Jump to content

Phishing forsøk på SMS som utgir seg for å være Båtmagasinet

fjordplast

Recommended Posts

Jeg har i det siste fått flere SMS fra noen som utgir seg for å være Båtmagsinet og som etterspør manglenede personinformasjon til abonnementet mitt, nå sist spurte de om epostadressen min.

Nummeret det SMS'en er sendt fra tilhører sendega.com er klassifisert som "useriøst firma" på telefonterror.no

Noen andre som har blitt utsatt for det samme?

P.S: Hvis det virkelig er Båtmagasinet som står bak dette er det uproft.

Med styren i blodet siden 8 års alder.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Disse to SMS mottok jeg med 5 minutters mellomrom. Avsender er tlf nr 2434. Pussig at de vet fornavnet mitt, telefonnummeret mitt, men ikke e-postadr.

Hei Xxxxxx. Vi mangler din epostadresse. Du kan gå glipp av informasjon fra oss om ditt abonnement. Om kort tid vil du motta en SMS hvor du kan sende oss din epostadresse. Du blir da med i trekningen av et reisegavekort til en verdi av kr 30000 og 4 iPad Mini. Mvh Båtmagasinet

Registrer din epost ved å skrive: BVING din e-postadr som svar på denne SMS. Du er med i trekningen av et reisegavekort på kr 30000 og 4 iPad Mini. Mvh Båtmagasinet

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Fikk melding fra BM og Autofil i går med 5min tidsforskjell. Det er sikkert ikke svindel. Jeg svarte ikke på noen av dem. Ble veldig skeptisk. Utleverer ikke noe personlig data over sms! ting som har med kontonr. ol. spør aldrig seriøse aktører om over tlf/sms.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

En ting kan jeg nærmest garantere.

Sender dere inn epost adressen når dere får en slik melding vil dere iallefall få mye epost i fremtiden :lol:

Det samme gjelder forresten andre veien, får stadig epost av noen som bare trenger telefonnummeret mitt eller postadressen min før de kan sende meg "dyr dingseboms XXX", "Pakken ligger klar" etc.

Det er selvsagt bare pishing etter mer informasjon så de kan sende meg enda mer søppel eller prøve å lure meg for virkelige verdier.

Hvis bare 10% av dette ikke var svindel ville jeg kunne fylt huset opp med dyr elektronikk i løpet av noen måneder bare ved å svare på de henvendelse jeg får. Det er selvsagt for godt til å være sant, derfor er det ikke sant heller.

Men tydelig mange nok som går fem på ellers hadde de jo ikke orket å holde på med dette.

Disse kjeltringene - for det er det de er - skulle vært bura inne.

Appen AntiTelefonTerror til Android, Adblock plus og DoNotTrackMe til enhver moderne nettleser vil gjøre underverker. Det går månedsvis mellom hver gang jeg mottar spam siden de ikke vet at jeg eksisterer.

Når det gjelder å sende personlig informasjon på SMS, så bør man ikke sende noe man ikke ville skrevet på en lapp og hengt opp på en offentlig plass.

Hadde vært mer seriøst med en meldingsboks som dukket opp neste gang du logget deg på baatplassen med spørsmål om du kunne oppdatere epost adresse.

Antagelig billigere også, det er vel ikke helt gratis å sende slike SMS'er?

og på den måten gir heller ikke henvendelsen inntrykk av å være SPAM/pishing og man er 100% sikker på at det faktisk ER baatplassen.no som spør.

• 3 uker senere...

Tlf nr 2434 er en SMS tjeneste. Og brukes sågar både av seriøse firmaer og svindlere som vil sende ut masse-SMS'er for fishing.

Slik jeg har forstått er det ganske normalt å dele kundeinformasjon opp i flere deler på serveren. Slik at om hackere klarer å få tak i kundeinformasjon så får de kun tak i deler av den. Da bruker hackerne ofte fishing triks for å prøve å få tak i resten av informasjonen direkte opp mot personen. Syntes dette kan minne litt om en slik metode.

Jeg ville ikke svart på en slik suspekt mail. Men om jeg hadde mistanke om at de faktisk ville meg noe som var viktig hadde jeg heller ringt til Allers som distribuerer Båtmagasinet, eller sendt mail: abo.bm@aller.no

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

• 2 uker senere...

Nå ringer de og maser også. Vil ha meg til å kjøpe bilblad bare fordi jeg kjøper et båtblad. Faens mas. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown: Hans Due: Kan du ikke ha litt respekt for kundene dine?

Telefonnummeret de ringer fra er 35102603. De oppgir at de ringer fra Båtmagasinet men i virkeligeheten er det fra et telefonsalgfirma som heter TELEPERFORMANCE.no org no 967682535.

Nå er jeg i hvert fall helt sikker på at Båtmagasinet ikke skal få epostadressen min.

--fjordplast

Redigert av fjordplast (see edit history)

Med styren i blodet siden 8 års alder.

www.fjordboatclub.com

www.fjordclub.com

Fikk også en telefon fra nevnte firma som ønsker å selge meg både bilblad og Jakt & Fiske . Han som ringte var så "jovial" at ville vite hvordan båtsesongen hadde vært etc. før han startet "salget"..

Når man ber de komme til poenget blir de nesten litt satt ut.....

Liker ikke slik type salg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...