Jump to content

Skifte impeller på Perkins 4.236 1981 modell.


Bisse

Recommended Posts

Jeg skal skifte inpeller på en Perkins 4.236. Ser at det er trangt og kronglete å komme til. Platen som sitter foran imelleren er festet med seks stk skruer med "flatt jern" (ikke stjerne). Ser ut som det er vansklig å få skrujernet til å treffe "rett" på skruen. Er det noen som har prøvd skrujern med fleksibel/bøybar tupp? Andre tips i forbindelse med skiftet taes imot med takk. Motoren er fra 1981 og sitter i en Tresfjord 29.

Redigert av Bisse (see edit history)

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Jeg skal skifte inpeller på en Perkins 4.236. Ser at det er trangt og kronglete å komme til. Platen som sitter foran imelleren er festet med seks stk skruer med "flatt jern" (ikke stjerne). Ser ut som det er vansklig å få skrujernet til å treffe "rett" på skruen. Er det noen som har prøvd skrujern med fleksibel/bøybar tupp? Andre tips i forbindelse med skiftet taes imot med takk.

Det er mange ganger lettere å demontere hele sjøvannspumpen og skifte impelleren i skruestikka.

Så får en kontrollert at lekk hull er åpent å sett om det er tegn til lekkasje.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du bør så absolutt prøve å få fisket frem resten av impellerbitene dine ja.

Har dårlig erfaring med slike "bortkommene" biter bl.a på volvo 41 motorer.

Som nevn over får du dårligere gjennomstrømming på saltvannsiden.

Noe som igjen resulterer i for varm motor, spesielt da selvfølgelig på høyere turtall.

Link to post

Merket ikke noe på temperaturen i sommer. Ligger nok noe gummi i varmeveksleren. Utrolig vanskelig å få den av uten å ta ut motoren. Det blir en kostbar affere. Er den noen annen mulighet for å få de ut? Var i kontakt med økonomidelere ang rep bok på Perkins 4.236. Den koster 999+mva. Syntes det var dyrt. Moen alternativ?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Der er en fin illustration af din varmeveksler her:

http://www.pbase.com/mainecruising/heat_exchanger

Men uden at skille det hele ad, kan du aftage slangen, som fører saltvandet fra varmeveksleren videre i systemet. Herefter gennemskylles varmeveksleren med vand fra en vandslange. Impellerrester vil så komme ud via impellerhuset, når impelleren er fjernet.

I dokumentarkivet her på Baatplassen ligger manualen til din motor, desværre ikke i marineudgaven.

Manualen på 4108 er i marineudgaven, måske kan du bruge den?

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...