Superkul Startet 2.November.2014 Del på Facebook Startet 2.November.2014 kom over teksten ; 21 foteren er faktisk det mest ustabile av skrogene. Men dette har egentli fint lite å si om du ikke har tenkt å putte en stor motor i. 21 ble blant annet ikke godkjent med V8 orginalt siden den nesten tok salto over på siden under teskjøring. Har bare hørt masse skryt av 2100 skroget og at den er vesentlig bedre en 2000 med mindre v bunn noen som har peiling??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Har erfaring med 2100SC som et fantastisk skrog, riktignok med 170HK bensin. En hekkbølge lyver ikke, her 36 knop: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 36 knop med 170hk på 2100sc må vel sies å være meget bra? VP AQ171? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Mercriuser 170 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 Herlig hekksjøbilder nå i mørke tider :) Som det står i teksten er at det gjelder spesielt tunge motorer som v8 og det er jo det jeg skal ha i - syntes det uansett høres rart ut - tyngre det er i bunn jo bedre har jeg lært .......... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Engers Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Hadde tidligere en Draco 21 fra 1987 med Volvo AQ 225 V8. En virkelig flott båt og med meget gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Draco 21 er, ettersom jeg har hørt, en "forkortet" Draco 23. 23-foteren er jo en veldig bra sjøbåt, som bør ha minst 200 hester. Vært med i 23 med 170 Mercruiser, vi var vel 6 stk i båten og en måtte forflytte seg fram i båt for at planing ikke skulle ta ALT for lang tid... Pratet med han som var innkjøpssjef på Draco i sin tid. Den "gøyeste" Draco`en han hadde hatt var en 21 med V8. Så bør absolutt ikke by på problemer. Er en hyttenabo som har en Draco 21. Vet ikke hva slags motor han har i den, men den virker treg opp på plan. Så skader nok ikke å ha krefter nok i båten. Om 21 er bedre en 20 i sjøen vet jeg lite om, men vil tro 20-foteren er kvassere i røff sjø (mer sportslig skrog). Men 21 foteren er jo bredere og mer innholdsrik, så en kan jo ikke få både i pose og sekk. 23 foteren er nok bedre enn både 20 & 21 pga vekt og lengde/breddeforhold. Jobbet faktisk en periode (ca 7 mnd) på Draco selv i 1986, i påvente av studier til høsten. Var da på 24 foterne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Har bare hørt masse skryt av 2100 skroget og at den er vesentlig bedre en 2000 med mindre v bunn ikke hørt direkte sammenligninger mellom 20 og 21. 20-skroget ble jo lagd i 2 forskjellige utforminger, "Aqualift" og Sport(?) hvor Aqualift var et mer lettplanende skrog og Sport er det med dyp v-bunn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Har selv trua på V8 i denne:-) Ser det er noen med 4,3 V6 ute å går også. Sikkert ikke så dum den heller. Men ser noen er utstyrt AQ130-140. Vil tro det blir litt i snaueste laget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 Jeg gleder meg til første turen vertfall . med vp 271 - kvassere kam og større gasser ++ Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 He he. Den turen hadde jeg gleda meg til også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Har ein sjergårdsjeep utgave av Draco 21.Båten heter Coastliner 6200.Har ein mercrusier 2.8 ,har målt ca 36 knop.Super sjøbåt,men litt tung å få i plan.Vi har også ein samme type ,kalt Rambo 21.Den har kad 32,og er rask i plan.Den siste heiter Joda 21,den vil få montert kad 32.Alle båtane har samme skrog og innerliner,men forskjellige rekkverk og utrustning.Ramboen har svert kraftig fenderlist.Der sies at den var bygd til politiet i Mandal Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 (redigert) opp i plan tror jeg går som dritt i kram snø med V åttern hehe Redigert 3.November.2014 av dracojab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Har ein sjergårdsjeep utgave av Draco 21.Båten heter Coastliner 6200.Har ein mercrusier 2.8 ,har målt ca 36 knop.Super sjøbåt,men litt tung å få i plan.Vi har også ein samme type ,kalt Rambo 21.Den har kad 32,og er rask i plan.Den siste heiter Joda 21,den vil få montert kad 32.Alle båtane har samme skrog og innerliner,men forskjellige rekkverk og utrustning.Ramboen har svert kraftig fenderlist.Der sies at den var bygd til politiet i Mandal Er det trimplan på noen av disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Det er ikkje trimplan.Coastlineren,har kansje litt for tung propell.Ramboen er mykje tyngre,da det er tykkere dekk som det ligger aluminium på,den er kjapt opp i plan,Blir å sette motor i Jodaen i vinter ,spent på farten.Skikklige bruksbåter til teiner og fiske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 ikke uvanlig at "old tech" turbodiesler er litt trege i plan dersom planingsterskelen kommer før turboen begynner å bygge opp skikkelig trykk (var vel hovedgrunnen til at VP begynte med kompressor på KAD motorene..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindbåt Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg har veldig gode erfaringer med min 20 foter. Stabil i høy fart (40 knop +) og tar bølgene svært bra. Har dog ikke kjennskap til 21 foteren, men vet ivertfall at 20 foteren er linge design, mens 21 foteren er Kåre Drangsholts. 21 foteren er vel en forkortet 23 foter, mens 20 foteren er en "forkortet" 24 foter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 20 foteren er ikke en forkortet 24 foter. 20 foteren kom i 1969 som Sportling 2000 HT. Draco 24 Styling kom på markedet ca 1985/86. Begge designet av Herman Linge. Da er det vel heller slik at 24 foteren er designet og basert ut fra erfaringene med Sportling 2000, og ikke omvendt. Ligger ganske mye info ute om Draco på nettet, her et eksempel: http://www.horizonblue.dk/Draco.htm Linge designet (av DC modellene) 2000 Sportling, 24 Styling og 27 Sterling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 kom over teksten ; 21 foteren er faktisk det mest ustabile av skrogene. Men dette har egentli fint lite å si om du ikke har tenkt å putte en stor motor i. 21 ble blant annet ikke godkjent med V8 orginalt siden den nesten tok salto over på siden under teskjøring. en mulig forklaring kan jo være at de ikke hadde powertrim på drevet da de testkjørte .. 21 foteren har litt mer løft i hekken enn 20 foteren, en båt som blir kjørt i stor fart uten nok trim slik at den går på nesa vil lett kunne oppføre seg som beskrevet over. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 12.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2014 Ja det kan fort bli ekkelt - jeg fikk en aha opplevelse med skjærgårdsjepen med 200 hk vår da det satt et par voksne helt foran i baugen under aks en gang Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Skjønner ikke dette helt. Sånn jeg har forstått det så trodde jeg 21 slet med å få hekken opp og ut av vannet. Er det sånn at dette skroget er ganske bredt i forhold til lengde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 15.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 jo 21 er ganske bred Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.