Jump to content

Bluechart: Hvordan vise mer info på skjermen?


Skvulpen

Recommended Posts

Har ny 172 C kartplotter, med Bluechart kartbrikke for mitt nærområde. Er veldig fornøyd med plotteren, fantastisk god skjerm, spesielt i alt det solskinnet vi har hatt siste dagene... :cool:

 

Men det er noe jeg ikke finner ut av. Setter min lit til de mange Bluechart-ekspertene på forumet. Hvordan får jeg vist mer informasjon på kartet på skjermen? Tenker spesielt på navn på øyer, bukter og holmer som passeres. Jeg vet at ved trykke på "Find"-knappen, så får jeg opp en liste med mye informasjon om det punktet pekeren står på kartet.

 

Synes det hadde vært greit om kartet som standardinnstilling viste litt mer informasjon på skjermen. Slik det nå er, vises så og si bare omrisset av landskapet jeg passerer, pluss selvsagt grunner, dybdeangivelser og andre viktige kartsymboler. Nesten ingen navn på øyer, f.eks. Forstår at dette kanskje er av hensyn til klarhet og hva som er viktigst å vise på en liten skjerm, men LITT mer info kunne jeg tenkt meg... Synes det er tungvint å måtte trykke på "Find" for hver eneste øy man passerer, for å få vite hva den heter.

 

Jeg vet ikke om dette er mulig å stille noe sted, jeg har lett og lett i instruksjonsboka og menyene på plotteren uten å finne ut av det? Noen som kan si noe om dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har akkurat koblet opp garmin 192 helt ny, og ser også at det du er ute etter hadde vært kjekt å ha på kartet.... ser at når jeg zoomer ut og inn så ett øyeblikk så vises mer info på øyene rundt på plotteren og så forsvinner den igjen,,,har også leita rundt i menyer men finner ikke innstillinger som viser dette.

 

jeg har problemer med å sette tidsone ,hvilken tidsone bruker du?

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden jeg hadde Garmin 182 - men jeg mener å huske at om du trykker meny-meny (dvs. to ganger) så kommer du til oppsettet av kartene. Her kan du velge bl.a. declutter på/av samt at du kan slå av/på en hel del andre detaljer. Om jeg husker rett var det ikke så mye navneinfo i de Bluechart kartene jeg hadde.

Link to post
Share on other sites

Kartene til Garmin er bygd opp av en hel "haug" med kartblader som overlapper hverandre. Dette gjør at det vil mangle en del av infoen om hva holmer og skjær heter. Har stillt dette spørsmålet selv når BC forumet var aktivt, men finner ikke denne tråden lenger. Kristian kan sikkert gi et bedre og mere utfyllende svar hvis han leser dette :wink:

 

I DENNE tråden finnes det en flott oppsummering fra BC forumet laget av Kristian.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Her kan du velge bl.a. declutter på/av samt at du kan slå av/på en hel del andre detaljer. Om jeg husker rett var det ikke så mye navneinfo i de Bluechart kartene jeg hadde.

Hva innebærer "declutter" på / av? :blush::blush:

 

 

(Til Gringol: Har svart på ditt spørsmål om tidssone i den andre tråden som heter "Tidssone Bluechart?")

Det er ikke noe å være flau over. Jeg har spurt de som leverte Simrad utstyr til båten min - og de sa at det har "noe med detaljnivået i karetet å gjøre".

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei igjen, detta med mere info på skjermen ser det ut til at du må zoome ut til 800 ft(helt nederst vises hva størrelse som vises), da får jeg navn på alle øyer og steder rundt omkring, så fort jeg Zoomer ned til 500 ft forsvinner infoen på øyene og steder..... noe info er fremdeles på kartet, men det virker som om man må ut på zoomen for å sjekke navnet på øyene for så å gå inn igjen til båten....

