Jump to content

Hvor lang dregg-kjetting trenger man ?


Mazo

Recommended Posts

Har pusset opp dreggvinsjen min nå og lempet ut all kjettingen som lå oppi. Synes den var forferdelig lang. Målte den til hele 33 meter. Dette veier jo kjapt 25-30 kilo.

 

Hvor lang kjetting er det "normalt" å ha? Bruker den jo ikke til å ligge i ro under  fiske. Men kun til å legge inntill svaberg, brygger osv ?

 

Finnes det en uskreven regel som sier noe om anbefalt lengde ? :smiley:

 

-MaZo

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det heter vel at en skal ha ute minst 3x dybden der ankeret ligger? Selv synes jeg det er allt for lite. Har selv en Saga27 med vinsj og kjetting. Jeg har 40m kjetting, men jeg legger ut så mye jeg kan av de metrene (der det er plass). Da ligger jeg trygt med baugen inn mot fjellet eller bryggen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpes denne kjettingen? Til hvilken størrelse, kvalitet, pris?

En hvilken som helst velassortert skipshandel har godt utvalg i kjetting. Nå vet jeg ikke om du får i Kopervik etter at både Frimann Skeie og Johan O. Melkevig har avviklet, men du kan jo forsøke "Våjen Båtutstyr" på Bredalmenningen (Det gamle bygget til Steinar Olsen trelast).

 

Eller hvis du allikevel er i Haugesund nesten hver dag så kan du gå i Kaibutikken til Kyvik; rett inn hoveddøren og så hardt babord, der finner du kasse etter kasse med de forskjelligste dimensjoner og varianter.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene Poseidon, i tillegg har vi jo Trålbøteriet på Åkra, som vanligvis og har det meste.  :sailing:

Selvfølgelig!

 

Jeg kom bare ikke på det i farten, Olav Hemnes & Co på Trålbøteriet er jo kjent for å ha det meste   -   men han har bygget seg opp etter at jeg reiste "himante"....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene Poseidon, i tillegg har vi jo Trålbøteriet på Åkra, som vanligvis og har det meste.

Selvfølgelig! Jeg kom bare ikke på det i farten, Olav Hemnes & Co på Trålbøteriet er jo kjent for å ha det meste   -   men han har bygget seg opp etter at jeg reiste "himante"....

Ja, hva har man da ikke på Karmøen? De priviligert innfødte trenger ikke gå over vannet til provinsen Haugesund!  :lol:

 

Hvor lang bør dregg-kjettingen være? Det avhenger av hva du vil være forberedt på, også hvor godt du vil sove om natten! Kjettingen skal ikke bare ha riktig lengde, den bør også være dimensjonert etter størrelsen og vindfanget av båten. Ankerets holdekraft er også av betydning.

 

Er anker-bunnen god, og du vil ligge godt i vind opptil en liten kuling vil lengde 3 x dybden som regel duge. Over dette ville jeg hatt 5 x dybden. Egentlig sier jeg: Ha 5 x ankerdybden ombord!

 

Ingen har vel til nå havarert på grunn av for lang kjetting? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg spør kanskje dumt....... :sailing: men hvorfor ikke for eksempel 10m kjetting mot dreggen/ankeret og deretter 40m tau til båten  :sailing: En sparer masse vekt og litt plass på dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør kanskje dumt....... :sailing: men hvorfor ikke for eksempel 10m kjetting mot dreggen/ankeret og deretter 40m tau til båten  :sailing: En sparer masse vekt og litt plass på dette.

Jeg trodde at ankervinsjen var konstruert for å enten ta tau eller kjetting :sailing:

 

I min båt har jeg 50m kjetting og det er faktisk ikke mer enn det jeg trenger enkelte ganger.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør kanskje dumt....... :sailing: men hvorfor ikke for eksempel 10m kjetting mot dreggen/ankeret og deretter 40m tau til båten  :sailing: En sparer masse vekt og litt plass på dette.

Løsningen du skisserer er vel den vanligste hos oss som ikke har vinsj.

 

I tillegg til 30-40 meter med ankertau bak bør man ha en god kveil på hundre meter til nødbruk.

Link to post
Share on other sites

Kito: Jeg trodde at ankervinsjen var konstruert for å enten ta tau eller kjetting  

 

Ja, enda noe jeg ikke har fått med meg Bilde

 

 

Kito: I min båt har jeg 50m kjetting og det er faktisk ikke mer enn det jeg trenger enkelte ganger.  

 

Samme erfaringer her - selv 50 meter er for kort av og til.

 

 

 

Baat-Guru: I tillegg til 30-40 meter med ankertau bak bør man ha en god kveil på hundre meter til nødbruk.  

 

50 m separat tau + de 2 X 40 m jeg har på de to dreggene (1 i baug samt 1 akter) synes jeg er mye tauverk ombord jeg Baat-Guru..... ? Det må vel anpasses litt etter båten og dens størrelse.

Link to post
Share on other sites

50 m separat tau + de 2 X 40 m jeg har på de to dreggene (1 i baug samt 1 akter) synes jeg er mye tauverk ombord jeg Baat-Guru..... ? Det må vel anpasses litt etter båten og dens størrelse.

Er veldig greit å ha et skikkelig langt tau med kjetting og anker på til bruk i nødsfall. Tenk deg at motoren stopper....da er det greit å ha mye tau å hive ut så du får feste raskest mulig. Eventuellt vil 100 meter være passelig for å ankre på 30 meter dypt vann.

 

Selv har jeg 40 meter med kjetting til hekk ankring. Forutt har jeg en 15kg paraplydregg med en veldig tykk kjetting (ex-flytebrygge feste) og over 100 meter tau. Utelukkende til nødbruk. Håper jeg slipper hale den kjettingen ombord.

 

 

Men har du 40 meter på ankeret + 50 meter ekstra er du jo nesten oppi 100 meter.

 

Hvor mye man har blir vel en smakssak, hovedsaken er at man har mer enn en kaffedregg og 15 meter "sylisse" selv i en liten båt!

Link to post
Share on other sites

Er veldig greit å ha et skikkelig langt tau med kjetting og anker på til bruk i nødsfall. Tenk deg at motoren stopper....da er det greit å ha mye tau å hive ut så du får feste raskest mulig. Eventuellt vil 100 meter være passelig for å ankre på 30 meter dypt vann.

 

Men har du 40 meter på ankeret + 50 meter ekstra er du jo nesten oppi 100 meter......

Fine synspunkter - takk for det.

 

10 m kjetting på dreggen og 40 m tau skjøtet med 50 m ekstra tau er jo 100 m det - så jeg er vel brukbart skodd jeg også da :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...