Rekrutten Startet 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2014 Hei. Er det spesifisert serviceintervall(iht brukermanual etc) på belgene til en Alpha One gen II drev eller byttes de ved inspeksjon? Dersom det er spesifisert intervall, er det da noen som kan fortelle meg hvor jeg finner det dokumentert? På forhånd takk! Svein Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Hvert 7. år for belgene. Ved bytte av knutebelg må transom av og dette tar tid og koster litt. Tror det står i manualen. Det kan være lurt å bytte girvaier og drevindikator når transom først er av. Den største og kanskje eneste svakheten drevet har er den fordømte drevindikatoren som kommer til å ryke om den ikke allerede har gjort det. Slik jeg fortod det måtte transom av for å bytte drevindikator. Pass på oljeslange og nippel så dette ikke ryker. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
gjeldfri Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Det jeg fikk opplyst var at det skule inspiseres, byttes ved behov. Jeg bytta vel første gang etter ca ti år. Var ikke nødvendig da heller, men siden båten var på verksted ifm annet arbeide, tok jeg full service på drev og motor samtidig. Eller, det trodde jeg. De hadde bytta regreim, men ikke strammehjulet. Det skar seg senere.... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Billa: Transom må ikke av. Transom er den delen som sitter fastboltet i skroget. Du mener sikkert bellhousing. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2014 Slike ting står i servicemanualen for drevet ditt, og så vidt jeg kan se (og huske) skal belgene inspiseres hver 100 timer eller årlig, og byttes ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 29.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2014 Billa: Transom må ikke av. Transom er den delen som sitter fastboltet i skroget. Du mener sikkert bellhousing.Mulig jeg tar feil. Lærte fremedordene av mekanikkeren som kalte det transom. Uansett, jeg byttet belg etter 8 år på min tidligere Merc drev. Kostet litt, men intervallet er langt så da blir det ikke dyrt. Drevindikatoren var svakheten på mitt drev. Røk hele tiden. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Elektrisk Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 (redigert) Jeg tar opp tråden her da jeg er i ferd med å kjøpe en båt med to års gjenværende garanti . Er det noe krav til service på drevet som bytte av belger etc. Snakket med merkeverksted og de anbefalte å bytte transom når man først skulle ta service. Rundt 23 -25.000 for alt inkludert service på drev og motor... Det blir noen dyre båturer i år for å si det slik... Redigert 25.April.2017 av Elektrisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Bytte transom ???? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.April.2017 Link til dette innlegget Svart 25.April.2017 Det er ingen grunn til å bytte hele transomen med mindre det er noe galt med den, og i den prisen du nevner er det heller neppe inkludert, de mente nok belger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.