Jump to content

Krysset gamle svinesundsbroen..

svendis

Recommended Posts

I og med det ikke finnes flytende tollstasjoner, benytter man tollflagg. Da viser man tydelig at man har noe og fortolle. I tillegg kontakter man første tollsted. Og fra Svinesund er det Fredrikstad. Og da gjør man det i åpningstiden og for nærmere info. Da vil de gi videre instrukser. Vi kom med en helt ny båt inn fra Sverige, meldte fra til Fredrikstad, og fikk beskjed om å møte neste dag. Dette var en kompis.

Vi kjøpte ny Audi i Sverige. Kjøpte bilen eks mva. Dette gikk fint da forhandler leverte den på norske tollen. Vi overtok bilen inne på tollkontoret, og betalte alle avgifter på tollkontoret i Oslo.

Vi sees!

Det vil jo fremkomme av faktura, dette er en brukt kjøpt motor av "Jönsson" eller firmaet "Jönsson as", disse vil ha to forskjellige faktura/kvitto.. Den ene vil inneholde spesifisert moms, den andre ikke. Den som er kjøpt at et moms regnskapspliktig selvsagt har spesifisert momsen, og det tar jeg for gitt at denne fakturaen har.. Har den ikke det så er det ikke noen mulighet å få refundert momsen, da er det smugling åkke som

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

At du hadde gode hensikter, men ble tatt pga en missforståelse er leit. Men sett i fra tollvesenet skjønner jeg deres reaksjon. Hva kan de ellers gjøre? De forvalter et regelverk og ferdig med det.

Et lite eksempel på at det er nødvendig:

For 10 år siden skulle jeg selv importere en 290 HK VP motor fra Sverige. Samtidig gikk det en tråd her på BP og den levnet ingen tvil om holdninger. Den gang skrev jeg "at hadde jeg råd til båt og motor i denne klassen måtte jeg pent finne meg i og bidra til norske felleskap, så jeg valgte å fortolle denne inn på vanlig måte". Endel svarte meg rett ut på BP: "Hvor dum går det an å bli...."

De fleste som blir stoppet på gamleveien og tatt for smugling unnskylder seg nok med at de trodde de kunne fortelle varene der, slik som det var før.. og med 35000 beslag i året ved norske tollsteder (Svinesund er den største med tanke på varer) Det passere i snitt litt over 6000 biler i døgnet over gamle E6/Svinesund, og at noen titalls som blir tatt i kontroll har som unnskyldning at de skule fortolle varene de hadde med seg er ganske sikkert ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

...Det er nok flere titalls med samme forklaring som deg som blir stoppet daglig i tollen på gamleveien..

...

... Det passere i snitt litt over 6000 biler i døgnet over gamle E6/Svinesund, og at noen titalls som blir tatt i kontroll har som unnskyldning at de skule fortolle varene de hadde med seg er ganske sikkert ..

Forutsatt at det er kontroll hver dag. Noe det ikke er. Men du mente kanskje "i snitt" ???

Det er en holdeplass rett før krysset og en rett etter. Tar man til venstre her kommer man rett bort på den nye tollstasjonen. De stod på den som er rett før, hvorfor ikke på den som er rett etter? Hadde jeg blitt stoppet etter det krysset så hadde det vært litt annerledes.

Jeg så denne veien på GPSen

Redigert av svendis (see edit history)

Det er en holdeplass rett før krysset og en rett etter. Tar man til venstre her kommer man rett bort på den nye tollstasjonen. De stod på den som er rett før, hvorfor ikke på den som er rett etter? ...

Grunnen til at de står der er selvfølgelig at alle som prøver å smugle ville se at det er kontroll og så kjøre andre veien.

Der er det også mulighet til å kjøre rett ut på E-6 uten å kjøre innom tollstasjonen.

Se der ja.. Det taler jo ikke til min fordel. Hvorfor kunne ikke den veien blitt brukt for de som kommer over gamle svinesund og vil kjøre på rødt?

Ser enkelte mener det er klart og tydelig skiltet. Det er kanskje det midt på lyse dagen. Hva om det begynner å bli mørkt og det regner trollkjerringer?

Jeg tok nok litt for lett på det da det ikke er snakk om den helt store verdien for en havarert motor. Det var på en måte ikke nok til å snu der og da når jeg fikk magefølelsen av at jeg burde vært på den andre siden. Det var trafikk foran, bak og i mot..

