Guest Avmønstret# Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Øi, kall det for Yanmarteorier. Følger manualen jeg. Tipper de laget en så god motor med så god løsning på dette at de vet hva de driver med ;-) Eller noen kom på bedre tanker. Konservering av YANMAR dieselmotorer 7,5 – 33 hk. · För att skydda motorns kylsystem rekommenderas att fylla på en 50% glykolblandning, (Färskvattenkylda motorer värmeväxlaren) Tappa av kylsystemet (sjövattendelen) genom att öppna dom dräneringskranar som finns (se handboken) kontrollera så att kranen inte är igensatt, rensa med en bit järntråd. · Stäng kranen efter avtappning. skruva av locket till vattenpumpen och tag ur impellern. montera tillbaka locket. Töm vattenlås och avgasledning genom att starta motorn och låt den gå 5-10 sek. Byt anod i sjövattendelen där sådant förekommer. Kontrollera vakumventil och byt membran. Lossa slangen från bottenintaget och böj upp slangen ovanför högsta punkten i motorns kylsystem och fixera den där (använd en tillfällig slang om originalet är för kort). Sätt i en tratt och fyll på glykolblandning långsamt tills det börjar rinna i vattenlåset (vid osäkerhet lossa kylvattenslangen vid avgaskröken). PS. Ville ventet med å bytte anod i sjövattendelen til våren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Ah. Manualen min er vel like gammel som motoren. Jeg må oppdatere meg. Får håpe motoren ikke er totalskadd :-o Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 7.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Hehe, neste år spanderer jeg ikke glykol engang. Neste år blir det ingen skruing: 1.Tappe ut saltvann 2.Kjøre ferskvann igjennom 2.Sette varme 150W i motorommet for å tørke ut fuktighet Så får vi se om greia ruster i to For å ruste treger du: 1) Oksygen, 2)fuktighet. Hvis jeg eliminerer 2) med litt varme i rommet er jeg berget Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Og i lav temperatur synker elektrolysen til noe nær uvesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Bedre å droppe varmen da, og bare kjøre igjennom med ferskvann? Vil varmen øke elektrolysen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Skjønner ikke helt hvorfor du spør om råd når du uansett ikke vil vinterkonservere motoren på en relativt enkel og grei måte. Du har en motor som er god, og kan holde i svært mange år. Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tar deg de få minuttene ekstra det tar å gjøre det skikkelig. -men det er nå meg. Kos deg med motoren. Lakken utvendig er ikke alt. Men sikkert en mager trøst..., Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Godt innlegg av "Eureka". Det er hans motor så han får gjøre som han selv vil. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Å kjøre gjennom med glykol før tapping sier den gamle yanmar manualen er lurt da det legger igjen en hinne som vel da hindrer enhver mulighet for rust. Eureka, han spurte og fikk ulike råd, og velger selv hva han gjør. Å si at noe produsenten selv anbefaler ikke er skikkelig fordi du gjøt det på en annen måte, kanskje med en motor som trenger annen behandling blir ikke riktig. Det er ingen fasit. Noen Yanmarer er laget for å tappes kjapt og enkelt. Andre motorer har kanskje lommer i kjølesystemet som ikke tømmes og som kan gi uforholdsmessig mye korresjon, eller i verste fall frostsprenging. Konstruksjon og metode varierermao. Om man ikke kjenner motoren så er det universelle rådet glykol, og det kan en vel også gjøre uansett, om man ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hele prosedyren. Sjøvannsiden skal skylles med glykol og så tappes ned. Men etter hva som har kommet frem sier nye manualer at vesken skal stå i (?) Tror nok motoren din får det fint. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 11.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Ingen fare, skal jeg la motoren ligge lenge på land uten å bli brukt skal jeg spandere 50/50 glykol på den Som sagt planlegger jeg å montere den T-koblingen og ekstra kranen, da blir det super enkelt å konservere motoren med å fylle på Glykol Men å skru på motoren og helle olje i dysene blir ikke gjort, men litt håndspåleggelse og magisk dreiing skal jeg klare. Fikk også beskjed om å ta av dynamoreima, men om den ryker har jeg en i reserve uansett. Det med for mye skruing på motoren ser jeg feil av: -Pakningen på termostathuset var ødelagt, får skrape rent og lage ny av varmebestandig paknings silikon -Kobberpakningene var feilmontert: Det skal være en kobberpakning på begge sider av drivstoffrøret til dysene, det var bare på en side på alle 3 sylindre! Den manualen du linker til har jeg også fra før av, har bare ikke lest i den da den lukta sånn diesel, må lufte den først! Diesel lukta skyltes nok at motoren hele tiden har smittet diesel når den ble kjørt, da kobber pakninger manglet på 3 dieselrør koblinger! Nå som motoren er "tett" lukter den forhåpentligvis mindre. Det er jo viktig å etterse motoren for lekasjer, og dette var feilaktig montert Så nå får det trøste og bære! Blir spennende å teste motoren neste år nå som diesel lekasjen er tettet og om den da lukter mindre! Er jo ikke akkurat partikkelfilter på den da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.