Jump to content

Suzuki df20, erfaringer?


haugi

Recommended Posts

Hei

Lurer på om det er noen som har erfaringer med bruk av denne motoren? Hvordan den er eksempelvis i forhold til Yamaha f20. Har alltid vært Yamahamann, men har hørt at df20 skal være noe sprekere enn Yamaha. Har hatt en Yamaha 9,9 Sport med 20hk forgasser, men denne er nå stjålet og må derfor ha noe nytt. Så alle innspill mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Har søkt på nettet for å prøve å finne test / sammenligningstest av denne motoren. Lite å finne, bortsett fra prøvekjøringer ved lansering. Er noen klipp på Youtube, men ikke så interessant uten direkte sammenligning med andre.

 

Har også Yamaha 9,9 Sport (kort stamme) på en Askeladden 14-2210. Fungert OK nå i hummerfisket, men vurderer også å montere på 20 hk forgasser til våren. Har gjort dette på hyttebåten vår, med samme motor.

 

I tester mot Honda, Tohatsu og Mercury har vel Yamaha F20 vært den "slappeste" (ViMennBåt), mens i test i Båtmagasinet med 25 hk og 20 hk ligger Yamaha knapt bak Honda i ytelser, samme støynivåer men litt lavere forbruk.

 

Det interessante med denne Suzukien for min del er lav vekt (44 kg mot Yamahas 52 kg), samt innsprøytning. Blir interessant å se om Suzuki er sprekere, hva lean burn har å si for forbruk sammenlignet med andre, og støyverdier. Lavt støynivå synes jeg etter hvert blir viktigere og viktigere.

 

Trist at det ikke finnes et båtblad som vier mer oppmerksomhet til motornyheter og sammenligningstester også av mindre motorer, men kjører på med tester av båt-kolosser som har minimal interesse for menigmann... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Fant en test av Suzuki df20 på "utedassen" i bua...

 

ViMenn Båt nr 5 / 2012. Prøvekjøring df15/df20 pluss noen større nye Suzuki-motorer. Blir jo litt overfladisk test når det kun er en prøvekjøring uten direkte sammenlikning. Men vil jo si at motorene har vært på markedet et par år nå, så evt barnesykdommer burde jo være eliminert.

Link to post
Share on other sites

Df20 ser unektelig litt pinglete ut i stamme, sammenlignet med Yamaha F20, men skulle veldig gjerne hatt en motor som veier 8 kg mindre sånn "til hverdags". Både mtp å sette på / ta av motor alene, og mindre vekt på akterspeilet på Askeladdenen. Med 62 Ah batteri, bensintank og 52 kg Yamaha bak i båten blir det jo samlet mye tyngde. Pluss meg på 93 kg.

 

Skal jeg kjøpe ny motor til denne eller annen båt med tida, skal det mye til for at det ikke blir med innsprøytning. Da må evt støyverdier være langt verre. Oppførsel ved kaldstart er jo noe helt annet med innsprøytning. Vi har en Yamaha F40 med innsprøytning på en Øien 530, dette er en perle av en motor.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Kjøpt meg en helt ny yamaha f9.9 denne sesongen å har prøvd den kun som 15 hk foreløpig. De virker som en topp kvalitets motor tvers gjennom etter mitt syn, litt tyngre enn konkurentene, men samtidig virker den mere robust å solid. 

Skal montere 20 hk forgasser å større propell neste år så de blir artig å se hvordan den går samenlignet med andre merker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...