Jump to content

Bluechart: Hvordan vise mer info på skjermen?


Skvulpen

Recommended Posts

Hei fint å se at det diskuteres litt BC på forumet, clutter betyr (virvar, rot) declutter mener jeg da betyr fjerning av uviktig informasjon. Ikke alltid like lett å se hva som blir fjernet da det kan være forskjeller fra sted til sted. (noen steder fjernes loddskudd, ikke skjær, men mange dybder)

viktig informasjon fjernes ikke.

 

Når det gjelder stedsnavn, så er ikke BC så godt som Papirkart. Men en stor forbedring er det i siste versjon JAN2005, i forhold til tidligere versjon jeg hadde JUL2003.

 

Når man velger mest på detaljer, så får man opp mest mulig informasjon, uten at BC sier noe om hva som blir borte på på Normalt nivå, her bør man prøve seg frem, eller kjøre på Mest detaljer, hvis ikke det blir for mye informasjon.

 

Det at noe kan vises forskjellig på noen zoom nivåer, har med hvilket kart BC velger.

 

Vær forsiktig med å fjerne kart, da man kan fjerne viktig informasjon, så se godt over evt. Se evt. link som det er henvist til tidligere i denne tråden.

 

Et råd til slutt, lek å lær med plotteren. Dess mere lærer man.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hvorfor deler av skjermen bare er blå og viser landkonturene. Ingen informasjon i det hele tatt uten at jeg somer inn...

 

Noe jeg kan stille inn for å unngå dette???

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke helt med på hva du mener her. Men hvis du legger ut et "screenshot" av plotter-bildet her, er det lettere å se hva du mener :wink:

 

Hvis du ikke har programvare til dette, kan det lastes ned HER.

 

Bilde

 

Programmet er enkelt i bruk, og vil gi muligheten til å få alle til å se hva den enkelte mener her.

 

Red : Mulig du er nødt til å koble til med seriell kabel. Har det selv. Er usikker på om det virker med USB

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hvorfor deler av skjermen bare er blå og viser landkonturene. Ingen informasjon i det hele tatt uten at jeg somer inn...

 

Noe jeg kan stille inn for å unngå dette???

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Det må du forklare nærmere, hvis du ikke kan vise et bilde her på forumet. Land skal vises som gult, så er det flere forskjellige blåfarger på sjøen som angir forskjellige dybdekurver, lyseblått, mellomblå og mørkeblå,(tror det er 20m-10m, 10-5 m og under 5 meter) Må skjekke på plotteren først :blush:

 

Hvis du er i et område med f.eks. dybde på 10 meter eller mindre, så får du blå bakrunn. Grønn er slaggrunnslinje(område som er svært grunnt) Hvit er dypere enn 20 meter.

 

Ellers kan man sette inn Datafelt på plotteren, her er det mye å velge i, så les litt i manualen.

Jeg kjører med Dybde(fordi jeg har ekkolodd), fart, vanntempratur, og GPS avik i meter.

Så har jeg alarm på GPS avik over 20 meter, batterispenning på under 11,7 volt osv. Det er mao. veldig mye som man kan få ut av informasjon.

Link to post
Share on other sites

Hallo

 

Det er som Kristian sier, jeg har selv BC fra jan 2005 og det er en god del info å få, ser selv at når jeg har zoom på 200 meter så får jeg mye info omkring der jeg er og når jeg da zoomer inn igjen så forsvinner dette. helt greit det dat man er innzoomet så trenger jeg ikke så mye info, for kjapt å få info så er det bare å zoome ut til 200 meter så får man infon man trenger og så zoome seg inn igjen, men det jeg synes er litt rart med kartdetaljene er at det er mest info på normal på 200 meter enn det er på mest på 200 meter, men det har vel sin årsak. selv har jeg 1 time om dagen som jeg trykker og tester nå før båten blir levert, har lært mye den siste tiden med å teste den hjemme.

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å forklare bedre.

 

Når jeg bruker katet på hakket mer utsomet enn 500 m. kan dette skje:

 

Kartet fungerer normalt på ene siden av en stiplet linje som jeg tror er en kartgrense. På den andre siden ser jeg land som gult og sjø som mørkeblått og der er ingen detaljer som navn eller dybder. Somer jeg inn til 500m så fungerer kartet som normalt hele tiden. Når jeg har passert den stiplete linjen og somer ut igjen så viser kartet detaljer der jeg befinner meg og på den andre siden av linjen (der jeg kom fra) viser det bare land og sjø uten noen detaljer.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å forklare bedre.

 

Når jeg bruker katet på hakket mer utsomet enn 500 m. kan dette skje:

 

Kartet fungerer normalt på ene siden av en stiplet linje som jeg tror er en kartgrense. På den andre siden ser jeg land som gult og sjø som mørkeblått og der er ingen detaljer som navn eller dybder. Somer jeg inn til 500m så fungerer kartet som normalt hele tiden. Når jeg har passert den stiplete linjen  og somer ut igjen så viser kartet detaljer der jeg befinner meg og på den andre siden av linjen (der jeg kom fra) viser det bare land og sjø uten noen detaljer.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Da tror jeg ikke du har kartdatabase for det området, du kan gå inn på meny,meny og se på kart. Der kan du se hvilket område som er lagt inn i plotteren, så må du se om kartene er aktivisert (v)tegn foran på hvert kart i kartlisten. Du finner det hvis du leter litt i kartmenyen.

 

Tips,.... 500meter er ganske uoversiktelig å kjøre med, jeg bruker maks 200m, mest 120m i zoom, men skal du lange strekk i åpent farvann så går det jo, med 500m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...