BOBO II Startet 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2014 (redigert) Som emnetittel sier så skal jeg bytte ut min eldre 24/40 lader i min Princess 45 til Victron TG 24/50 med to utganger. Klarer ikke identifisere gammel lader da slitasje på deksel er for stort og umulig å tyde skriften. Legger ved noen bilder av gammel type. Som bilde under viser så er det 4 utganger på denne og en felles minus ( com) det jeg ikke forstår er hva com er. det er koblet en -minus og en +pluss kabel til felles minus(Com). Noen som kan ha en ide hva disse ledningene går til. Redigert 30.Oktober.2014 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Ser nesten ut som en billig form av en shunt, spør du meg.Da i så fall finner du andre enden trolig på en Amperemeter igjen.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BOBO II Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 He he ja kanskje det Jørg ...Har prøvd og følge ledningene men som de fleste her inne med litt peiling på Princess så er det elektriske anlegget i disse gamle damene ikke noe lett og forstå seg på.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 ..mja, gamle dame er relativ.Denne aldersgruppen der pleier i hvert fall å ha ordentlige kropper.Da kan man godt spandere litt make-up for synets skyld, synes jeg? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 (redigert) ... kablene er ikke tilfeldigvis tilkoblet på selve Amperemetret som er synlig på første bilde allerede? Redigert 30.Oktober.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Det er nok ikke en plusskabel, selv om den er rød... Regner med at Jørg har rett i at dette er en shunt. Virker logisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
REM Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Skal ikke all strømmen gå gjennom shunten for å få en riktig avlesning? Er vel ikke rare strømmen man kan kjøre gjennom en 2,5kvmm kabel? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BOBO II Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Det amperemeteret som avbildet virker ikke. Men har et til amperemeter i tavla. mulig disse ledningene går ditt. må koble fra og se om det er riktig Har også en fra Victron 702 som jeg koblet opp i 2013. Dette er koblet gjennom en shunt på minus siden. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 ..mja, gamle dame er relativ. Denne aldersgruppen der pleier i hvert fall å ha ordentlige kropper. Da kan man godt spandere litt make-up for synets skyld, synes jeg? Ååja da murrer de lengst og best Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Joerg Becker Svart 30.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2014 Det må du tenke deg todelt, REM.Shuntmåling er ikke noe annet enn å måle spenningsfall -over- shunten.Det er altså ikke ladestrømmen som går over de tynne kablene. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BOBO II Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 (redigert) skal endelig montere opp min nye lader fra Viktron. Men lurer på en ting kabler til start batterier er litt utenom hva jeg er vant til se bilde av kabel + og - koblet sammen kan det Være riktig? Nå er kursen til start bare på 4 ampere men her vil vel det skje en kortslutning hvis jeg kobler denne på pluss siden eller.? Redigert 18.Mars.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
taunus Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Jeg regner med at den store kabelskoen skal på batteri pluss. Og disse to nitene,(endehylsene) skal på batteriladeren med en nite på hver side av skruen, på Pluss utgang start batt. Strømmen ser ikke forskjell på svart eller rød isolasjon. Regner med disse bare er parralellkoblet. Men ta og mål så er du helt sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Du MÅ lese manualen. Det du har avbildet er temperatursensoren. Det følger ikke med kabler til startbatteriene. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
taunus Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Er det meningen å skru fast tempsensoren rett på en polsko? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 18.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Du MÅ lese manualen. Det du har avbildet er temperatursensoren. Det følger ikke med kabler til startbatteriene. He he manual?? Etter og ha lest litt mer i manualen fikk jeg det med meg farco. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.