Jump to content

Ardic 03-b/412 pw - hvordan koble til varmer manuelt med brytere

ronner

Recommended Posts

Hei

Så vidt jeg kunne se på bildene så er doseringspumpen (drivstoffpumpe) din av impuls-typen? Da vil ikke metoden med brytere fungere som på videoen. I såfall så måtte du ha sittet å "switche" denne bryteren av og på flere ganger i sekundet for å få varmeren til å gå...

I mitt tilfelle så var varmeren såpass gammel at pumpen impulserte ved hjelp av en mekanisk bryter i selve pumpen. Dermed pulserte pumpen helt av seg selv. Den justerte også pulslengdene av seg selv ved hjelp av mottrykket blåseren skapte. Dette måtte riktignok "tunes" for å få pumpen til å "gå" korrekt.

I utgangspunktet så hadde jeg styringsenheten til bensivarmeren, men må ha koblet polariteten feil eller noe og ødelagt denne. Jeg fikk alikevel høre en gang hvordan oppstartsprosedyren til bensinvarmeren var og kunne lett brukt mikrokontroller (arduino e.l.) for å få denne til å kjøre av seg selv. Programmeringen av denne hadde jeg riktignok ikke lett gjort, dog skal være ganske lett så lenge man bare setter seg inn i dette.

Måten jeg koblet min på var ganske basic. Alle felles negativ og jord koblet sammen og pluss\postitiv gikk til de forskjellige komponentene igjennom hver sin bryter. Vannpumpe, glødeplugg, tenning (som forsåvidt ikke trenge impulser heller), blåser og bensinpumpe. De individuelle følerne som egenlitg bare var bimetalliske termostater var lett og koble til hvert sitt lys. Hvilken type som er på din varmer kan jeg ikke svare på, disse er alikevel ikke nødvendig for at varmeren skal starte å funke, men som en sikkerhet og termostatstyring. Da tenker jeg på analoge\digitale.

Jeg har nå flyttet, og mye av de tingene er blitt kastet, derav bensinvarmeren :(

Jeg har desverre ingen løsning på problemet ditt. Her koblet jeg bare opp varmeren "på stedet" uten noen koblingsskjema. jeg ville ha holdt et øye åpent på ebay, kanskje det dukker opp en styringsenhet til en billig penge.

mvh

Daniel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...