Jump to content

Vann i olje dph drev. Hva bør skiftes?

ole_propell

Recommended Posts

Takk for alle innspill.

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

Studerte deletegningene og mener det skal være en grei sak å bytte disse tetningene bare man følger prinsippskissene nøye. Puss godt av akslingen med scotchbrite før de nye tetningene settes på.  Smør de nye simmeringene godt med drevolje før de presses inn og vær forsiktig så ikke tetteflatene skades mot skarpe kanter ved entring. Press inn med et jevnt verktøy rundt hele simmerringen (f.eks. en hylse/rør) slik at man ikke punktpresser enkelte steder , dette kan ødelegge simmeringen.

Ja, det burde være mulig å få til. Hylser med riktig diameter for å montere simmeringene skal nok kunne la seg ordne, tror faktisk vi har et sett spesialverktøy på jobb beregnet for dette, men vet ikke om det inneholder riktige dimensjoner.

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Jeg har byttet selv 2 ganger. Det krever litt øvelse og at du er veldig, veldig nøye.

Vi gjorde det sammen med et verksted 1 gangen,....

Ja, må innrømme at jeg er litt skeptisk...

Jeg må uansett gi drevet litt førstehjelp ved å fylle opp med olje, rotere noen runder og tømme det igjen for å få ut eventuelle rester av vann.

Vurderer deretter å sende det til "proffer" som kan trykk-/vakuumteste det og skifte tetningene. Operasjonen med å skifte simmeringer og o-ringer skal jeg nok kunne utføre selv, men drevet bør uansett trykktestes i etterkant for å være sikker på at det er tett etter rep. Og dette må noen med tilgang til utstyr ta seg av.

Blir da eventuelt å sende drevet til Drevservice.no eller levere det hos Jarlsø Marina for gjennomgang og reparasjon.

Jeg skylte igjennom 3 ganger med motorolje.  Lagde meg en aksel som passet inn på splinen (masse tape imellom så det ikke ble metall-mot-metall og monterte hele grea på drillen for å simeluere motor og skylle rundt.  Ble fint det.  DP-E drev

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 6 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har hørt av mange, inkludert Volvo forhandler som har henvist til at Winrace lager slike tettinger mellom propellene for å hindre at ålegress trenger inn i simringene og lager lekkasje. Men etter å ha ringt Winrace for å bestille 2stk slike så forteller de at de ikke lager dissee. De lager noe spacere i de tilfeller hvor avstanden mellom propellene er for små, antagelig dersom det er noe feil som må fikses. 

Men altså ikke noe for å hjelpe mot ålegress. De forteller at mange tror at de lager slikt mot ålegress, men det gjør de ikke.

Så herved er dette forumets lesere også informert om det samme.

Og om noen vet andre steder man kan kjøpe slikt så post det gjerne her. Skulle gjerne hatt 2 stk til mine G7 propeller på dph-drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...