Jump to content

Tidssone bluechart?


Gringol

Recommended Posts

Hei

Har endelig fått min garmin 192ci oppe å gå og finner ut stort sett alt, men tidsonen finner jewg ikke ut av.... det burde jo være det enkleste?? :cryin:

hjelp mottas med takk pluss flere bluechart linker hadde vært knall og innstillinger som andre bruker::::::

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

ja, den er grei, men jeg finner ikke vår tidsone,det bare er sentral,fjell antlantic,øst etc.... og der har jeg prøvd alle men får ikke klokka til å stemme med norge i det hele tatt?? må man inn å stille den manuell??

Mvh

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Hei! Tror kanskje plotteren må være oppe å gå...

Har ikke plotteren foran meg nå, men husker jeg ved valg av tidssone kunne skrolle nedover en masse alternativer, og ett av alternativene inneholdt Paris, men der står sikkert noen flere navn i samme linja, ikke sikkert Paris står nevnt først... Du får sjekke nøye alle alternativene som listes opp.

Link to post
Share on other sites

ja, jeg finner alle tidsonene, men ikke paris, har gått igjennom alle og sjekket men får ikke tiden i norge,men den skal kanskje ligge 1 time bak :blush:

når jeg har den på tidevann innstilling i helgeroa så viser klokka på tidevannsbildet norsk tid, så her stemmer den altså. på tidsone har jeg den nå innstilt på UTC med sommertid på.

 

Dette med bedre detaljer på kartet har jeg ikke funnet noen løsning på ennå ennå så mye jeg trykker, men ser når jeg beveger meg ut av ett område og inn på et nytt ,så får jeg opp med en gang flere navn på øyer og steder men det forsvinner fort vekk igjen,,,??? det må jo være noen innstillinger som er feil satt, men at det skal være så innviklet er jo litt skuffende, pleier sel å være en "reser" på all slags duppedingser :headbang:

 

Synd att det ikke srives mer om bruk av bluechart på forumet.

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Finner du ikke Paris, se om du kan finne en annen by som ligger på noenlunde samme lengdegraden (øst-vest). Deretter stiller du "UTC Offset" +/- i timer. Selv har jeg valgt Paris og +1time offset. Alternativt kan du gå inn på "other" og stille tidsavvik, og da skulle det bare være og prøve forskjellige tidsavvik helt til du ser klokka i gpsen blir riktig. PS: jeg har en annen Garminmodell, men prinsippet er vel noenlunde det samme.........

 

Ang. stedsnavn som mangler så er dette et gammelt tema og etter mi mening en stor mangel med Garmins sjøkart. Måten du beskriver det på er "normalt". Skulle man velge og kun vise de kartene som har stedsnavn ville man få en helt annen og dårligere målestokk og gå glipp av kanskje livsviktig informasjon og detaljnivå. Så i valget mellom pest og kolera er det best uten navnevisning. Belanor er gjort oppmerksom på mangelen for lenge siden. Selv har jeg versjon 6.0(ca 1 år gammel) av BC, hadde trodd at dette var ordnet opp i siste versjoner, eller har jeg misforstått hvilken versjon vi diskuterer???

Redigert av Arne Lian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får da inn navn på nes og holmer. Vet ikke helt hvorfor, jeg har trykt så mye at jeg ikke helt vet hva jeg har gjort.

Kan det ha noe med hvilken instilling når det gjelder informasjon på kartet?? Synes å huske at det var en meny med endel alternativ og plotteren var instilt på normal og jeg valgte høy (eller noe sånt).

 

Sorry, dette hjelper visst ikke så mye. Får du ikke vetige svar skal jeg sjekke neste gang jeg er i båten

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får da inn navn på nes og holmer. Vet ikke helt hvorfor, jeg har trykt så mye at jeg ikke helt vet hva jeg har gjort.

Kan det ha noe med hvilken instilling når det gjelder informasjon på kartet?? Synes å huske at det var en meny med endel alternativ og plotteren var instilt på normal og jeg valgte høy (eller noe sånt).

 

Sorry, dette hjelper visst ikke så mye. Får du ikke vetige svar skal jeg sjekke neste gang jeg er i båten

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Dette du skriver om her er oppe i DENNE tråden akuratt nå :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...