jadalber Startet 3.November.2014 Link til dette innlegget Startet 3.November.2014 (redigert) Nærmer meg slutten av et restaureringsprosjekt jeg har hatt gående et års tid. Skulle vel ha postet noe her før så man kunne følge med, men nå ble det ikke slik. Legger derfor ut noen bilder nå istedet så kan de som har lyst kikke på og forhåpentligvis få inspirasjon til å gjøre noe lignende. Motoren ble kjøpt av selko motor i hommelvik for en symbolsk sum. Den manglet styrekult, propell, div.smådeler i girhus ++ Mercury hadde en "hvit" periode fra 1960 til 63. Denne motoren var malt sort og ikke spesielt pent. Antakelig noen som syntes sort var tøffere på 70-tallet? Gruet meg litt til å få av malingen for det var tykt lag og ville helst unngå bruk av blåsesand da det gir en grov overflate på aluminium. Har glassblåst andre motorer, men da har det vært kun originallakk som går av greit nok. Brukte en hardmetallskrape noen steder litt forsiktig for å få av det "verste" og blåste av resten. Fant og ut at en sveiseflamme ( acetylen/oksygen) brant av mye i krinkler og kroker i kombinasjon med en messingbørste. En liten vask med høytrykkspyler etterpå og tørk så var de klar for blåsing. Motordekselet ble pusset med sandpapir og deretter blåst. Girhuset hadde fått en sprekk og manglet en bit av "skjegget" som ble sveist Lakk kjøpte jeg i Canada Hos Peter nymarine.ca - Cloud white! Dekaler kommer fra John i USA, johnsmcintoshvintagemercuryoutboard.com Kjøpt mye annet smått - noe fra Ebay og noe fra div. andre forhandlere av brukte deler i USA Må ta det litt etter litt, ellers sier lommeboken stopp :-s Man tjener ikke penger på slike prosjekt. Håper å ha den klar til Plastikk 2015 ! Sees i Kr.sand ? Redigert 3.November.2014 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Bare lækkert dette da! Tøft! Er nesten så man bare skulle hatt til utstilling eller noe. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Den vekket ungdomsminner ja ! Knall fin motor og proff restaurering så langt ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
jadalber Svart 3.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Ja skulle nesten fått lov til bare å stå, men synes noe av gleden er å bruke dem og. Pen bruk da, gjerne med en liten vask etterpå. Takk for tilbakemelding :) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 18.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 https://www.youtube.com/watch?v=UBKp2nxkXZQ Fikk testet denne litt i våres. Fyrverkeri av en motor :) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Gratulerer med bestått testing. Herlig å se. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
volfro Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 (redigert) Den blei steikje fin ja, og merkelig lite tæring. Tror den må ha hatt en snill eiger. Redigert 19.Desember.2015 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Flotte motorer dette. Og hvilket resultat, kjempeflott. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
jadalber Svart 20.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Den blei steikje fin ja, og merkelig lite tæring. Tror den må ha hatt en snill eiger. Ok ? Har ikke vært borte i disse tidligere. Bare litt nyere mercury. Har ikke sett mye tæring på disse, men kanskje de tidligere modellene var mer utsatt ? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Jeg har en 200 22 hk av samme typen med original lakk lite brukt ! Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 23.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Jeg har en 200 22 hk av samme typen med original lakk lite brukt ! Artig :) Har du bilde ? Må få deg veteranbåt du og å bli med på regatta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.