Jump to content

Montering av bauglys


Windy 9800

Recommended Posts

Hei Even K !

Dersom det er fastmontert bauglys for innbygging du tenker på , så er det vel ikke stort annet å passe på enn å følge monteringsbeskrivelsen fra leverandøren. Er det et fjernstyrt søkelys du skal ha er det i hver fall et par momenter å ta hensyn til. Det er mest effektivt hvis du får montert det med litt høyde, f.eks. på en targabøyle.( Gygra har søkelyset der, og det fungerer bra.) Og så er det viktig at du ikke får belyst fordekket når du bruker lyset, det virker veldig blendende og ødelegger nattsynet. Må du montere nede på fordekket, så sett det så langt fremme som det er mulig.

Lykke til!

mvh

Jan S :smiley:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Fikk aldri med meg den forrige diskusjonen GeV refererer til, var vel på tur. Bauglyskaster?? Absolutt bra å ha mener jeg. Ville lenge før investere i det enn all verdens andre duppeditter. Vi legger ofte til i mørke og det er ett veldig godt og sikkert hjelpemiddel som jeg ofte har savna. Håndholdt lyskaster er OK, men du ender alltid opp med å bli blenda i en eller annen situasjon. Det samme med de targa/mast monterte. Lyset sveiper i dekket og du er blind på et øyeblikk. Bauglyskaster står ti ganger lengre opp på lista over kjekt å ha hos oss enn for eksempel en kartplotter som vi med vår båtbruk absolutt ikke har bruk for.

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede montert fjernstyrt søkelys i radarmasta. Den fungerer meget godt som søkelys, men er ikke ideell ved tillegging i mørke. Vurderer derfor å installere et sett men bauglys som gir et bredere lysstråle (tror/håper jeg) og som ikke blender så mye som søkelyset.

 

Slik som baugen på båten min er utformet kan det virke som om bauglysene må monteres et stykke ned på skroget, dermed kommer de mot bunnen i kjettingkassa og sannsynligvis vil kjettingen deise inn i disse - ihvertfall når jeg går i grov sjø. Tenkte derfor å høre om det var noen andre på baatplassen som har erfaringer.

 

Mvh

EvenK

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Et lite tips vedrørende montering av bauglyskastere. Regner med at de fleste slike monteres slik at de kommer inn i baugluka foran i båten. Slik er det ihvertfall hos meg. Da er det viktig at man har laget en eller annen form for avskjerming av utstyret. Kommer man ut i dårlig vær kan man risikere at det man har liggende foran, blir kastet på lyskasterne og disse blir skadet.

 

Jeg opplevde nettopp dette på Lista nå i sommer. Kassen med fjellbolter ble slått i stykker og innholdet har revet kontakten løs fra ledningsholderen på den ene lykta. Ringte Hellanor og fikk beskjed om at reservedeler ikke finnes. At på til fikk man ikke kjøpt annet enn par. Har Xenonlys, og et par koster nær kr. 9.000,- :eek:

 

Med trusselen om en slik utgift ble hjernen vekket opp etter sommerdvalen, og jeg fant heldigvis en måte å reparere utstyret på. Men, jeg har nå sørget for at ingen løse gjenstander skal få lov til å repetere hendelsen. Til vinteren får jeg se på en mulig måte å beskytte utstyret fysisk på.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er åpen for erfaringer med bauglyskaster av den grunn at jeg opp gjennom årene er blitt skeptisk til fastmontert, fjernkontrollert lyskaster. Jeg synes aldri at jeg har fått noen god erfaring med fastmonterte, fjernkontrollerte lyskastere som er montert over styreposisjon/på mast. Den beste erfaringen jeg har hittil er bruk av god håndholdt lyskaster. Jeg bruker nå HID MAXTEL og det er det beste jeg har brukt opp gjennom årene, 7200 footcandela. Se http://www.phoebus.com/pdf/X990.pdf (redigert)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker nå HID MAXTEL ...
Og den selges hvor? Pris?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer seriøst på hva dette bauglyset skal brukes til i forhold til en en beveglig eller håndholt lyskaster/søkelys?

 

Bauglys egner seg best når man skal legge til i en havn/land. Eller for å gjøre ombordstigningen fra et svalberg tryggere en mørk og våt høstkveld. Søkelyset når avstandene er større, eller man ønsker å få lyst opp områder utenfor retningen til baugen. Derfor har jeg begge deler. Sannheten er vel egentlig at begge deler fulgte båten. Hadde jeg måttet velge, stemmer også jeg for det det bevegelige søkelyset.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Og den selges hvor? Pris?

 

Seatronic. 4990 kroner. Har en ombord hos meg. Leveres med oppladbart batteri samt 12V sigarettenner batteri eliminator.Da kona spurte hva jeg skulle med den svarte jeg ærlig at jeg "måtte ha den - bare måtte" :lol:

 

Den lyser enormt, over hele Oslofjorden fra Soon til Hurumlandet. Har ikke vært borte i tilsvarende før.

Ja, den lyser enormt, men at den lyser tvers over hele fjorden har jeg ikke erfart. Men at den lyser opp saker og ting 200-300 meter borte er sikkert. Stod på BohusMalmøn og lyste opp søplekassa på øya i innseilingen der en kveld. Kan vel si at det var et par andre karer i båtene ved siden av som også fikk lyst på en slik lykt :yesnod:

Poenget med denne lykta er at den lyser minst like sterkt som den fjernstyrte lyskasteren på taket, og den er betydelig enklere å søke med. Jeg har den som sikerhet i fall vi må søke etter personer eller sjømerker i mørket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at det var fullstendig tåkefritt den natta jeg lyste fra Soon til Hurumlandet - jeg observerte opplysningen med kikkerten, den Fujinon med god optikk. Jeg trodde ikke det var mulig før jeg fikk testet det ganske inngående. Avstanden er ca 1.5 nm der jeg målte ( litt sør for Soon).

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg måttet velge, stemmer også jeg for det det bevegelige søkelyset.

Mvh. BEG

Jeg hadde kanskje valgt motsatt. Jeg har bevegelig søkelys på taket. Jeg ser lite eller ingenting når jeg legger til i bøya.

Blir så mye gjenskinn fra kabintaket at det er bedre å legge til i mørke. Jeg tror noen små bauglys hadde vært bare lekkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...