Andboats Startet 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2014 (redigert) Hei - Har noen tips på hvordan man kan få bort jordslag på en kalesje ? Redigert 28.Oktober.2014 av Andboats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Legg delene i et badekar med varmt vann og riktig såpe. La stå i bløt. Trekk kalesjen over kanten og gnikk med svamp. Snu kalesjen og gjenta på andre siden. Bløt møkkajobb, men kalesjen blir bedre. Skyll helt rent med lunket vann. Alternativt: Bløtlegg. Legg kalesje flatt på terasse (ikke betong underlag). Skrubb forsiktig med myk langkost på begge sider. Spyl av såpe. Anbefaler ikke vaskemaskin. I så fall skjorteprogram og litt snilt vaskemiddel. Det er vankelig å få jordslag helt av uten å gå for hardt til verks. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
fredrant Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Legg delene i et badekar med varmt vann og riktig såpe. La stå i bløt. Trekk kalesjen over kanten og gnikk med svamp. Snu kalesjen og gjenta på andre siden. Bløt møkkajobb, men kalesjen blir bedre. Skyll helt rent med lunket vann. Alternativt: Bløtlegg. Legg kalesje flatt på terasse (ikke betong underlag). Skrubb forsiktig med myk langkost på begge sider. Spyl av såpe. Anbefaler ikke vaskemaskin. I så fall skjorteprogram og litt snilt vaskemiddel. Det er vankelig å få jordslag helt av uten å gå for hardt til verks. Angående riktig såpe: Har hørt et eller annet sted at grønnsåpe skal være bra?? La kalesjeen ligge i opptil 24 timer, vask deretter med svamp (evt MYK børste) slik Billa skriver. Husk at stiv børste kan ødelegge fibrene i kalesjeduken Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Angående varmt vann: Vann over 30 grader får kalesjen til å krympe! Så lunkent vann, og Bio-Tex eller grønnsåpe over natten. Vidundermidler som fjerner jordslag ødelegger også duk og sømmer, så det er ingen god ide. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Vasket min på 40° i industrivaskemaskin, ingen krymp eller skader. Kalesjen er 3/4 år gammel. Bror gjorde samme å hans er 6/7år, samme resultat Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 28.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Dette skal jeg prøve, Takk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Forsiktig med varmt vann om det er vindu på kalesjen. De kan bli hvite. Lunket vann er bra. Vært også varsom med sømmene når trådene er fuktige. Da ødelegges de raskere. Biotex, myk svamp og vask i flere omganger. Bytt vann når det er skittent. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Biltema her jordslagspray som er veldig bra og effektiv. Jeg har ikke prøvd dette på båtkalesje, men prøvd det på en Combicamp som vi brukte på festivaler et par år. fungerte veldig bra Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Billa Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Angående varmt vann: Vann over 30 grader får kalesjen til å krympe! Så lunkent vann, og Bio-Tex eller grønnsåpe over natten. Vidundermidler som fjerner jordslag ødelegger også duk og sømmer, så det er ingen god ide.Sorry, skrev jeg varmt. Mente lunket....Grønnsåpe er vel alkalisk og defor egnet til komponenter fra sur nedbør. Har brukt grønnsåpe selv men er usikker på om den er bedre en kalesje rens produkter fra f.eks. Biltema. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
FM 8-12 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Over 30grader får den til å krympe? kroppen selv holder 37, sånn for å sammenligne Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 (redigert) Jeg bløtla over natten og vasket med med lunkent grønnsåpevann og myk børste. Brukte en hel lørdag... Fikk ikke bort alt av jordslag, men kalesjen ble mye bedre. Ser i andre tråder om samme tema at flere anbefaler og levere kalesjen til renseri/kalesjemakere for å få bort alt jordslag og få impregnert på ny, men her i Bodø er det ingen renseri som vil ta imot kalesjen... Redigert 28.Oktober.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Fjordgubbe Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Du må være god om du får vekk jordslag med berre såpe og varmt vatn. Det må nok kraftigare lut til. