Jump to content

Rekkewire seilbåt: Wire, plastkledd wire, dyneema, parafilline ?

Forskeren

Recommended Posts

Rekkewirene på min 32 fot Alo 96 er slitne, og et par har røket av endestykkene. Jeg har slik wire med hvit plastikk rundt, som jeg forstår at ikke anbefales fordi man ikke kan se tilstanden til wiren inni.

Jeg ser egentlig for meg å erstatte denne med ny wire, enten bar eller kledd med gjennomsiktig plast. Hva vil være å anbefale?

Hva kan man roughly forvente å måtte betale hos seilmaker (?) for å få ferdiglagd rekkewire som man bare kan sette på (med gaffel-ender) og stramme til?

Er det vanlig å gjenbruke strekkfisker og endestykker, eller lar det seg ikke gjøre å montere på ny wire?

Vurderte også dyneema, men dette er vel ikke billigere eller bedre? Dessuten ville jeg helst hatt den hvit, i så fall. Hvordan pleier man å stramme opp dyneema tauet? Strekkfisk der også?

Hei,

velger du wire ville jeg droppet plast helt. Ser bare ulemper og ingen fordeler. Jeg har selv tenkt på dyneema, og ikke bruke strekkfisker men "speider surring" med et tynnere dyneema-tau. Vet ike helt om jeg vil spleise inn kaus i enden eller ikke, om jeg bruker spleis i det hele tatt eller et pålestikk avluttet med trippel fiskeknop el.l. Viktig å tenke på er at selv om dyneema er lite elastisk vil det strekke seg over tid, det er derfor viktig å kunne stramme opp over tid, jeg vil i så fall vente før jeg øyespleiser begge ender.

http://theriggingco.com/2013/09/11/synthetic-lifelines-vs-un-coated-stainless-steel-lifelines/

http://www.sailingworld.com/how-to/tech-review-10-cool-rigger-tricks

I den ene enden (vanligvis i akterenden) av en wire rekke er det vanlig med en litt lang og smal pelikankrok. Den kan løses ut under press, og du slipper å rote med en kniv når mannskapet henger etter livlina i vannet og strammer rekka. Jeg ser at denne varianten kalles "pelikankrok med gjenger".

Fordelen med at den har (innvendige) gjenger er at wiren da er så tynn at den går gjennom hullene i rekkestøtta.

Riggeverkstedet som lager rekka fikser dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Egen reklame er en ting Zhink. Feilinformasjon er farlig....

På din båt Forskeren skal du ha 5mm dyneema, evt. 4mm wire. Husk da på å bruk 1x19 wire

På en turbåt ville jeg hatt wire. En 1X19 wire holder i MANGE år.

Gaffel foran. Bake brukes enten strekkfisk eller "skruøye". Denne surres fast

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53228/1415176763.png

Dyneema er fint til regatta og tur, men denne må byttes etter 4 år. Har ikke vert borti at rekkestøttene har slitt denne av, men nå har ikke jeg sett alt her i verden.

Plasten som noen rekkewire har slites fortere. Og en dyneema må som sagt byttes etter noen år.

Dyneemaen må være coatet. De fleste tau produsenter leverer kun dyneema som er coatet med farge.

Vi har egen klar coating, og kan lage hvit dyneema rekkewire hvis ønskelig.

På en turbåt ville jeg hatt wire. En 1X19 wire holder i MANGE år.

Gaffel foran. Bake brukes enten strekkfisk eller "skruøye". Denne surres fast

Som jeg skrev over her ville jeg ikke surret fast rekkelina, men satt på en pelikankrok av "skru-på"-typen. Du trenger ikke strekkfisk hvis du har noenlunde riktig lengde på rekkelina. Skrukoblingen gir 8-10 cm justering (cirka) Forøvrig blir terminalen på rekkelina lik som du har på bildet ditt

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 4 uker senere...

Hei,

Håper det er ok at jeg stiller et spørsmål i denne tråden...

På min motorbåt har jeg noe som kalles Parafil line 7mm. tykk. Denne er i hvit plast med silketråder i kjernen. Jeg liker den godt da den er litt elastisk men strekker seg ikke. Helt ok og lene leggene mot når man vandrer på dolbordet.

Jeg har to slike liner på hver side av båten og problemet er at den ene er helt gul av solen mens de 3 andre er eldre og er like hvite og fine.

Jeg har skiftet den "gule" et par ganger men det går en sommer så er den like gul og stygg.

Er det noen som vet om et er mulig å få tak i en skikkelig kvalitet på denne som holder seg hvit (UV beskyttet)?

Jeg har kjøpt ny på Maritim AS men den er tydeligvis ikke skikkelig UV beskyttet.

hls TrudeIII

Trude III

• 1 år senere...

Har postet dette annensteds også, men prøver i tillegg her:

Dette er jo noen år senere enn tråden startet, men jeg fortsetter. Pr det jeg ser i dag, selger Flak i 100m lengder. Det blir vel litt drøyt for de fleste. 

Selv skal jeg ikke seile regatta. Mange andre med turbåt skal heller ikke. Likevel er det mange som skjeler til regattabegrensninger. Og påstår at plastdekket wire bare har ulemper. Jeg er ikke enig. Jeg er redd alle typer tauverk brukt som rekkewire er mye mer utsatt for slitasje. Fra f.eks spinnakerskjøter, fenderliner, fiskeutstyr etc. Plastbelegget er også mer skånsomt i samme sammenheng i forhold til ren wire som er mer ruglete og "sager" mer.

Etter 16 år begynner jeg å se på å bytte ut rekkewirene. Ikke fordi det er absolutt påkrevet, men det vises litt rust og plasten er slitt visse steder.

Hva med de terminalene som skrus og ikke klemmes, eks Bestmarin, er det slik at de er like sikre?

Skiftet rekkewire på min båt i sommer, brukte plastbelagt rustfri wire fra Maritim av den typen som har endeterminaler med tre stk. settskruer.

Er meget fornøyd med resultatet, og kan ikke se noen problemer med denne løsningen så lenge du ikke skal seile regatta.

Warski selger også bare terminalene slik at du om ønskelig kan bruke bar 4mm wire.

Settene jeg brukte har 4mm wire som med plastbelegget,blir ca 8 mm totalt. De skrudde terminalene tror jeg er sikre. Eksempelvis brukes et lignende system for å skjøte el.kabler der man tidligere bare brukte klemhylser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...