Jump to content

Hvor mye skal man godta i økning på forsikringspremier?


Pequod

Recommended Posts

I fjor betalte jeg 856 kroner for kasko med ansvarsforsikring hos Tryg. Og var ganske så fornøyd med det.

 

I år, når polisen skulle fornyes, var prisen økt til 1.347 kroner - en prosentvis økning på over 57 prosent!!!

 

Selvsagt reagerte jeg på det og sendte en epost for å høre hvorfor. Til svar fikk jeg bare noe svada om at "det er vanlig med en viss økning" :thumbsdown:

 

Så nå har jeg sagt opp forsikringen og leter etter en ny. Jobben min har en avtale med Storebrand som skal gi meg noen prosenter, men en av grunnene til at jeg ikke valgte dem i fjor var at de aldri gadd å svare på eposten min... Det vil si, det kom svar etter et par uker... Vi får se om de er blitt noe raskere i løpet av det siste året... Båten min er nemlig så gammel at årstallet 1974 ikke står på den automatiske forsikringskalkulatoren deres på nettsiden. Den går bare tilbake til 1976, derfor må jeg sende epost!

 

Nå er det jo bare et fillebeløp jeg betaler for å forsikre den 40 år gamle båten, men det er noe i meg som av prinsipp stritter imot å godta en økning på 57,3 prosent!

 

Noen andre forslag til et forsikringselskap?

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Et annet spørsmål.

Trenger du forsikring på denne båten ?

 

Lav markedsverdi

Voksen eier

Lav fart, liten sannsynlighet for store skader ved grunnstøting

Trygg hjemmehavn ? Liten sjans for hærverk.

Evt skader repareres billigere selv pga egenandel på forsikring.

Skulle du skade en annen båt ved påkjørsel må motparten bruke sin forsikring (stikk motsatt av bil )

 

Vurder saken ? Kjenner flere som har kuttet ut å være melkeku for forsikringsselskapet.

Link to post

Det er vel en sannhet med modifikasjoner vel?

Mener NB og Pantanius betaler ut forsikringsbeløp ved totalskade.

Det har iallefall jeg fått skriftelig på Mail at dem gjør... Det er jo en grunn til at man betaler forsikring på ett visst beløp.?

Hvorfor betale forsikre båten til eks. 100.000 om man bare får tilbake eks. 60.000?
Da betaler man jo for noe man ikke får?

 

 

Selv så økte min premie fra 8400kr til 9150 i år..

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Skal ikke snakke deg fra å kjøpe forsikring, men ser du vil oppgradere forsikringsverdien pga oppgraderinger.

Du er klar over at du ikke vil se noenting til de pengene ved et eventuelt havari ?

Båten din vil bli sammenlignet med andre nidelv til salgs på finn.no så det er bare bortkastete penger dessverre.

Det er mulig, det har jeg ikke tenkt på. Men jeg fikk den veldig rimelig, og den har ikke noe særlig med tilleggsutstyr, så hvis den etter oppgradering sammenlignes med båter tilsvarende utstyrt, så vil det nok lønne seg for meg uansett, tenker jeg. Selv om jeg selvsagt er klar over at jeg ikke får igjen det jeg investerer!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Vi var veldig fornøyde med Norwegian Broker tidligere når vi hadde Tresfjord snekka, ved overgang til nyere båt fikk

vi et bedre tilbud fra Atlantica, som og hadde maskinskadeforsikring og gikk for den i tillegg til rabatter gjennom

Sagaklubben. Det er mange som tilbyr billig forsikring, men det er få som faktisk dekker noe av det man trenger når

uhellet er ute. Et vesentlig poeng er også oss som ligger ute hele året, mange selskaper forutsetter at man tar båten opp.

Dette gjorde ikke de to ovennevnte for oss ihvertfall.