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har akkurat koblet opp garmin 192 helt ny, og ser også at det du er ute etter hadde vært kjekt å ha på kartet.... ser at når jeg zoomer ut og inn så ett øyeblikk så vises mer info på øyene rundt på plotteren og så forsvinner den igjen,,,har også leita rundt i menyer men finner ikke innstillinger som viser dette.

 

jeg har problemer med å sette tidsone ,hvilken tidsone bruker du?

 

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Gringol, og takk for sist :smiley: Ser du har hatt noen "innkjørings" problemer med plotteren din. Jeg regner med at dette løser seg når du blir kjent med den. Jeg får min neste onsdag og gleder meg til det!! Hvordan er du ellers fornøyd med plotteren? Håper du blir fornøyd, da jeg jo var en av de som anbefalte deg denne :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Takker Bitteliten for kommentaren (to svar) ovenfor...

 

MEN! Hvordan i all verden kan Bitteliten redigere i MITT (altså Skvulpens) innlegg???

 

:confused:  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det har sikkert noe å gjøre med at Bitteliten sitter i Skipsraadet og har trykket på en knapp som han ikke skulle ha trykket på... Et nokså kjent fenomen for enkelte Skipsraadsmedlemmer, ingen nevnt - ingen glemt :lol:

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 172c og ser detaljene et øyeblikk ved zooming. Jeg tror det kan løses med å deaktivere noe kart, me vet ikke hvilke. Er takknemlig for hjelp til dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Ved å evt deaktivere noen kart vil du risikere å miste viktige opplysninger. Hadde denne diskusjonen oppe i BC forumet for lenge siden. Har selv "lekt" meg med å fjerne kart for å få flere opplysninger / navn m.m.

 

Men konklusjonen ble at jeg velger alle kart inne for å få en garantert oppdattert kystlinje med alle merker og andre viktige oppdatterte symboler liggene fremme på skjermen. Dette i stedet for å vite hva hver minste holme og nes heter. Synd, men slik er det bare med BC. mener det ble sendt mail til belenor ang dette via BC forumet også. Samme svar fra de mener jeg å huske også.

 

Selv bruker jeg papirkart i tilegg til plotteren. der finner jeg evt de navnene jeg trenger :wink:

 

red : Jeg bruker 176C

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en 172c og ser detaljene et øyeblikk ved zooming. Jeg tror det kan løses med å deaktivere noe kart, me vet ikke hvilke. Er takknemlig for hjelp til dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvis du vil teste dette litt så kan du fjerne alle kart med "bokstav og tall koder". Behold de som inneholder stedsnavn. Da vil du få med deg mye info om navn på holmer og skjær. Også veier m.m. på land.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Til Skvulpen:

Stemmer som Geir skrev. Jeg trykket feil. Jeg la ikke merke til det før du spurte. Faktisk kan jeg ikke se det selv, for etter at harddisken røk på laptoppen min i ettermiddag må jeg lese Baatplassen på mobilen, og der ser jeg ikke alle detaljer. Beklager - fohåpentligvis første og siste gangen jeg gjør den feilen. Denne meldingen er da sendt fra mobilen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker Bitteliten for kommentaren (to svar) ovenfor...

 

MEN! Hvordan i all verden kan Bitteliten redigere i MITT (altså Skvulpens) innlegg???

 

:confused:  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig som Geir KS skriver. Vi som sitter i Skipsraad har teknisk sett denne muligheten, men som dere vet utøver vi ikke moderasjon på denne måten. Men av og til skjer det feil - det er egentlig fort gjort. Og da slår Murphy's lov til: Bitteliten har sendt meg en mail og fortalt at harddisken på hans bærbare PC har krasjet. Han får derfor ikke sendt noen beklagelse. Hvilket herved er gjort på hans vegne. Jeg har også sendt deg en IM, Skvulpen.

