Jump to content

Maritime inntrykk, Thailand.


Normarco

Recommended Posts

Lovte noen bilder fra Manila Yacht club. Seansen ble nærmest en fiasko. Fikk ikkelov å komme inn på området. Ble høflig blidt men bestemt avvist, "Members only, sorry sir". Ble derfor kun noen bilder tatt fra gaten med mobilkamera. Når jeg i dag kiket litt rundt der borte, er ikke dette plassen jeg ville tatt morgendukkert fra båten. Så det bodde folk i den Marine Trader (?) flush deck Trawleren.

Siste bilde er fra Basseng området nede i 7 etage i den Condo blokka jeg bor i her i Manila denne perioden.

Viser Manila Bay

bilde

bilde

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen få bilder fra El Nido, nord på øya Palawan. Som for 2014 er blitt kåret til no1 av øyer i verden man bør besøke.

 

Først noen få bilder fra en Island hopping tur vi hadde i El Nido.

Begynte stille og rolig, men så ble det litt bumpy, med litt sprut. Var ikke alle som syntes det var like morro. Men det gikk heldigvis fort over når vi kom inn i lunt farvann igjen.

bilde

bilde

bilde

Passerte en Cat, som sikkert var på langtur. var innom 5 forskjellige øyer hvor vi badet,snorklet på koralrev og spiste.

Avslutter med ett par bilder av El Nido Bay, stranda og en del av "hovedgaten" i El Nido.

Ikke helt Karon beach på Puket eller Grand Canaria, men hver sin smak.

 

bilde

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tar med ett par bilder fra Olangopo beach, Subic Bay. 3 timers kjøring nord for Manila.

Her hadde USA en stor marinebase frem til for noen år siden.

Subic freeport området er kraftig utbygd med hoteller rettet mot turisme. Ved Olongapo Beach er det fortsatt alt annet enn masseturisme.

bilde

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Så ikke galt ut det der.

Jeg må bli flinkere til å ta bilder uten at personer kommer med på bildene.

Var på ett stort seafood marked her i Manila for ett par dager siden.

 

Du går inn på markedet kjøper den sjømaten du vil ha.

Tar det med til en av restaurantene inne på området. De veier det du har med og tar en sum pr. 0.5kg for å tilberede etter dine ønsker.

 

Menyen for oss den dagen ble.

Crab claws naturel

Chilli spiced XXL tiger prawns

Cheese and garlic marinated oysters.

"Tangsalat" (noe grønn kuletang, som faktisk er veldig god sammen med tomater,løk.paprika).

Forholdsvis dyrt, med noen øl ble det nesten 120 nok p.p. :lol:

Smakte nesten like bra som det årlige skalldyrbordet, jeg har fra Thorsen fisk i Østerby på Læsø.

 

Litt maritimt igjen!

Her er bilde av en av de mange tidligere Norske hurtigbåtene som er i drift på Filippinene. Denne tok oss fra Cebu City til Tagbilaran på Bohol i 2013. Fortsatt var noe merking ombord på norsk.

bilde

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

bilde

Knoter med å få lagt bildene inn i rett rekkefølge.

Her er noen bilder fra Balicasag Island. En liten øy med 1200 innbyggere, rett ut for turistøya Panglao island. Som ligger rett syd (broforbindelse) for Tagbilaran på Øya Bohol. Som hurtigbåten lenger opp tok oss til. Vi var kun på Balicasag på dagstur, dårlig med overnattingsplasser.

Men ett stort fyr hadde de og en diesel powerplant som ga strøm til innbyggerne fra 1800 - 2400, nesten hver dag.

Som dere ser ikke akkurat overbefolket på strendene. og masse fine korallrev å dykke på.

Bilde no4 er fra en stopp på vei ut hvor vi snorklet på noen korallrev 1-2 meters dyp. Se men ikke røre. Ikke lov å snorkle uten vest. Dette for å unngå at turister, brøt løs og tok med seg koraller.

Siste bilde er av en typisk sightseeing båt. Kan leie den alene eller gå sammen med en liten gruppe. Litt forskjellig størrelse men opp til 20 pax.

Avslutter her jeg også i denne omgang, blir mye turist og lite båt prat.

 

Vil bare avslutningsvis nevne. The Philippine islands, består av 7007 øyer.

Lei av paraplydrinker, solstoler og overfylte komerialiserte ferieplasser?

Prøv Filippinene neste gang.

Finnes ikke Charterturer fra Europa hit. Men reisebyråer kan fikse om man ikke gjør det på nettet selv.

Finnes mange 5 stjerners resorts :thumbsdown: . Mitt råd! Glem resorts, om du ønsker å ha en anderledes ferie. Er det masse alternativer.

MEN ikke forvent at alt går på skinner, Filippinene er pr. idag for de som ikke vil være en del av masseturismen.

PS. gjelder ikke øya Boracay. Den er desverre ødelagt av masseturisme .

