Bisse Startet 3.November.2014 Del på Facebook Startet 3.November.2014 (redigert) Jeg skal skifte inpeller på en Perkins 4.236. Ser at det er trangt og kronglete å komme til. Platen som sitter foran imelleren er festet med seks stk skruer med "flatt jern" (ikke stjerne). Ser ut som det er vansklig å få skrujernet til å treffe "rett" på skruen. Er det noen som har prøvd skrujern med fleksibel/bøybar tupp? Andre tips i forbindelse med skiftet taes imot med takk. Motoren er fra 1981 og sitter i en Tresfjord 29. Redigert 3.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
TMe Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Prøv denne og det vil gå så meget bedre. www.speedseal.com Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 (redigert) Det så bra ut! Har sendt de en mail nå. Noen flere her inne som har prøvd den? Redigert 3.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
AMek76 Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Jeg har brukt en vanlig kubbetrekker (liten skrutrekker med stort håndtak) ikke større enn 6-8 cm , hvis du vil kan du også bytte skruene ut med erstattningsskruer med sekskanthode og spor til trekker i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Byttet impeller i dag, var på tide: Byttet ikke pakningen, da den så hel og fin ut. Var det dumt? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
snekko880 Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Denne har nok gått for lenge ja :-) Ville absolutt ha byttet pakningen når jeg skiftet impelleren.. Har du funnet restene av impelleren? de ligger sikkert i varmeveksleren, og der gjør de bare ugagn.. her mangler det såpass mye gummi at det kan være rimelig tett i saltvanns kretsen din.. Sitér dette innlegget Link to post
AMek76 Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Enig med snekko880 , se om du får spylt igjennom begge veier :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 (redigert) Jeg skal skifte inpeller på en Perkins 4.236. Ser at det er trangt og kronglete å komme til. Platen som sitter foran imelleren er festet med seks stk skruer med "flatt jern" (ikke stjerne). Ser ut som det er vansklig å få skrujernet til å treffe "rett" på skruen. Er det noen som har prøvd skrujern med fleksibel/bøybar tupp? Andre tips i forbindelse med skiftet taes imot med takk. Det er mange ganger lettere å demontere hele sjøvannspumpen og skifte impelleren i skruestikka. Så får en kontrollert at lekk hull er åpent å sett om det er tegn til lekkasje. Redigert 12.November.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SoBo Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Du bør så absolutt prøve å få fisket frem resten av impellerbitene dine ja. Har dårlig erfaring med slike "bortkommene" biter bl.a på volvo 41 motorer. Som nevn over får du dårligere gjennomstrømming på saltvannsiden. Noe som igjen resulterer i for varm motor, spesielt da selvfølgelig på høyere turtall. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bisse Svart 12.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2014 Merket ikke noe på temperaturen i sommer. Ligger nok noe gummi i varmeveksleren. Utrolig vanskelig å få den av uten å ta ut motoren. Det blir en kostbar affere. Er den noen annen mulighet for å få de ut? Var i kontakt med økonomidelere ang rep bok på Perkins 4.236. Den koster 999+mva. Syntes det var dyrt. Moen alternativ? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Uffe Svart 12.November.2014 Del på Facebook Svart 12.November.2014 Der er en fin illustration af din varmeveksler her: http://www.pbase.com/mainecruising/heat_exchanger Men uden at skille det hele ad, kan du aftage slangen, som fører saltvandet fra varmeveksleren videre i systemet. Herefter gennemskylles varmeveksleren med vand fra en vandslange. Impellerrester vil så komme ud via impellerhuset, når impelleren er fjernet. I dokumentarkivet her på Baatplassen ligger manualen til din motor, desværre ikke i marineudgaven. Manualen på 4108 er i marineudgaven, måske kan du bruge den? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Ta en rutinemessing kontroll av implementer hver år. Ser man den minste antydning til spekker, skift---det lønner seg. Sitér dette innlegget Link to post
yamaha50hkal Svart 18.Februar.2019 Del på Facebook Svart 18.Februar.2019 Hei folkens. Vi hadde en episode hvor det smelta hull i vannlåsen vår. Kan dette ha med tett varmeveksler å gjøre? Skal hive oss rundt nå og bytte termostat, lokk ekspansjonstank, impeller og ny vannlås type Vetus 60lp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.