HansT Startet 3.November.2014 Del på Facebook Startet 3.November.2014 Hei. Er det noen som har montert flaps på en risør 27 her før? Lurer litt på åssen jeg skal montere det,planen er å støpe ett i glassfiber, men er litt usikker på åssen jeg skal montere. Det jeg lurer litt på er,hvor stort bør det være, hvor langt ned under vannlinja bør det stå og åssen vinkel burde det ha(negativ,positiv eller nøytral)? Håper det er noen har med litt erfaring på dette. MVH HansT Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 tror nesten at det ikke bryet vært, dette skroget gir ikke mer enn 7-8 knop, omtrent uansett hva du finner på Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Jeg ville ha tatt meg en tur på opplagsplassene og se på tilsvarende skrog. Da ser du ca størelse og avstand fra vannlinje og til plata. Etter å ha prøvd båt (Polar 770) med stort trimplan og lite trimplan eller ikke i det hele tatt så hjelper dette betraktelig selv om du ligger stille. Båten blir mer stabil ved gange på dolbord. Mindre slinring i skjø og vil selv i en 7-8 knop forlenge hekkskjøen og forlenge bæreflate av akterskipet. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
HansT Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 Takker for svar.! Jeg er ikke ute ett no mer fart egentlig,7-8 knop er helt passe for meg,men det som jeg syntes er litt plagsomt er at når jeg begynner å nærme meg 7-7.5 knop så løfter baugen seg såpass at jeg må stå å kjøre for å se over baugen. Så derfor vil jeg ha på flaps for å prøve å få baugen litt ned så jeg kan sitte å kjøre på marsj fart. båten min gjør 9.8 knop på fullt men det er ikke behaglig å kjøre på..hehe... Knude: hva erfarte du som best på polaren,stort eller lite flaps? skal ta meg en tur i de forskjellige havnene her å se om det er noen her,men hittil har jeg bare finni ett par risør,men uten flaps desverre, så får nok leite litt mer..hehe... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Helt klart den store. Jeg jobbet på Polar å da monterte vi liten flaps opp til 55 Hk. Stor flaps fra 55 og oppover. Det hviste seg at den store hadde så mange fordeler at en god del av de med liten flaps var tilbake på fabrikken noen år etter å fikk montert den store. Find deg et skrog med samme fasong. Nyere Polar 20 er et utmerket utgangspungt selv om den er mye mindre. Taule har samme fasong. osv. Finn et uten tunell så kan du overføre direkt ca størelse fra den du finner og til ditt skrog. På din båt er det lettest å støpe ei masiv plate av glassfiber på ei blank plate. vokset Respatex er supert. så tilpasser du så den blir montert litt over toppen av roret og selfølgelig under vannlinje (Ca 5-7 cm om mulig) Lag mal i tynn finer først. Skru til skroget å lag støttestag. Da er du i mål. Plata skal idielt sett følge samme vinkel som vannlinje + ca 1 til 2 grader hellende nedover. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Vidar B Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Jeg har støpt noen flaps på snekker. Lag flapsen nøytral dvs. horisontal med vannflaten når båten ligger stille. Under fart vil båten løfte baugen og flapsen blir da det du kaller positiv. Jo større du lager dess bedre effekt får du. Lag de så brede som mulig og trekk den fremover på sidene for å få bedre bredde. Støp inn distansemateriale og bruk gjerne 10mm. Dybden under vannflaten avhenger av skrogformen din, men vil anbefale min 10 cm vann over flapsen når du ligger stille. Du kan velge mellom å støpe flapsen direkte fast i båten, eller å lage en 10 cm flens som du limer og skrur fast etterpå. Går du avansert til verks, lager du trimflaps innebygd i hovedflapsen. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Støpte på en stor flaps på min Risør 27 for 10 år siden motor var en volvo 61hk , det ble mye bedre og gravde seg lite ned på 8 knop , det gjorde den før jeg støpte på , da begynte den å grave etter 6,5 knop , flapsen var støpt litt negativ Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 4.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2014 Takker så mye for svar,da går jeg for å lage ett stort flaps på den.skal ha meg noen runder i båthavnene i kveld å se litt på andre tenkte jeg,så tenker jeg at jeg begynner å lage mal til helga. Windy26: det hørtes lovende ut,har selv bare en 36 hk bukh,men virker som om den har mer enn nok krefter for denne båten så håper det blir bedre med tanke på å få baugen litt med på marsjfart. Mvh HansT Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Jeg gjorde dette på min Elwaro 30 AC, med 130hk. Da økte maksfarten fra 11, til 13knop. Og det ble mer behagelig å kjøre på marsjfart, 8-10, knop. Gravde seg ikke like mye ned lengre. Min er ganske stor, sikkert bortimot 1,2kvm totalt da.. Stort sett nøytral, men med litt nagativ bakerst, som kan justeres, da det er hengslet. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
HansT Svart 5.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2014 Takk for svar. Har selv lurt på å lage den bakerste delen av flapset slik at jeg kan justere det litt.du har vel ikke tilfeldigvis bilde av flapset ditt Nic0lai? Sitér dette innlegget Link to post
Baryman55 Svart 15.November.2016 Del på Facebook Svart 15.November.2016 Hei HansT. Fant denne "gamle" tråden som jeg syns er veldig interressant. Har kjøpt en Risør 27AC nå i høst sammen med sønnen min og vi vurderer sterkt å montere en trimflaps for å eliminere de problemene du beskriver. Vi har også en Bukh 36 så det er ikke fart det går på, men det er ganske irriterende å ha badeplattformen 10 cm under vann når vi passerer 6 knop:-) Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det gikk med prosjektet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.