Kire Startet 31.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2014 Hei Min syrefaste ankerkjetting er etter endel års bruk blitt skikkelig møkkete brun og er da litt trå, slik at den ikke går lett ut av kabilaret ved innkjøring. Har lett for å lage krøll. Burde ha vasket i rommet bak der tidligere for der var det mye gammal morro søle. Tenkte legge den i noe som løser opp det brune sølebelegget (det ser ut som rust også og blir værre dess lenger inn på kjettingen Legge den i syrevask? Legge den i Cola? Forslag tips ønskes Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Spray den med Ferrobeet rustvask,la den ligge ei stund,kjør den på sjøen for å skylle spray på nytt,til den er heilt rein Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Tror nok cola tar det også. Både billigere og mer miljøvenlig........ Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Vasker du den med saltsyre blir den ihvertfall garantert fri for rust. Bare ikke la den bli liggende for lenge i syra..ville prøvd med 20 minutter først..for deretter skylle godt. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 31.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2014 Saltsyre, skylle, tørke, oppbevares "tørt og luftig" fram til våren. 10 liter saltsyre er enklere å ha med å gjøre enn 10 liter klissete cola, miljømessig er saltsyre helt harmløst (det er det stoffet som også kalles magesyre...), skylle for å få bort restene, tørke og oppbevare luftig for å få gjennopprettet oksydbelegg (slik at du ikke får groptæring) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Jeg hørte at en runde i sementblaneren med 5 liter eddik gjør susen, noen som har testet dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 (redigert) Tynnet saltsyre, tynnet oksalsyre eller eddik vil gjøre susen. Om bord hos oss bruker vi en del eddik 32 % til forskjellige formål. Ga forresten det elektriske TMC-toalettet vårt en skikkelig omgang med 32 % eddik. Pumpen begynte å gå litt tregt etter 10 års bruk. En god klask med eddik og dro det så vidt i gjennom. Etter et par døgn gikk pumpen som en rakett. Brunt belegg fløt rundt. Nå er toalettet hvitt som nytt, og pumpen funker som om den skulle vært ny. Jeg ville ikke brukt sementblander i karbonstål på en rustfri kjetting. Det vil kunne ødelegge det rustfie stålets overflate. Redigert 15.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Hadde du syren i innløpet til toalettet, eller i skålen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Tømte det bare ned i skålen og ga et lite visp med pumpen. Vi kjøper slik eddik i Danmark. Der bruker de det for avkalking av strykerjern, vannkjeler og alt mulig annet der det utfelles kalk. Hos Brugsen koster eddiken rundt 10 kroner literen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Jeg gjør det samme selv en gang i blant. Eddiken, 35% kjøpes hos Meny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volfro Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Kansje ikke beste tråden for dette tipset men det sier jo litt om viktigheten av behandling av rustfritt stål. http://passinox.com/en/inox-corrosion Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Bare ikke bruk Cola - ikke er det særlig egnet til å fjerne noe som helst i form av at det inneholder svært lite syre som egner seg til metallrens og er kun klissete sukkerkliss... Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Sementblandertrikset gjelder nok for galvanisert kjetting, ja:) Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Cola fungerer fint det men neppe det beste produktet til slikt. Jeg brukte cola en gang på en sylinder til en moped som var veldig rusten og fæl, 1 natt i cola og den var nesten som ny skylte godt med bensin etterpå og satt den på motoren. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.