Kunne skrevet masse, men siden dette er ett båtforum stopper jeg her.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser ut som et fat med Horse Shoe Crabs? Mitt eneste forhold til disse var at man måtte passe på å ikke tråkke på dem på stranden i Connecticut grunnet den lange spisse halen, men har aldri hørt, eller sett, at noen spiste de. På den annen side; i Østen spiser man vel alt som flyr bortsett fra et fly og alt med fire bein bortsett fra stoler og bord!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sorry må bare ta med et par bilder til fra Bilacisag island. Øyas restaurant og kjøkken.

Noe av den beste seafooden jeg noen gang har spist, men er nok ikke helt i henhold til Norske helse myndigheters krev.

bilde

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Oi som jeg savner Thailand. Spinne rundt på leie-scooter å utforske små gater og veier som ingen turister titter innom, ta en øl og se på familiene som fikser litt på båt og garn, spise street-food, kjøre longtail-båt til en liten strand (alltid noen som selger mat og drikke der uansett). Skjønner meg ikke på folk som skal på store innelukkede resorter med privat strand. Men hver sin smak som det heter. Fin tråd dette:-)

Link to post
Share on other sites

Takk til Normarco som har startet denne tråden ! :yesnod:

Da overtar jeg stafettpinnen litt !

Etter veldig mange ferieturer i Thailand blir det mange bilder. Legger ut noen smakebiter i fra syd enden av landet.

Starter i Trang som er den nærmeste provinsen til grensen mot Malaisia

Der er det ikke anntydning til turisme å det vises på bildene

Bildene er fra Hat Yao (strand)

bilde

 

Dette er selve stranden som har gitt navnet til stedet.

bilde

 

 

Selve stranden er 4,5 km lang . I motsatt ende av stranden er det en koloni av apekatter Ca 500 individer som lever fredelig !

bilde

 

Så et bilde av beboerene på stedet !

bilde

 

Nærmeste tettsted er Hat Pack Meng

Fiskeflåten på stedet

bilde

 

Lokale båter i alle størelser !

bilde

 

 

Så reiser vi med båt til Ko mok som ligger mellom Ko lanta og Hat Pak meng

 

Noen bilder! Denne øya har kun båtforbindelse

bilde

 

Dette er som å dra tilbake i tid!

bilde

 

Så med båt til Ko lanta

Nest største øya i området og en del mer turisme. Fantastisk sted det også !

Dette er fra en fiskelandsby som ble helt knust av tsunamien i landet.Alle båtene ble fornyet av myndighetene med hjelp fra bla. Norske givere.

bilde

 

På Lanta er det mange muligheter for fiske og for første gang fikk vi stor fisk på kroken.

Vi får god hjelp av skipperen til å få den ombord.

bilde

 

Dette bildet er fra loang Beatch på Ko Lanta

bilde

 

Så videre med båt til Ko Phuket. Denne øya er størst og mest kjent av øyene i området. Masse turisme på de populære strendene.

Bildet viser den lokale hurtigbåten som selfølgelig er bygget i tre og finer

bilde

 

 

 

Den mest kjente stranda er kanskje Patong

bilde

 

 

Thailand er kontrastenes land og neste bildet er fra samme øya men en god time i bil mot Nord

bilde

 

 

For oss som liker det autentiske er Nordenden av Phuket mest spennende!

Noen bilder fra det lokale båtverkstedet

bilde

 

Alle størelser !

bilde

 

Eller :

bilde

 

 

På Sørsiden av øya (Baksiden mot havet) Ligger gutta med de største båtene. Det er vaneligvis ikke tillatt å gå inn på bryggeområdet men siden kona er fotograf med pressepass så fikk vi besøkende status med adgangskort og greier !

bilde

 

Kontraster igjen !

Denne sto på land like borti svingen!

bilde

 

Denne fant vi på omtrent samme sted.

bilde

 

Så til to veldig vanelige utgaver av arten Long tail boat og short tail boat

bilde

 

 

Så et raskt hopp til en annen provins.

Bangkok

Bildet er fra hotellvinduet vårt

bilde

På denne turen besøkte vi Thaikiwi båtbyggeri . Etter å ha kjørt i drosje en 3-4 timer kom vi frem til verkstedet.

Der hadde vi en avtale med Jeff som tidligere hadde jobbet som teknisk leder i Sunseeker fabrikken.

Disse gutta bygget alt du ønsket deg.

bilde

 

 

Eller denne :

bilde

 

Fantastisk hva disse folka kunne få til langt ute i skauen . Der ble det sveiset syrefast-sydd puter- støpt i glassfiber og snekret i teak.

bilde

Eller denne:

bilde

 

 

Dette var så langt mitt bidrag til tråden !

 

God Helg ! :wink:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Mange fine bilder her!

Savner Thailand voldsomt når jeg ser dette.. Nødt til å ta meg råd til å ta en tur dit igjen.

 

Jeg var i Khao Lak i 2 uker og lå 2 netter i Patong.

Herlig land. Vennlige mennesker.

 

Var dog litt av en opplevelse å bli "kastet inn" i en "ping pong bar" ;)

Link to post
Share on other sites

Ett triks med Thailand, gå aldri inn der det er "innkastere". Er bare humbug med alle de stedene. Men man lærer etterhvert...

 

......

 

Tror det gjelder stort sett overalt i hele verden, ikke bare i Thailand.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...