Jump to content

Sjøegenskaper Draco 2100 og 2300


Superkul

Recommended Posts

kom over teksten ;

 

21 foteren er faktisk det mest ustabile av skrogene. Men dette har egentli fint lite å si om du ikke har tenkt å putte en stor motor i. 21 ble blant annet ikke godkjent med V8 orginalt siden den nesten tok salto over på siden under teskjøring.

 

Har bare hørt masse skryt av 2100 skroget og at den er vesentlig bedre en 2000 med mindre v bunn

noen som har peiling???

Link to post
Share on other sites

Draco 21 er, ettersom jeg har hørt, en "forkortet" Draco 23. 23-foteren er jo en veldig bra sjøbåt, som bør ha minst 200 hester. Vært med i 23 med 170 Mercruiser, vi var vel 6 stk i båten og en måtte forflytte seg fram i båt for at planing ikke skulle ta ALT for lang tid...

 

Pratet med han som var innkjøpssjef på Draco i sin tid. Den "gøyeste" Draco`en han hadde hatt var en 21 med V8. Så bør absolutt ikke by på problemer.

 

Er en hyttenabo som har en Draco 21. Vet ikke hva slags motor han har i den, men den virker treg opp på plan. Så skader nok ikke å ha krefter nok i båten.

 

Om 21 er bedre en 20 i sjøen vet jeg lite om, men vil tro 20-foteren er kvassere i røff sjø (mer sportslig skrog). Men 21 foteren er jo bredere og mer innholdsrik, så en kan jo ikke få både i pose og sekk. 23 foteren er nok bedre enn både 20 & 21 pga vekt og lengde/breddeforhold.

 

Jobbet faktisk en periode (ca 7 mnd) på Draco selv i 1986, i påvente av studier til høsten. Var da på 24 foterne.

Link to post
Share on other sites

Har bare hørt masse skryt av 2100 skroget og at den er vesentlig bedre en 2000 med mindre v bunn

 

ikke hørt direkte sammenligninger mellom 20 og 21.

20-skroget ble jo lagd i 2 forskjellige utforminger, "Aqualift" og Sport(?) hvor Aqualift var et mer lettplanende skrog og Sport er det med dyp v-bunn

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ein sjergårdsjeep utgave av Draco 21.Båten heter Coastliner 6200.Har ein mercrusier 2.8 ,har målt ca 36 knop.Super sjøbåt,men litt tung å få i plan.Vi har også ein samme type ,kalt Rambo 21.Den har kad 32,og er rask i plan.Den siste heiter Joda 21,den vil få montert kad 32.Alle båtane har samme skrog og innerliner,men forskjellige rekkverk og utrustning.Ramboen har svert kraftig fenderlist.Der sies at den var bygd til politiet i Mandal

Link to post
Share on other sites

Har ein sjergårdsjeep utgave av Draco 21.Båten heter Coastliner 6200.Har ein mercrusier 2.8 ,har målt ca 36 knop.Super sjøbåt,men litt tung å få i plan.Vi har også ein samme type ,kalt Rambo 21.Den har kad 32,og er rask i plan.Den siste heiter Joda 21,den vil få montert kad 32.Alle båtane har samme skrog og innerliner,men forskjellige rekkverk og utrustning.Ramboen har svert kraftig fenderlist.Der sies at den var bygd til politiet i Mandal

Er det trimplan på noen av disse båtene?

Link to post
Share on other sites

ikke uvanlig at "old tech" turbodiesler er litt trege i plan dersom planingsterskelen kommer før turboen begynner å bygge opp skikkelig trykk (var vel hovedgrunnen til at VP begynte med kompressor på KAD motorene..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig gode erfaringer med min 20 foter. Stabil i høy fart (40 knop +) og tar bølgene svært bra. Har dog ikke kjennskap til 21 foteren, men vet ivertfall at 20 foteren er linge design, mens 21 foteren er Kåre Drangsholts. 21 foteren er vel en forkortet 23 foter, mens 20 foteren er en "forkortet" 24 foter?

Link to post
Share on other sites

20 foteren er ikke en forkortet 24 foter.

 

20 foteren kom i 1969 som Sportling 2000 HT. Draco 24 Styling kom på markedet ca 1985/86. Begge designet av Herman Linge. Da er det vel heller slik at 24 foteren er designet og basert ut fra erfaringene med Sportling 2000, og ikke omvendt.

 

Ligger ganske mye info ute om Draco på nettet, her et eksempel: http://www.horizonblue.dk/Draco.htm

 

Linge designet (av DC modellene) 2000 Sportling, 24 Styling og 27 Sterling.

Link to post
Share on other sites

kom over teksten ;

 

21 foteren er faktisk det mest ustabile av skrogene. Men dette har egentli fint lite å si om du ikke har tenkt å putte en stor motor i. 21 ble blant annet ikke godkjent med V8 orginalt siden den nesten tok salto over på siden under teskjøring.

 

en mulig forklaring kan jo være at de ikke hadde powertrim på drevet da de testkjørte .. 21 foteren har litt mer løft i hekken enn 20 foteren, en båt som blir kjørt i stor fart uten nok trim slik at den går på nesa vil lett kunne oppføre seg som beskrevet over.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...