Jump to content

Restaurering av 1962 mercury merc250

jadalber

Recommended Posts

Nærmer meg slutten av et restaureringsprosjekt jeg har hatt gående et års tid. Skulle vel ha postet noe her før så man kunne følge med, men nå ble det ikke slik.

Legger derfor ut noen bilder nå istedet så kan de som har lyst kikke på og forhåpentligvis få inspirasjon til å gjøre noe lignende.

Motoren ble kjøpt av selko motor i hommelvik for en symbolsk sum. Den manglet styrekult, propell, div.smådeler i girhus ++

Mercury hadde en "hvit" periode fra 1960 til 63. Denne motoren var malt sort og ikke spesielt pent.

Antakelig noen som syntes sort var tøffere på 70-tallet?

Gruet meg litt til å få av malingen for det var tykt lag og ville helst unngå bruk av blåsesand da det gir en grov overflate på aluminium. Har glassblåst andre motorer, men da har det vært kun originallakk som går av greit nok.

Brukte en hardmetallskrape noen steder litt forsiktig for å få av det "verste" og blåste av resten. Fant og ut at en sveiseflamme ( acetylen/oksygen) brant av mye i krinkler og kroker i kombinasjon med en messingbørste. En liten vask med høytrykkspyler etterpå og tørk så var de klar for blåsing. Motordekselet ble pusset med sandpapir og deretter blåst.

Girhuset hadde fått en sprekk og manglet en bit av "skjegget" som ble sveist

Lakk kjøpte jeg i Canada Hos Peter nymarine.ca - Cloud white!

Dekaler kommer fra John i USA, johnsmcintoshvintagemercuryoutboard.com

Kjøpt mye annet smått - noe fra Ebay og noe fra div. andre forhandlere av brukte deler i USA

Må ta det litt etter litt, ellers sier lommeboken stopp :-s

Man tjener ikke penger på slike prosjekt.

Håper å ha den klar til Plastikk 2015 ! Sees i Kr.sand ?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av jadalber (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...