Link to post

Rent generelt er dette så enkelt at man bare bytter selskap. Samtidig (siden jeg jobber innen finans) er det ganske få som i praksis bytter forsikringsselskap eller bank. Å bytte bank vil for mange bety besparelser helt opp mot 10 000 pr år, viser etterhvert mange undersøkelser. Allikevel er det bare ca 5 % av oss som gjør dette. Så den premieøkningen din er bare lommerusk med tanke på hva en kan spare med en årlig totalgjennomgang av bank, forsikringer og strøm. Nå er det jo båt vi diskuterer her og jeg har aldri hørt at Tryg er spesielt gunstig på båtforsikring. Hvis uhellet er ute og du eks er forsikret hos Nemi for 700 mot 1400 hos Tryg, men Nemi er kjip og utbetaler 25 000 ved havari og Tryg 40 000, så blir det igjen lommerusk denne økningen. Så pris er bare en faktor. Her ville jeg tatt signalet på selskap som folk har gode erfaringer med her på Båtpkassen når uhellet har vært ute, og betalt premien med glede hvis den er innenfor rimelighetens grenser.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hvem som er best/billigst kommer an på så mangt som bl.a. hvor man bor (båtens hjemmehavn), type båt, fordeler man eventuelt har gjennom diverse medlemskap osv osv så å si at noen er billigst kommer an på, ja nettopp så mangt. I øyeblikket er faktisk Tryg billigst for meg på båt, mens Storebrand er billigst på bilene. Til neste år har sikkert dette forandret seg og da bytter jeg selskap/er, igjen.

Gidder man ikke ta den jobben det er å spare penger, ja så gidder man ikke det, men mulighetene er der for de som gidder. Det samme gjelder med det meste ellers i samfunnet mht kjøp av varer og tjenester, men noen lever fortsatt i troen på at jo mer man betaler jo bedre er produktet, dem om det.

Og hva banker angår så bruker jeg fire forskjellige banker, tre norske og en utenlandsk, og ser ikke noe problem med det siden alt foretas fra laptop'n hvor en jeg måtte befinne meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvis man feks forsikrer en strøken Nidelv 24 med nyere Yanmar 50 hk, nye puter innvendig og lalesje, nyere kartplotter og elektronikk, da kan vel ikke bare forsikringsselskapet plukke ut en helt vilkårlig båt på finn av samme årstall og si at dette er båten din verdt? Selve båten er jo bare skallet i denne sammenhengen.

Link to post

Jeg forstod det slik som at trådstarter ønsket å oppjustere verdien på båten i henhold til investeringene.

Selv gjorde jeg det på min gamle sollux 24 for 4-5år siden, den ble oppjustert til 230.000 kr pga motorbytte og andre investeringer jeg gjorde, som kjent har markedet snudd og bruktbåter har gått kraftig ned i pris.

Min oppjustering hadde selvfølgelig innvirkning på premien, den økte med 50 %

Etter en samtale med rådgiver hos dnb ifjor satt jeg ned forsikringsverdien, i denne samtalen fremgikk det at jeg kunne forvente meg gjennomsnittspris utifra samme båt på finn.no men som i de fleste tilfeller var dårligere utstyrt. Det kunne også forventes trekk for eksempelvis dårlig kalesje og andre mindre ting. Den nye motoren ville i liten grad spille inn siden det var ingen andre båter tilsalgs som hadde byttet motor. De var også av den oppfatning at motorbytte i en så gammel båt ville ikke ha mye å si på verdien men gjorde kanskje båten lettere å selge.

Hvis man verdsetter en gammel/entusiast båt tror jeg det er best å høre med noen som er spesialist på båtforsikringer. Ikke dnb, if, gjensidige etc.

Link to post

Klipp fra artikkel i Båtmagasinet om forsikring:

 

Riktig forsikringsverdi er meget viktig! Den legges til grunn ved tap eller totalhavari på ugunstigste måte for deg. Det forholder seg slik: Er forsikringsverdien for lav, er du underforsikret og får ikke full dekning ved totaltap. Et skadeoppgjør kan bli avkortet proporsjonalt med underforsikringen. Er forsikringsverdien satt for høyt, er du overforsikret – til ingen nytte. Før oppgjør blir båten alltid taksert, eller verdisatt på annen måte, og du får ikke mer enn at det dekker kjøp av ”tilsvarende båt” i dagens marked. Forsikringssummen er ikke noe bevis for forsikringsverdien.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%A5tforsikring-lovlig-lureri

 

Tipper dette ikke har endret seg så mye. Viktig å lese vilkårene før man signerer.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg forstod det slik som at trådstarter ønsket å oppjustere verdien på båten i henhold til investeringene.

Selv gjorde jeg det på min gamle sollux 24 for 4-5år siden, den ble oppjustert til 230.000 kr pga motorbytte og andre investeringer jeg gjorde, som kjent har markedet snudd og bruktbåter har gått kraftig ned i pris.

