Halvor Startet 26.April.2005 Del på Facebook Startet 26.April.2005 Hei alle båtinteresserte! Hadde problemer med at det røyk kraftig hvitt fra min VP TMD 40 A i fjor. Bestemte meg for å prøve en ting av gangen for å se hva som hjalp. Min teori var at det enten var insnevring i kjølekretsen ett eller annet sted, eller feiljustering av dyser. Prøvde derfor den enkleste metoden først uten å demontere noe som helst - Systemrens. Sugde opp ca 15 liter med 15 % blanding av vann og Systemrens fra vanninntaket. Lot det hele stå i litt over 2 døgn. Kjørte gjennom ca 100 liter vann. Fanga opp det første som kom ut bak i ei bøtte. Der var det mye dritt!!! Valgta altså å ikke slutte kjølekretsen å la rensen sirkulere. Resultat: Null røyk/ damp ved sjøsetting den 22.4. selv ved så lav lufttemp. som 6 plussgrader. Ingen økning i motortemp ved pådrag til 3200 rpm. slik jeg hadde før. Jeg må si at dette var vellykket, og kan anbefalle rensen. Produsenten hevder at produktet ikke skader pakninger og andre vitale deler - får håpe at dette stemmer da!!!! Ha en røykfri sommer! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hei Halvor! Det var jo et bra resultat! Er det saltvannskretsen med varmeveksler/ intercooler du renser? Ferskvannsdelen hos meg ser ihvertfall helt rent og grønnt ut, og ikke antydning til noe skitt. Er det nødvendig med noen rens der da? (tappet av og fyllte på ny frostveske ifjor) Sitér dette innlegget Link to post
Halvor Svart 26.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2005 Hei! Det jeg har renset nå er sjøvannssiden med varmeveksler og eksosbend og hele sulamitten. Jeg skal ta rensen på ferskvannssiden til helga. Oppskriften da er forsåvidt den samme. Tappe av glykol - fylle opp 10% blanding av Systemrens og vann - kjøre motoren på vanlig måte (ta en øl samtidig) - tappe av - fylle opp med glykol igjen. Rensingen er da gjennomført. Om det er nødvendig er vel vanskelig å bedømme da man ikke ser noe inni der. Jeg gjør det, så vet jeg at det er rent. En ting man må gjøre før man kjører rensen på sjøvannssiden er å fjerne offeranoder på varmeveksler, oljekjøler og gir. Disse blir spist opp av rensen, og kan tette til varmeveksler og eksosbend mm. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.