Jump to content

Gaupen boogie henger 1995 kg - verdi?

ynroenn

Recommended Posts

Hei! Da jeg går over til enklere lagring denne sesongen, planlegger jeg å selge min Gaupen 2024 boogie henger. Det er en 2003 modell, passer for båter opp til 24 for, totalvekt 1995 kg og 349 kg egenvekt. Det er forrige utgave av denne, mangler selvjusterende vugge som er på den nye modelle:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42102704

Hva er fornuftig bruktpris for en slik henger? Har ikke vært i saltvann, kun brukt til opplag og opptak/utsetting i ferskvann. Hadde vel en veiledende pris på ca. 25000,- i 2003. Er halv pris av dette et greit utgangspunkt? EVentuelt lurt å vente til våren med å selge?

Tips taes i mot med takk:)

Redigert av ynroenn (see edit history)

Kommer vel (fortsatt?) en omreg-avgift på denne vil jeg tro siden den trolig veier over 350 kg (egenvekt), men ellers synes halv pris, kanskje sågar mer, å være en grei pris. Selv kjøper jeg aldri en brukt henger, kun nye, og selger de etter sånn rundt ti år og før det oppstår noe problemer eller utgifter med disse. Slutter aldri å undres over hvor godt hengere holder seg i pris, ikke minst båthengere som kanskje har tilbrakt en del tid i saltvann og uten at eier har engang giddet å spyle de med ferskvann etterpå!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En slik henger har en listepris på 27.795 og veier 400kg, egenvekt. I følge toll.no er det en omreg.avgift på 702 kroner hvis en henger veier over 350 kg. Lurer på om denne hengeren en gang i tiden veide 349 kg og derfor gikk klar av denne avgiften ved salg? En økning i egenvekt på 50kg utgjør vel en del på styrke så kanskje ikke helt samme henger lenger? Hvorfor man skal betale halv pris av ny LISTEPRIS på en 11 år gammel henger som trenger reparasjon på 4000 forstår jeg rett og slett ikke, og derfor fortsetter jeg å kjøpe henger nye, på tilbud, og selger de 10 år gamle og lar andre ta reparasjonsutgiftene. Enda godt at vi er uenige slik at vi har et fungerende marked.

Det er riktig som du skriver at den modellen jeg har veier 349 kg. Største forskjellen (og eneste?) er at den nye modellen har selvjusterende vugge, det har ikke min. Eller så følger jeg argumentasjonen din Mouche, tror imidlertid ikke det skal være nødvendig med reperasjoner på min:) Grunnen til at jeg selger er at jeg har gjort avtale med et firma som tar opp båten, lagrer tørt og varmt, server motor og setter ut igjen for en ok pris, så da faller behovet for henger bort.

Som Mouche skreiv, godt vi er ueinige..

Eg skal bruke hengaren to ganger, annakvart år. Regner med å ligge på sjøen ein vinter, og ta nødvendig oppgradering den neste.

Da eg er vel seksti år, og gjennomsnittleg levealder for mannfolk er åttifem, skulle dette bli ca .tjue turer, viss eg lever og har helse til å ha båt :smiley:

Da meiner eg at mitt valg med å få ein brukbar henger for 16000 var det beste for meg, og topp for han som fekk solgt.. :smiley:

geirmund skrev On 30.10.2014 at 21.16:

Da eg er vel seksti år, og gjennomsnittleg levealder for mannfolk er åttifem, skulle dette bli ca .tjue turer, viss eg lever og har helse til å ha båt :smiley:

Beklager, men her er du nok litt for optimistisk med tanke på gjennomsnittet for denne er i underkant av 80 for menn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...