 

:cheers:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

hallo bella, bare å glede seg til du får den, i butikken så hadde jeg en demostrasjon med 192 mot 182 og synes at 192 var en del skarpere og i dag har jeg sittet ute i solen og synes den virker meget bra i sollyset

MVH

Gringol PS bare ta kontakt hvis du finner noe lurt eller lurer på noe

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

hallo bella, bare å glede seg til du får den, i butikken så hadde jeg en demostrasjon med  192 mot 182 og synes at 192 var en del skarpere og i dag har jeg sittet ute i solen og synes den virker  meget bra i sollyset

MVH

Gringol PS bare ta kontakt hvis du finner noe lurt eller lurer på noe

<{POST_SNAPBACK}>

Vi holder kontakten, og jeg sender deg en IM om det er noe jeg lurer på :yesnod: eller om jeg finner ut noe lurt :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, endelig så fikk jeg tidssona på plass. det var å sette inn tidsone med "andre" og så bruke offset på klokken ved siden av....det tok en stund før jeg fant ut att offset var + eller - på klokka, men med litt søvn og nytt pågangs mot så gikk det til slutt. takk for alle tips, dere er strålende til å hjelpe grønnskollinger :wink:

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Ja og så ser jeg att hvis man går på kart- generellt-detalnivå, så vil man ved å bruke normal få mer info om øyer og steder enn om man har instillingen på mest. men man må også ikke zoome for langt inn da forsvinner flere detaljer :yesnod:

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Ja og så ser jeg att hvis man går på kart- generellt-detalnivå, så vil man ved å bruke normal få mer info om øyer og steder enn om man har instillingen på mest. men man må også ikke zoome for langt inn da forsvinner flere detaljer :yesnod:

MVH

Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så fint at det ordnet seg da Gringol. Fint for meg når jeg får min at du da er som ekspert å regne :flag:

 

Hva mister man av info ved å justere ned detaljnivået fra mest til normal? Noen som vet det?? Er dette å anbefale?

 

Jeg fikk så vidt prøvd en 192c i helga. Jeg har ikke hatt plotter før, og er heller ikke veldig kjent i farvannet jeg ferdes i. Ble imponert over detaljene, og er helt sikker på at denne investeringen vil gi meg og mine en helt ny båtopplevese i sommer :cool:

 

1 uke til sjøsetting, og jeg kan knapt vente :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva mister man av info ved å justere ned detaljnivået fra mest til normal? Noen som vet det?? Er dette å anbefale?

På min plotter ( 176C ) mister jeg ikke detaljer når jeg er zoomet inn på kartet. Men ved å ha den i normal mister man mye info når man zoomer seg langt ut. Greit når man skal flytte markøren over et langt strekk på plotteren.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

På min plotter ( 176C ) mister jeg ikke detaljer når jeg er zoomet inn på kartet. Men ved å ha den i normal mister man mye info når man zoomer seg langt ut. Greit når man skal flytte markøren over et langt strekk på plotteren.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for hurtig svar. Er det enkelt å bytte fra normal til mest, slik at dette kan gjøres etter hvilken behov man har når man kjører? Eller er dette instillinger som man bør bestemme seg for før man legger ut på tur?

Redigert av bella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det enkelt å bytte fra normal til mest, slik at dette kan gjøres etter hvilken behov man har når man kjører? Eller er dette instillinger som man bør bestemme seg for før man legger ut på tur?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er innstillinger jeg raskt gjør på min etter mehov. Men vet ikke hvordan menyene er på din plotter. Min står på "mest" hele tiden vanligvis. Hender jeg reduserer dette når jeg "leker" meg med denne på kveldene. ( batteridrift på 176C i tilleg til 12 V )

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring som GeV. Strevde fælt med å finne ut av dette i starten selv, men fant ut akkurat det samme. Når jeg er på sjøen bruker jeg papirkart som backup på navn. Når jeg ikke seiler slår jeg av de nyeste kartene for å opp de noe eldre. Der det er en del mer navneinfo.

 

Men; velg de nyeste kartene når du seiler - det er ikke uten grunn av de er oppdatert!

 

Skjønner imidertid ikke at Bluechart ved oppdatering ikke kunne tatt med all informasjon, så kunne vi heller "filterer" bort i plotteren!?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...