Jump to content

mercruser 4.2 diesel


skinni

Recommended Posts

Har en mercruser 4.2 l diesel på 220 hk.Har tenkt å få et profft diesel firma til å justere opp diesel pumpa med 15%.Dette for å få noe mer effekt.Har litt problemer når båten er ferie lastet.Motoren er en 96 mod.Er det noen som har erfaring med denne typen for trimming?Er det andre ting jeg kan gjøre.Båten er en bayliner 2858 96 mod.Føler den er litt baktung og seig med denne motoren.Tenkte også å sette på større trim flaps for å få større løfte emne,kan det hjelpe tro?Drevet er et bravo 2,diesel drev.Propellvalg?????

Link to post

Hvis den er baktung, hiver du 50 Kg jern i nesa på den... Jeg skal gjøre det denne våren på min båt. Jeg har sjekket med fabrikken, og de sier at det kan være en fordel, ihvertfall på min båt :-)

Jern eller bly. mon tro?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg ville betenkt meg med å justere opp pumpa på denne motoren i det hele tatt, det er i utgangspunktet tatt ut så mye som er forsvarlig av den. Greit nok at 4,2 D-tronic motoren er 250 hk, men her er det tross alt gjort en del andre forandringer enn bare å slippe på mer diesel!

 

Du kan selvsagt hente noen fordeler av større trimplan, men beste alternativet er å selge motoren og putte på en D-tronic, alt passer rett på. Ulempen er selvsagt at dette koster penger, men det gjør det å havarere motoren også! Jeg her overhalt noen havarerte 220-hestere, årsaken har i de fleste tilfeller vært for hard drift

 

En annen ting er om drevet ditt har riktig utveksling, dersom dette har stått på båten sammen med en bensinmotor, og det så er montert diesel uten å tilpasse utveksling/propell, kan det være en del å hente på tilpassning av dette.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post

Hvis den er baktung, hiver du 50 Kg jern i nesa på den...  Jeg skal gjøre det denne våren på min båt.  Jeg har sjekket med fabrikken, og de sier at det kan være en fordel, ihvertfall på min båt :-)

Jern eller bly. mon tro?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med sandblåser sand i gamle gummislanger, Høy vekt og lett å tilpassse

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ville ikke lagt vekt inn i en helplaner som denne....

 

Dessuten bør du definere baktung ... er den baktung og har vanskeligheter med å komme opp på plan, eller ligger den baktung i vannet når du ligger ved bryggen...

 

Går også ut ifra at drevet er trimmet helt inn, og at du ikke har muligheter til å legge dette lengre inn.

 

Skeptisk om trimming også, da mer diesel (og luft), gir større "bang" og dette medfører merr stress på maskinen, og utvikler mer varme, som igjen muligens vil gi behov for mer kjølebehov for maskinen, og vil muligens medføre mer problemer med diverse maskindelene.

 

Personlig så hadde jeg først undersøkt om propellen er riktig ... ikke for stor, da dette ikke er bra for maskinen... du bør få fullt turtall ved belastning.

 

Deretter er det lett å tenke på hvordan skroglengden kan forlenges. Større trimplan er en enkel løsning, som kan gi drastisk effekt, men med mer flate for løft under "normal" gange, så vil båten starte å oppføre seg annerledels i sjøen... spesielt ved sjø aktenifra og aktenfor tvers ... mer for bølgene å løfte her bak da.....

 

Hvis dette ikke er nok, så er vel maskinbytte det neste .... men en bør jo også tenke på hvilke behov man har ... vil du marsje på 15, 20, 25 osv..... og hvor mye vil disse ekstra 5 knopene koste meg, mot hva de vil gi i retur ....

 

Ingen fasitsvar her egentlig ... du kjenner båten best, og vet hva du vil ha ut av den ... det gjelder bare å finne løsningen som er riktig for deg, til den rette prisen, og jeg tror at den vurderte trimmingen av maskinen vil kunne bli veldig dyr i lengden...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...