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Hei. Jeg har i mange år forsøkt å få vekk jordslag fra kalesjen. Resultatet har uteblitt med glans helt til i år. Da forsøkte jeg noe helt nytt, og det var å sende den til http://www.torvask.no/ på Tjøme. Bedre blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det spørs jo hvor mye det er, men jeg tror ikke du får det bortt bare med såpe og lunkent vann. Biltema jordslagmiddel er meget effektivt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Du må være god om du får vekk jordslag med berre såpe og varmt vatn. Det må nok kraftigare lut til. Det spørs jo hvor mye det er, men jeg tror ikke du får det bortt bare med såpe og lunkent vann. Biltema jordslagmiddel er meget effektivt Du får ikke bort alt med såpe og vann nei, men kalesjen overlever i det minste. Samtlige jordslagmidler tar hardt på duk og sømmer, og forkorter levetiden på kalesjen. Så det er litt som å velge mellom pest og kolera, enten akesptere litt jordslag og lengre levetid eller å få den gullende ren men med forkortet levetid. Du kan ikke få i både pose og sekk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oystein Ny Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Bio-tex over natta i badekar synes jeg fungerer kjempe bra. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Hadde en del jordslag på min kalesje i år. Siden jeg nå skal inpregnere den på nytt i år så gikk jeg på med lunka vann med salo og salmiak. La den på terrassen og skrubba, fikk bort så å si alt. Skylte den med masse masse vann etterpå og hang den til tørk. Inpregneringen blir til våren, og når det kommer til akkurat det så inpregnerer ikke jeg før den viser at den lekker, noe den begynte å gjøre i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Hei. Jeg har i mange år forsøkt å få vekk jordslag fra kalesjen. Resultatet har uteblitt med glans helt til i år. Da forsøkte jeg noe helt nytt, og det var å sende den til http://www.torvask.no/ på Tjøme. Bedre blir det ikke. Hei Dette skal jeg også prøve i år, spenende å se resultatet når det kommer. larss Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 To kjerringråd mot jordslag er bakepulver(baking soda) og eddik. Har kun brukt eddik med sprayflaske på plysh, som jeg innbiller meg hjalp/stoppet dette. Endel av jordslagsprayene bleker, så det kan være lurt å prøve et ikke synlig sted. Har også hørt at sollys dreper jordslag med uv strålingen, så er det puter og liknende går det an å legge i sola. Min kalesje(mørk blå) ble tatt i badekaret 24 timer med biotex+svamp+25 grader etter mugg/jordangrep. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Doxa interiør Ramstadsletta r i Bærum renser og impregnerer. Bra resultat til,ok pris. Er vel ofte greit å gå over sømmer samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Over 30grader får den til å krympe? kroppen selv holder 37, sånn for å sammenligne Ja, men den er ikke laget i kalesjestoff! Prøv selv å vaske kalesjen med varmt vann, så skal du se hvor vanskelig den er å få på etterpå;-) Jeg har gjort tabben før, og gjør den ikke igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Les over, nettopp hatt den i industrivasker på 40grader, samme hadde bror. Tok kalesjen på gamlebåten på samme måte for 5år siden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Jeg kjørte en i vaskemaskinen på 40 grader for en del år siden. I tillegg til at to av vinduene så ut som om de var skutt på med hagle, så var den faktisk krympet såpass at en 6-7 cm bred stimmel måtte sys på bak for å få den på knappene igjen. Så jeg for min del holder meg til bløtlegging i lunkent Bio-Tex vann heretter. Rimelig effektivt om den får ligge i bløt et lite døgn da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guzzi Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Siden Doxa blir nevnt, så er de bland de fagfolkene som presiserer at kalesjer ikke må vaskes i vann over 30 grader da sjansen for krymping er veldig stor. Selv pleier jeg å legge kalesjen i badekaret da jeg tar den av om høsten. Der får den ligge noen timer med passe temperert vann og en rikelig porsjon OMO Color. Det hjelper også litt på jordslag, men tar nok ikke alt. Det tar noen år før en kalesje trenger impregnering. Ingen vits i å begynne med det før det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Mener å ha lest at jordslagmiddel inneholder en god del klorin? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.