larsen2000 Startet 3.November.2014 Link til dette innlegget Startet 3.November.2014 Har gått hardt til verks med saltsyre på badestigen, men det er fortsatt noe rester av rur igjen. Hvordan får jeg fjernet dette uten å ødelegge finishen på stigen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Merkelig. Ufortynnet saltsyre med gjentatte påføringer pleier å ta det meste, men viktig at ruren er blitt helt tørr. -også inni, ellers blir saltsyra utblandet når den trekker seg inn. Om ikke så må mekanisk rensing til. F.eks med stålull. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tuffff Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Har du forsøkt Autosol? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Prøv sølvpapir dynket i vann. Dette benyttes til å fjerne overflaterust på aluminium. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
larsen2000 Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Vil ikke stålull lage riper å lage rustprikker? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Mere syre og lengre tid, kan godt skrubbe med en kjøkkensvamp. (Slik som er grønn på den ene siden) Stålull ødelegger finish som noen sier her. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Ja fysj stålull og stålbørste som røyter er ikke noe særlig. Heldigvis tar Hugo rustflekker på gelcoat ganske greit. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Komodo Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Jeg gjør det på følgende måte: Når båten kommer på land spyler jeg vekk det meste med høytrykksspyler. Den er av den kraftige 3-fasede sorten, men det sitter alltid litt igjen. Så bruker jeg en plankebit til å skrape vekk det verste, og så påfører jeg syre av en eller annen variant, f.eks. vannlinjerens fra nærmeste båtsjappe. Rur er basisk (kalk), og løses opp av syre, så enkelt egentlig. Men hvis du ikke fjerner mesteparten først må du nok gå mange runder før alt er vekk. Både stålull og kjøkkensvamp med skrubb ville jeg styrt unna. Stålull skal du være ekstra forsiktig med. I tillegg til å lage riper og matte ned stålet, legger det igjen jern-fragmenter som initierer rust. Og det vil du ikke ha Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Jeg nekter å tro at saltsyre og en myk børste ikke tar ALL ruren på badestigen dersom du lar den virke nødvendig lenge og tar det i flere omganger. Min badetrapp i syrefast var en eneste klump av rur. Den ble skinnende blank som ny. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.