) slik at man ikke punktpresser enkelte steder , dette kan ødelegge simmeringen. Jeg kommer nok også til å bytte pakningen mellom øvre/nedre drevhuset også samt tetningene for sjaltemekanismen da det er disse punktene i tillegg til knutebelgen som fremstår som svake mht. vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Olepo skrev for 20 timer siden: Er det noen som har utført denne operasjonen og byttet simringer selv? Jeg har byttet selv 2 ganger. Det krever litt øvelse og at du er veldig, veldig nøye. Vi gjorde det sammen med et verksted 1 gangen,.... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.