Min oppjustering hadde selvfølgelig innvirkning på premien, den økte med 50 %

Etter en samtale med rådgiver hos dnb ifjor satt jeg ned forsikringsverdien, i denne samtalen fremgikk det at jeg kunne forvente meg gjennomsnittspris utifra samme båt på finn.no men som i de fleste tilfeller var dårligere utstyrt. Det kunne også forventes trekk for eksempelvis dårlig kalesje og andre mindre ting. Den nye motoren ville i liten grad spille inn siden det var ingen andre båter tilsalgs som hadde byttet motor. De var også av den oppfatning at motorbytte i en så gammel båt ville ikke ha mye å si på verdien men gjorde kanskje båten lettere å selge.

Hvis man verdsetter en gammel/entusiast båt tror jeg det er best å høre med noen som er spesialist på båtforsikringer. Ikke dnb, if, gjensidige etc.

Bare for å understreke, så var ikke oppjusteringen inne i bildet da premien steg 57,3 prosent! Men jeg ønsker å justere den opp etterhvert, hvis planene jeg har for vinteren blir fulgt.

 

Jeg fikk forøvrig forsikringen via fagforeningen min,og fikk vel antakelig noen rabatter der, men var likevel ikke forberedt på det jeg vil kalle en vannvittig økning uten noe som helst grunn. Svaret de ga meg var så arrogant at jeg ble ytterligere provosert, så det blir aldri mer Tryg for meg - det er sikkert!

 

Via arbeidsplassen min kan jeg få gunstig forsikring i Storebrand, men erfaringen min med dem var ikke god i fjor, så vi får se. Jeg sjekker flere alternativer uansett, og takker for alle gode tips som har kommet!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Jeg har vært igjennom flere selskaper og har havna på IF, har alle forsikringene der nå.

 

Det er en veldig enkel grunn til at jeg har havna hos IF. Sett igjennom yrket mitt (biloppretter) så er IF av de enkleste å forholde seg til. Fikk understreket dette for litt siden da et vennepar var uheldig med en vannlekasje i snekka. Med holdningen dette fikser vi, bare slapp av så får man en god følelse.

 

Jeg er i dialog med dem nå om å sette kasko på båten min, fikk vilkår tilsendt. Men på vanlig forsikringsvis var dette litt diffust og vanskelig å sette seg inn i..... mulig jeg er litt treig i nøtta..... må ta meg en ny prat med de :-)

 

For å ta saken din Pequod så er det ofte sånn at man får en inngangssum på premien som er lav ved nytegning, den blir oppjustert etter ett år eller to.Når de holder på sånn blir man naturligvis skeptisk til seriøsitet. Jeg var ikke fornøyd med Tryg, og forlot de i et skadeoppgjør de ikke klarte å tilfredsstille meg som kunde da jeg ble den skadelidende parten som ikke hadde skyld i utgangspunktet.

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post

Et annet spørsmål.

Trenger du forsikring på denne båten ?

 

 

Skulle du skade en annen båt ved påkjørsel må motparten bruke sin forsikring (stikk motsatt av bil )

 

Vurder saken ? Kjenner flere som har kuttet ut å være melkeku for forsikringsselskapet.

Og skulle motparten skade din båt, vel da må en bruke egen forsking.. har en ikke det. vel da sitter man der med skjegget fullt av postkasser.. Selv mener jeg 1000-1500 kroner er meget rimelig for å sikre seg mot både brann, tyveri, hærverk og skade påført egen ved egen feil eller andres feil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Enig, men jeg tror ikke det er noen vits i å betale for en forsikringssum (du setter jo i prinsippet den selv) som er urealistisk å få tilbake ved eks totalhavari. Da er det sammenlignbare båter som gjelder for selskapet, uansett hva du har lagt ned i utstyr, motorbytte osv....og de kan til og med begynne å trekke for "detaljer" som gammel slitt kalesje.

 

For en eldre Nidelv 24 ville jeg kanskje satt forsikret sum til 50-60 000. Det blir i alle tilfelle svært rimelig premie, men kjekt å ha visst uhellet er ute. Dette kan jo sammenlignes litt med de som bytter motor i gamle båter. Den investeringen får du svært sjelden noe igjen for ved salg, men det har jo stor bruksverdi.

 

Vet ikke hva Pequod skal gjøre med båten i vinter, men det er neppe noen vits å justere forsikringsverdi på en så gammel båt. Det er vel i verste fall bare å lure seg selv eller subsidiering av forsikringsbransjen, vil jeg tro.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...