Jump to content

Greier det seg med 75 hk


Jon-Kåre

Recommended Posts

Bilde

Ifølge disse reklame klippene for min båt skulle jeg greie meg med en 75 hk disel for å kunne marsje med cirka 20 knop ELLER?????? Båten det gjelder er en LIll-Saxare som pr idag har en 170hk bensin denne ønsker jeg å bytte med en disel og har hvert på utkikk etter en lettbygd sak på rundt 100 hk med drev men når jeg leser disse annonsene så finenr jeg ut at det må da greie seg med en 75 hk foreksempel md 21 med drev. Det som ble levert orginalt var med aksling, har dette noe å si kontra nødvendige hk????

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Rykker denne tilbake til start da jeg er overbevist om at noen kjenner nopen som har lignende båter og kan si noe om hvor stor motor disse har i sine

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

nei du det hadde jeg ikke tenkt på, takk for tipset.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er hvilke motorer er det som det referes til i annonsene da jeg ikke greier å finne de på nettet??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er hvilke motorer er det som det referes til i annonsene da jeg ikke greier å finne de på nettet??

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ut som om det er denne:

 

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/36F1E6B0...18F_1967_en.pdf

 

Er vel en MB18 bensin som er ombygd til å gå på parafin. Se under eldre motorer/fotogen.

 

Personlig hadde jeg ikke satset på en MD21 til å gå på høyt turtall for å få en slik båt i plan - tror det vil være den sikre død for en MD21. Den er vel og noe tyngre enn den originale MB18'en.

 

Går ut fra at det er grenser for hvor mye peng du vil bruke på en såpass gammel båt, så da er kanskje det beste alternativet å kikke etter en pent brukt diesel fra en kurant bil.

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at det er grenser for hvor mye peng du vil bruke på en såpass gammel båt, så da er kanskje det beste alternativet å kikke etter en pent brukt diesel fra en kurant bil.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hadde jeg hatt 100 store lapepr til overs hadde jeg nok brukt de, husk det er ikke alderen på en dame som bestemmer alt. Båten er jeg veldig fornøyd med og vil når den engang blir ferdig resturert innvendig være fult på høyde med dagens båter etter min mening. Innrednigs løsninger er veldig bra gjenomtenkt her har jeg det som er orginalt montert og har ikke tenktå endre på det. Vekten på motoren bør ikke være serlig mere en 350 kg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei igen ja,

 

I majali sto det en MB18-F riktig som det blir sagt; en MB18 som det er senket komperison og påmontert et innsug med forvarming av bensin/parafin blandingen før det når sylindrene. Denne er ikke noe å satse på på da det er nesten umulig å få ta i slike manifolder og andre deler til de nå om dagen... Så jeg satt inn en BB11

Som er B20 basert og yter da 115 hk.

Hvis du ønsker deg de 20 knopene må du nok opp litt i efffekt da du har motoren plassert bak istedenfor i midten som orinalt.

 

Hvis du skulle gå for en dielsel, hadde jeg sett litt etter en lettbygd, feks VW sin 1600 som du fint får tak i alt av marinisering til.. og da kan du jo ta en turbomatet golfmototor , de veier jo ikke noe!

 

Men som sagt så er jeg overbevist om at en Volvo B20 motor er bra greier, Riktig forgasser og tenningsanlegg er viktig. da går de faktisk ganske snilt på bensin og det man får jo en helt nyoppbygd motor for en riktig så hyggelig pris.

 

Kjøper man en longblokk fra de som overtok BV lageret til forsvaret får man itilleg en som har modifiserte ventilseter slik at de går på blyfri.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Tak for svar majali men det er disel motor jeg er ute etter, bensin har jeg allerede i båten på 170 hk når jeg slakker denne ned og kjører cirka med 20 knop går det med 20 l i timen noe jeg innbiller meg er rimelig på en bensin motor. Da jeg bruker båten mye hadde det hvert greit med disel da dette vil falle rimeligre i forbruk (les: forbruk pr mil og pris pr liter). Her er heller ingen plass å få fylt bensin untatt stasjoner på land og da blir det gjerne mye bæreing

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

en 75 hk foreksempel md 21 med drev. Det som ble levert orginalt var med aksling, har dette noe å si kontra nødvendige hk????

 

Er båten din konstruert for motor med drev, eller hvordan har du selv forsterket den?

AQAD21 veier over 310kg, det er ganske mye vekt på den tynneste delen av kjølen.

Trykket på akterspeilet blir også ganske stort. Men du har kanskje allerede funnet løsning

på dette?

Det største problemet ditt blir å finne en annen "liten" nok diesel. Selv de minste til Steyr, VW,

Volvo og Mercury veier over 350kg og yter mer enn du behøver. Billige er de heller ikke.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått tak i en 85hk marinisert Toyota Dyna motor, denne har samme vekt som den AQ 170 som var montert inn tidligere. Denne ble innmontert av meg men noe forsterkninger må jeg innrømme ikke var i mine tanker. Det fungerte uansett helt greit i 2 år og dyna motoren er cirka 50 kg lettere da uten mariniseringen som vel neppe veier noe særlig mere en 50 kg og skulle vel da bli lik 170 motoren. Speilet er forøvrig bygd opp av 2x21mm eiksom er lagt halvt om halvt over hverandre limt og skrudd. Ellers så hviler jo motoren på to bjelker, en på hver side og ikke på kjølen. Disse har samme dimensjon helle veien bakover. Mere sund skjært fremme så styrken bak vil jeg vel betegne som sterkere. Fint hvis flere har meninger og kommenterer dette:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne har jeg nå hatt liggende på diverse bil og båtforum så nå vil jeg og høre fra dere hva dere mener, Husk at jeg ikke er ute etter det helt optimale med denne monteringen men kun en økning på 10-15 hk.

 

Spørsmålet mitt er som følger: Jeg har en 3,0 liters Toyota Dyna disel motor som jeg ønsker å montere turbo på, motoren yter idag 85hk. Den har underspylte stempel og skal visnok pga det tåle turbo. Jeg har nå fått en turbo som har ståå montert i en audi stasjonvogn 2,5liter. Så spørsmålet mitt er om denne er noe å montere ? Burde jeg finne en annen? Er hele greie en dårlig ide? Trenges det andre forandringer/ombygging for at dette skal bli bra?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det vil jo i så fall være et rent eksperiment, og kan jo naturligvis gå helt greit. Men hvis dette er en turbo til bil så er den kanskje ikke vannkjølt? Den vil jo få helt andre arbeidforhold i en båt, der denligger inne konstant på høyere turtall, enn i en bil der den stort sett slår inn under akselerasjon. Men som sagt, det kan jo gå veldig bra. Og Dyna motoren er vel såpass solid bygget at den tåler en del, så om du ikke er FOR hard på gassen så er sjansen stor for at det vil fungere. Det ville i alle fall vært et interessant emne å følge med på for oss her på baatplassen... :rolleyes: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...