Jump to content

VHF-rekkevidde - håndholdt eller stasjonær


Kotnes

Recommended Posts

Har en Navman VHF 7100 https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1880/nav_7100.jpg som er brukt i 14 dager som jeg kunne tenke meg å bytte i en håndholdt. Er det dårligere rekkevidde på håndholdte kontra en sånn jeg har. Er det noen som vil bytte så send meg en mail. Dette skulle vel kansje stått under til salgs men jeg skal ikke selge. Bare bytte. Du finner mer info om radioen hvis du går inn på seatronic.no Se under varesøk og vhf

Redigert av Andreas (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 725 bærbar VHF som jeg hadde som eneste VHF i vår Nidelv 690 Sport. Den var jeg totalt misfornøyd med. Ut i fra tester jeg har lest tror jeg ikke denne VHF'en er noe dårligere enn andre bærbare VHF'er. Problemet er rekkevidden! Jeg lå på Jeløya og hverken hørte eller kom frem til Tjøme Radio. I dag har jeg stasjonær VHF ombord - og den bærbare ligger i bagen for nødutstyr som ekstra sikkerhet. Jeg vil på ingen måte anbefale bærbar VHF som sikkerhetsutstyr ombord i båten. Løste ikke ditt problem - men min anbefaling er å beholde den stasjonære i båten.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti at det er ikke effekten som er begrensningen, antenne og antennehøyde er hva som er avgjørende. En stasjonær som går på laveffekt har da rimelig lang rekkevidde, og laveffekt på stasjoner og bærbar er vel tilsvarende?

 

Vi dermed tro at en bærbar tilkoblet skikkelig antenne skulle være et greit alternativ, ihvertfall i mindre båter? Har tenkt å gå for den løsningen selv. De aller fleste bærbare kan tilkobles ekstern antenne.

 

Og 25W/høyeffekt skal vel kun benyttes i nød på kanal 16.. Eller er det for lenge siden jeg leste reglementet?

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Og 25W/høyeffekt skal vel kun benyttes i nød på kanal 16..

Hvis jeg ikke tar helt feil, benyttes 25 watt på de aller fleste kanaler som standard. At antenna har mye å si er helt klart, men jeg ser ikke helt hvorfor man skal velge en dårligere løsning ved å gå for bærbar.

 

VHF er sikkerhetsutstyr, og da mener jeg man bør gå for den beste løsningen - dvs 25 watt og en god antenne.

 

PS Har selv både bærbar og fast VHF

Link to post
Share on other sites

Har vært borti at det er ikke effekten som er begrensningen, antenne og antennehøyde er hva som er avgjørende.

Dette er fullstendig riktig, det er i all hovedsak antennens egenskaper og dens høyde som avgjør VHF'ens rekkevidde. En håndholdt har en såkalt "nedspolt" antenne og det er et kompromiss som gjør formidable innhugg i antennens evne til å stråle ut - og å ta imot - signaler.

 

Og 25W/høyeffekt skal vel kun benyttes i nød på kanal 16.. Eller er det for lenge siden jeg leste reglementet?

Du kan nok ha rett i at det er for lenge siden du leste reglementet. Jeg kan ihvertfall ikke huske å ha sett det du refererer til de 10+ årene jeg har drevet med VHF-undervisning.

 

PS

Jeg begynner forøvrig nytt VHF-kurs i Stavanger den 4. mai hvis noen skulle være interessert....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med "Poseidon" i dette spørsmålet.Etter min mening er en håndholdt vhf tilkoblet en kvalitets antenne et langt bedre alternativ sammenlignet med en stasjonær vhf med 25w og en dårlig antenne.Kvaliteten på en antenne er av større betydning en folk flest tror.

Det er bedre å kjøpe en dyr antenne og en rimelig vhf, en motsatt.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skal anskaffe VHF nå. I tillegg til det med antenne kontra sendestyrke - har ikke registrert bærbar VHF med DSC - hvis det er rett, er det da fornuftig å anskaffe bærbar som eneste radio når fast har det utstyr som vel etterhvert blir standard i bruk?

<{POST_SNAPBACK}>

Slutter meg til alle som sier fast VHF er den sikreste løsningen.

Summert er fordelene slik - kontra bærbar VHF:

 

- Høyere effekt.

25Watt mot 1-5W

 

- Mer effektiv antenne.

Lengre og høyere montert enn gummipisken på den bærbare.

 

- Bedre strømkilde.

Båtens akkumulatorbatteri har større kapasitet enn den bærbare.

50 Ah og oppover mot 0.7-1.2 Ah på en bærbar.

 

- Har DSC

Får sendt mer og nøyaktig info i nødkallet på kortere tid.

 

- Bedre høyttaler kvalitet (kraftigere lyd)

Større effekt på mottakerens forsterker og kraftigere høyttaler

gir mulgihet for å "guffe opp". Er alltid en fordel ombord i en båt.

 

Dagens fastmonterte VHFer er jo ikke fysisk store og tar relativt liten plass.

I tillegg er mange av dem vanntette også.

 

Er argumentet at man er redd for tyveri, så monter den på bøyle.

Da er det enkelt å kople fra og du kan ta den med hjem.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal anskaffe VHF nå. I tillegg til det med antenne kontra sendestyrke - har ikke registrert bærbar VHF med DSC - hvis det er rett, er det da fornuftig å anskaffe bærbar som eneste radio når fast har det utstyr som vel etterhvert blir standard i bruk?

<{POST_SNAPBACK}>

Bærbar VHF med DSC finnes (i utlandet) men ikke tillatt brukt i Norge. Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ikke HELT lovlig vel? (Forsterker mener jeg).  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Men, man oppnår kanskje å sende ut et heidundrende signal - slik at man klarer å forstyrre flere på en gang?

 

Uten at man mottar noe mer enn før - og derfor slipper å høre de som fortvilet protesterer . . . . :wink::wink::wink:

 

Nei det beste er nok å bruke VHF'en i den form den er behørig testet og godkjent.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er argumentet at man er redd for tyveri, så monter den på bøyle.

Da er det enkelt å kople fra og du kan ta den med hjem.

 

Geir   :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Eller så monterer man en slik variant som har "skjult annlegg" der bare röret er montert på dashbordet - som Simrad RS82/RS 87. Röret tar man enkelt med seg hjem.

 

Bilde

Simrad RS 87 ble testet i siste utgave av "Yachting Monthly" (eller Motorboat & Yachting). Best i test - på tross av ganske höy pris. RS 82 er en litt enklere variant enn RS 87 - den har ikke mulighet tilå bygges ut med tåkelur og hailinganlegg. Ellers er de like. RS 81 (venstre rör på bildet) har ikke DSC

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...