SF Startet 30.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2014 (redigert) Hei, Skal ha opp landstedsbåten for første gang i helga og ble litt usikker på dette med flushing av kjølesystem. I boka til motoren står en vanlig muffe til å ha over kjølevannsinntak listet som spesialverktøy, men under kapittel for flushing står det beskrevet at du skal flushe ved å koble en slange til "rear fitting". Dette er et koblingspunkt som er bak på motoren rett under hendel for feste av motorlokk. Videre står det å lese at motoren må svive i minimum 5 min slik at termostat åpner. Søker litt på nettet og leser at motoren ikke skal gå når du kobler til her da impeller kan gå tørr. Så til spørsmålet, er det ikke like greit å bruke muftte på inntak nede på undervannshus? er det noen fordeler evt ulemper med den ene løsningen vs den andre? Hva gjør dere? Slik: Eller slik: Redigert 30.Oktober.2014 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Klokker (muffer) på girhuset er en god løsning. Sjekk at du har god vanntilførsel og at klokkene tetter godt rund vanninntaket. Så er det bare å kjøre motoren så lenge du vil på lavt turtall vel og merke ;) 10 min pleier å være tilstrekkelig, kombiner det gjerne med oljeskiftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Bruker alltid muffer på land. Enklere kan det vel ikke bli. Kjører motoren ca 10-15 minutter på ca 1500 rpm til den er god og varm. Løsningen med slangekobling rett på motoren er vel primært for å flushe motoren når båten ligger på sjøen, like etter at motor er slått av og fortsatt er varm (å flushe en kald motor har vel liten hensikt siden termostaten(e) er stengt da). Hvis ikke noen produsenter da har kommet med en løsning som også smører impelleren via den løsningen og at motoren da kan være igang. Men tror ikke det er tilfelle. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 (redigert) Det enkle er ofte det beste, jeg går for muffe. Systemet skal være 100% selvdrenerende om motoren står vertikalt ifølge Mercruiser. Er det noen som bruker frostveske i tillegg? Er litt lite oppdatert på utenbordsmotorer, da jeg bare har hatt innenbords siste 15 år. Redigert 30.Oktober.2014 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2014 Frostvæske? Nei det har vi ikke sett Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.