Jump to content

Forsikring dekker ikkje frost.....


Drømmende

Recommended Posts

Har nettopp funnet ut at min båtforsikring ikkje dekker skader ved frost i noken slags form. Synest dette er for dårleg når ein betaler såpass mykje i året, meiner jo sjølvsagt ikkje at ein ikkje skal passe på båten om vinteren, men ein kan jo ikkje bu i båten heller for å ha full kontroll.

Er det noken selskap som ikkje har fraskrevet seg dette?

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg mistet båten sin for to år siden pga frostsprengning i vannintaket. Fikk ikke igjen en krone. Jeg sjekket litt opp, og det viste seg at det er ingen selskap som dekker en slik skade. Han hadde varme på, men strømmen gikk på brygga, og dermed var det gjort. Forsikringen hadde dekt uhellet om det hadde vært et kommunalt bobleanlegg som hadde mistet strømmen, men det var ikke snakk om noe boble/propellanlegg i denne saken.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre vanlig med unntak fra dekningen for frostskade og for synkeskade som følge av frost.Vilkårene har blitt skjerpet de siste fire-fem årene. Merkelig nok har ikke prisene gått ned siden dekningsomfanget har blitt mindre ... :nonod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eg har fullforsikret båten og sagt at den skal brukes heile året og dermed ligger ute. Det var da ikkje informert om dette unntaket, så det var no litt tilfeldig at eg oppdaget. Eg får sjekke opp Pantaenius da sjølv om eg aldri har hørt om dette selskapet. Er det noken som har erfaringer ifra det selskapet?

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte DNB som jeg har forsikret båten hos, og de sa at det ikke var noe unntak selv om jeg lå ute om vinteren. Eneste var at det var en høyere egenandel. Nå prøvde jeg å gå inn på vilkårene mine for å dobbeltsjekke, men det var vedlikehold frem til kl 0600, så jeg får ikke verifisert påstanden 100%. Om andre har DNB hører jeg gjerne fra dere om jeg tar feil. Evt om jeg har forstått det rett skal dette dekkes av DNB i hvertfall.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Man kan også lese litt her: http://www.pantaenius.se/se/foersaekringar/foersaekring-foer/motorbaat-yacht-sail-kaskofoersaekring.html

 

Man skal også være oppmerksom på at seilingsområdet er noe annerledes enn hva vi er vant med i Norge. Jeg mener at mitt seilingsområde ikke går lenger nord enn Bergen. Men det er bare å ta en telefon, så er det fikset.

Link to post
Share on other sites

Heilt oppriktig så kan man ikkje forvente å få motor og pumper og bereder osv nyinstallert årlig for en rimelig premie fordi man ikkje tar seg av opplagsarbeid. Og sprikker kuleventilen og båten går ned så manglet det konservering av ventilen.

 

Hvilke frostskader kan båten få ellers ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere undersøkt flere selskaper etter å ha avdekket slike avvik i egen forsikring.

Er overrasket og forbauset over at man kan selge forsikring uten dekning av frost i våre farvann.

 

Har byttet til Norwegian Broker som ikke har noen restriksjoner i denne retningen.

Pantenius har også meget få restriksjoner men er betraktelig dyrere i årlig premie.

Link to post
Share on other sites

Og sprikker kuleventilen og båten går ned så manglet det konservering av ventilen.

 

For de som bruker båten gjennom hele vinteren er konservering av bunnventilene kanskje ikke ønskelig eller praktisk. Og man baserer seg kanskje på elektrisk varme i båten. Strømbrudd og sprengkulde kan da bli en skummel kombinasjon. Eller hvis båten er innefrosset i relativt tykk is, og det blir mye vind, da kan man kanskje risikere skrogskader? vet ikke om de norske selskapene ville dekket dette?

Link to post
Share on other sites

Ett annet scenario som også duger..

 

For de som ikke tenker bruke båten hele vinteren men som ikke gidder konservere båten

Og man baserer seg kanskje på elektrisk varme i båten. Strømbrudd og sprengkulde kan da bli en skummel kombinasjon. Eller hvis båten er innefrosset i relativt tykk is, og det blir mye vind, da kan man kanskje risikere skrogskader? vet ikke om de norske selskapene ville dekket dette?

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De som bruker båten lite om vinteren, slik at maskinrom kan rekke å fryse mellom turene, bør uansett montere annen type bunnventil en de tradisjonelle kuleventilene.

Det mest skumle med å være fastfrosset er kanskje om isbryter passerer nære ?

Eg har ikkje tenkt så mykje over diverse unntak fra forsikringsdekning ang frost, og ser ikkje problem med det ved normalt tilsyn. Men at forsikringsselskapet har unntak for ethvert sammenstøt med is liker eg ikkje. Tenk om eit stort flak driver midtfjords i skumringa tidlig vår :diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere undersøkt flere selskaper etter å ha avdekket slike avvik i egen forsikring.

Er overrasket og forbauset over at man kan selge forsikring uten dekning av frost i våre farvann.

 

Har byttet til Norwegian Broker som ikke har noen restriksjoner i denne retningen.

Pantenius har også meget få restriksjoner men er betraktelig dyrere i årlig premie.

 

Nå er det ikke alle båter som er konstruert slik at ventilene fryser 'poff' med en gang det blir 10 kalde, enten de er av kuletype eller ikke. På Hulda ligger ventilene en meter under vann. Der holder det seg gjerne over null grader.

 

Når det gjelder Pantaenius skal man ha klart for seg at de erstatter gammelt med nytt. Ryker motoren min, og den kommer inn under forsikringsdekningen, så kommer det en ny motor. Ryker riggen, så kommer det en ny rigg, osv. Ikke mange norske selskaper følger denne normen.

Link to post
Share on other sites

Ligger ute hele året i organisert havn, men uten fast bobleanlegg. Har egen ispropell hengende under båten. Har derfor mitt eget lille bobble anlegg. Har godt med varme tilkoblett, selv i de periodene hvor jeg ikke bor ombordmuntlig,

Opplyste Gjensidige om dette. Fikk da beskjed om at det var greit. De ville dekke eventuell skade hvis strømmen gikk på land, men ikke om strømkutt var grunnet feil ombord. Fikk dette kun muntlig over telefon.

Frost sikkrer motor og gjennomføringer. Ikke så bekymret for sjøvannsinntak til motor, som ligger 80cm under vannflaten. Mer bekymret for sjøvannsinntakene til toalettene. Disse ligger kun 10-15 cm under overflaten.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mer bekymret for sjøvannsinntakene til toalettene. Disse ligger kun 10-15 cm under overflaten.

 

Hvis du har sluseventiler på inntaket så burde det ikke være noe stort problem hvis de er stengte når du er bortreist. Kuleventiler derimot sprekker av nesten ingenting i kulde, og burde vært forbudt i båt! Jeg har riktignok kuleventiler selv, men noen god løsning er det slett ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Kuleventiler derimot sprekker av nesten ingenting i kulde, og burde vært forbudt i båt!

Plast kuleventiler av merke TruDesign ol. vil ikke ta skade av frost.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis forsikringen ikke dekker frostsprengning i kuleventiler, er det merkelig at de forlanger at ventilene skal være lukket under vinteropplag i sjøen, med eller uten bobleanlegg. Man skulle jo tro at siden de har en mening om dette, og hvis man følger påbudet, vil man få dekket skaden ved evt. uhell. :diving:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...