Jump to content

VP MD21B, hvilket moment ved tiltrekking av toppen?


Ronald

Recommended Posts

Toppen på min 32-årige motor er nå tatt av for full overhaling (skifte alt av pakninger + sjekk/plane topp). Hadde kanskje håpet å finne klare tegn til lekkasje ved toppakningen, men ved første øyekast ser faktisk ting overraskende (og skuffende?) bra ut.

 

Noen vil sikkert svare på mitt spørsmål ved å linke til ulike innlegg her inne, inkl. servicemanualen. Jeg tror imidlertid jeg har lest det meste. Servicemanualen tilsier at toppen skal trekkes til i to faser med 70Nm i siste fase. Men her inne finner jeg så mye. Noen skriver at nyere servicemanualer har øket dette til 75. Andre skriver at Volvo har angitt et område, tror det var fra 65-70 (eller 65-75), og at man burde velge det høyeste. En skriver at 80 gjelder.

 

Som dere skjønner er jeg altså noe forvirret. Er det noen som har nyere servicemanual enn den som ligger her inne i dokumentarkivet, og som evt. kan bekrefte at det nå er 75 som gjelder? Eller at dere på annet vis med sikkerhet vet hva som gjelder?

 

En ting til: Toppboltene var rustne og må, i alle fall bør, skiftes. Spesielt gjelder dette de som er under toppdekselet. Jeg har spurt og lett og søkt, men er ikke i stand til å få tak i mer enn 7 av de 22 toppboltene, og dette er dessverre ikke de versting-boltene under toppdekselet. Har heller ikke lykkes med å finne ut om/hvordan det kan skaffes til en Peugeot-motor (XD90 som denne motoren heter). Noen som vet om noen som har eller kan skaffe....?

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet topppakning på maken motor. Pakningen så helt fin ut der å, men selve toppen var slått seg. Sendte den til planing og trykktesting. Jeg brukte 75 i moment. Anbefaler deg å skaffe den kloa til boltene, så slipper du demontere vippetøyet ved ettertrekking. Det er anbefalt å ettertrekke en gang i året.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forespurt et par seriøse VP-forhandlere om de kan bekrefte at tiltrekkingsmoment har blitt økt til 70Nm i nyere manualer. Til svar fikk jeg verkstedhåndboken de brukte hos seg. Den ser ut til å være datert 1998 (påtrykket "7727691-3 English 12-1998" på siste side. Den er i engelsk utgave og heter "Workshop Manual - Engine Unit - A 2(0). MD21A, MD21B, MD32A, AQD21A, AQD21B, AQD32A"

 

Men dessverre så fant jeg ikke det jeg håpet, nemlig at momentet var økt. Her står det 70Nm - som tidligere.

 

Da er jeg nesten usikker på om jeg vil legge meg på noe annet enn det som er oppgitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...