Husker å ha lest fra skilt at, 300m til riksgrense og ubemannet tollstasjon. Så på GPS at det var mulig å kjøre bort til den bemannede tollstasjonen.

Redigert av svendis (see edit history)

Håper bare det er formildende at jeg hadde med kvittering fra forhandler med spesifisert moms. Det kan jo være med på å vise at jeg hadde til hensikt å momse den inn.

Jeg har jo uten tvil dummet meg ut, og betaler gjerne boten for det, forutsatt at jeg kan få tilbake motoren.

Hadde jeg kjørt på GRØNT på den nye, eller sneket meg over en av de "skjulte" overgangene som finnes så hadde det vært litt annerledes, i mine øyne

De skiltene du har oversett er meget lett og se når det trenger trollkjerringer, er rimelig store og står tydelig forklart at dette kun er grønn sone. surt, men slik er det.

Angående kontroll så er det nok ikke så langt unna at det daglige kontroller der. I tillegg har de ofte kontroller der du ble stoppet.

Kom du i tillegg kjørende med henger er du lett og se på overvåkningen og de kan kjøre bort og ta deg i mot.

Du kjørte på Grønt, for tollen er det uvedkommende om du brukte den nye eller gamle brua.

Hovedtraseen E6 har både rød og grønn sone, gammelbrua har bare grønn. Dette er skiltet før man tar av E6 for å kjøre mot gammelbrua eller Nordby. Samtidig er det minst to skilt på vei fra "bodene" og de siste par hundre meterne ut på gammelbrua som sier at varer som skal fortolles ikke må medføres over. Midt på brua går streken mellom Norge og Sverige, og da har du brutt tollbestemmelsene.

Noen ganger står de der du har vist bilde, andre ganger står de på den gamle stasjonen ved bruhodet. Også uten betydning, så lenge du har passert streken midt på brua.

Forstår at det er surt, men du har nok ingen sak her.

IMHO bør det jo også være formildende at man ikke har økonomisk incentiv i å smugle, ettersom man kan få refundert svensk mva

Man har forbrutt seg mot norsk lov ved å unndra seg mva-beskatning.

At du kan få igjen svensk mva er et forhold mellom deg og den svenske staten, og det har norsk Toll ingenting med.

At du kan få igjen svensk mva er et forhold mellom deg og den svenske staten, og det har norsk Toll ingenting med.

Nesten rett..

Det at en norsk forbruker ønsker refundert svensk mva er en sak mellom kjøper og momspliktig selger i Sverige.. Den norske kjøperen har ingen forpliktelse over den svenske stat, og den svenske stat har ingen forpliktelse overfor den norske kjøper..

Det er den svenske selger som svarer for svensk moms, og som må dokumentere at varen han har solgt uten moms har forlatt Konungariket Sverige, og dermed ikke faller inn under de svenske regler for moms. Svensk selger kan refundere utlagt svensk moms når han/hun mener å besitte god nok dokumentasjon på at varen har forlatt konugariket Sverige

Nordmenn bosatt i utlandet/Jan Mayen/Svalbard (ikke Sverige, Danmark og Finland) kan også få refundert norsk mva. ved kjøp i butikker.... Kravet her at dokumentet utfylt av butikken og stemplet og blir stemplet ved utreise av Tollvesenet.. Tollvesen, Norske myndigheter og butikken for den saks skyld er det knekkende likegyldig om en den som utfører betaler import avgifter til det utland han bor i. Det blir en sak mellom eksportør og det utlands myndigheter. Dette funger utmerket og jeg har benyttet dette i alle år jeg har bodd utaskjærs

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Takk til de som har bidratt til å prøve å hjelpe.

Jeg har fått tilbud om å deponere inn varens verdi. Det vil si at jeg betaler inn kjøpesummen til tollvesenet, sånn at de kan sitte på fakturaverdien av motoren i stedet for selve motoren. Jeg momser da motoren på svinesund når jeg henter den. Så søker jeg om momsrefusjon på svensk MVA etterpå.

Den innbetalte summen står på vent til saken er ferdig behandlet av politiet.

Heldigvis fikk jeg motoren til en veldig god pris i utgangspunktet, så i verste fall havner jeg på ca normal markedsverdi i Norge.

Etter en sviende lærepenge kommer jeg aldri til å bevege meg i nærheten av den gamle broen igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...