Martin Blomberg Startet 2.November.2014 Del på Facebook Startet 2.November.2014 Jeg tok ut startmotoren og dynamoen fra båten. Disse er temmelig skitne og har sikkert ikke blitt renset eller vedlikeholdt på, la meg gjette, 20 år. Hva ska jeg bruke for å ta bort det svarte støvet som sitter klistra utenpå disse to? Det eneste jeg vet om slike saker er at man bør bytte kullbørster. Har aldrig gjort dette selv. Er det best å levere disse til et verksted for å gjøre det?Noen som kan anbefale verksted i Asker/Bærum/Drammen/Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.November.2014 Del på Facebook Svart 2.November.2014 Trivelig vinterarbeid. Vekselstrømsdynamo; mild avfetting og spyl forsiktig. Blås rent når det er tørt mens du roterer dynamoen Starter; plukk i småbiter og tørk/blås rent. Børsteholdere bør rengjøres med rustfjerner eller mekanisk rengjøring. Bytt børster og børsteholdere hvis de er dårlige (lite fri vandring igjen på børstene) Puss messingen børstene går mot ren med fint smergelpapir. Puss i rotasjonsretningen - ikke langs akslingen. Litt ulike teorier om konservering, men jeg liker å ha litt fettstoff som legger litt hinne på alt som ikke skal lede strøm. Hvis du er uvant med dette kan du ta bilder etter hvert slik at du har en "monteringsanvisning" Børstene kan være vanskelig når du skal sette sammen, men kan ofte knyttes inne med en tråd som du fjerner etterpå. Hvis du kommer over messing/bronsjelager smøres disse med tynn olje som trekker inn i lageret. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Jeg kan anbefale Triconor i Oslo, har brukt de lenge til starter og dynamo både til bil og båt. Der ble jeg anbefalt å legge hele starteren i diesel - men syntes det hørtes drastisk ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.