glalaksen Startet 3.November.2014 Del på Facebook Startet 3.November.2014 Har en hydraulisk styring som må passes hele tiden. Den drar til siden hele tiden. Var en som mente at der var noen ventiler i styresnekka som ikke stenger. Er det andre ting jeg må se på ? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.November.2014 Del på Facebook Svart 3.November.2014 Han som mener at det er tilbakeslagsventilene som ikke lukker kan ha helt rett. Jeg hadde samme problem på styringen i gamlebåten. 35 fot stålbåt) Overhalte styreklokka men det endte med å bytte. Demonter nippler så du kommer til kulene i ventilene. Om ikke du finner feil der så demonter hele stasen og rens /Bytt seter / kuler. . Om resten inni der virker slitt kast den Problemet er at den slipper tilbake litt olje så roret legger seg til ene siden. (Blir påvirket av propellrettningen) Selfølgelig kan tettningen på stempelet i sylinder lekke men det er ikke så vanelig. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
glalaksen Svart 3.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2014 Takker for kjapt svar. Kan en evt. lekkasje på røropplegget gi samme effekt? Styringen er lagt opp med myke kopperrør og slanger. Tettet en lekkasje og har ikke fått prøvd den etterpå. Noen som vet om tegning over en styresnekke? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Har du luft i systemet kan dette så klart påvirke. Sitér dette innlegget Link to post
baldrian Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 (redigert) Er nok ventilane i puma som lek.Er det ei sleipnerpumpe får du tak i nye ventilar,men det enklaste er å skifte.Etter deteg forstår er det komplisert å skru i hope igjen.Hadde sjølv sammeproblemet,men eg skifta.Er det luft i systemet går det hakkete.Ringer du til tennfjord på møre får du rettleiing. Dersom du har 2 styringar må du og passe på at det er den styringa som står øverst i båten som skal etterfyllast.Den som står lavast skal ha blenda luftinga i påfyllingskorken. Redigert 4.November.2014 av baldrian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Jeg hadde en Ventus pumpe som fjerne til ventilene i sylinderen hadde Ryki den låste heller ikke rattet . Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 4.November.2014 Del på Facebook Svart 4.November.2014 Har hatt samme opplevelse; båten drar mot en side, men jeg har hekkagregat og duoprop. Det har kanskje ikke du på din tresjark.. Uansett; jeg demonterte tennfjordsnekka og skiftet pakninger men det hjalp ikke. Det viste seg tilslutt å være kombinasjon av to ting; for liten styresylinder og feil retning på styrefinnen på hekkagregatet. Sistnevnte justerte jeg litt etter tips fra tilfeldig forbipasserende mens båten sto på slippen, og siden har problemet vært neste fraværende. Om dette ikke hjelper deg håper jeg det kan hjelpe andre Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Jeg har hakkete gange på den hydrauliske styringen. Da skyldes dette luft i følge Baldrian? Har prøvd å lufte ut av Sleipner styringen, men det kommer ikke mer luft ut. Er det ikke slik at luften stiger opp i systemet mot rattett/pumpa. Får vel ikke ut noe luft med å pøse på olje nedover mot roret/sylinder? Er nok ventilane i puma som lek.Er det ei sleipnerpumpe får du tak i nye ventilar,men det enklaste er å skifte.Etter deteg forstår er det komplisert å skru i hope igjen.Hadde sjølv sammeproblemet,men eg skifta.Er det luft i systemet går det hakkete.Ringer du til tennfjord på møre får du rettleiing. Dersom du har 2 styringar må du og passe på at det er den styringa som står øverst i båten som skal etterfyllast.Den som står lavast skal ha blenda luftinga i påfyllingskorken. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Takker for kjapt svar. Kan en evt. lekkasje på røropplegget gi samme effekt? Styringen er lagt opp med myke kopperrør og slanger. Tettet en lekkasje og har ikke fått prøvd den etterpå. Noen som vet om tegning over en styresnekke? Er det en Tenfjord styremaskin du har? Rolls Royce Marine i Brattvåg v/Andreas Ytrelid har en del pakningssett til diverse Tenfjord Styremaskiner. Både til pumpene og til sylindere. Han treffes på direkte nr 70 20 88 05, eller via sentralbordet 815 20 070. Muligens han kan sende tegninger Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.