Ronald Startet 5.November.2014 Del på Facebook Startet 5.November.2014 Toppen på min 32-årige motor er nå tatt av for full overhaling (skifte alt av pakninger + sjekk/plane topp). Hadde kanskje håpet å finne klare tegn til lekkasje ved toppakningen, men ved første øyekast ser faktisk ting overraskende (og skuffende?) bra ut. Noen vil sikkert svare på mitt spørsmål ved å linke til ulike innlegg her inne, inkl. servicemanualen. Jeg tror imidlertid jeg har lest det meste. Servicemanualen tilsier at toppen skal trekkes til i to faser med 70Nm i siste fase. Men her inne finner jeg så mye. Noen skriver at nyere servicemanualer har øket dette til 75. Andre skriver at Volvo har angitt et område, tror det var fra 65-70 (eller 65-75), og at man burde velge det høyeste. En skriver at 80 gjelder. Som dere skjønner er jeg altså noe forvirret. Er det noen som har nyere servicemanual enn den som ligger her inne i dokumentarkivet, og som evt. kan bekrefte at det nå er 75 som gjelder? Eller at dere på annet vis med sikkerhet vet hva som gjelder? En ting til: Toppboltene var rustne og må, i alle fall bør, skiftes. Spesielt gjelder dette de som er under toppdekselet. Jeg har spurt og lett og søkt, men er ikke i stand til å få tak i mer enn 7 av de 22 toppboltene, og dette er dessverre ikke de versting-boltene under toppdekselet. Har heller ikke lykkes med å finne ut om/hvordan det kan skaffes til en Peugeot-motor (XD90 som denne motoren heter). Noen som vet om noen som har eller kan skaffe....? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2014 Jeg (eller rettere sagt "min" mekaniker) har nå lykkes med å skaffe alle de 22 toppboltene i ny tilstand. Så da faller det spørsmålet bort. Spørsmålet om tiltrekkingsmoment gjelder fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Ville dratt toppen til med først 65 nm og så 80. Det er uansett nesten alltid +- 5-15 så dette burde gå fint. Mønsteret for å trekke boltane til har du vell ellers er d jo bare å bruke sunn fornuft ;) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.November.2014 Del på Facebook Svart 5.November.2014 Jeg skiftet topppakning på maken motor. Pakningen så helt fin ut der å, men selve toppen var slått seg. Sendte den til planing og trykktesting. Jeg brukte 75 i moment. Anbefaler deg å skaffe den kloa til boltene, så slipper du demontere vippetøyet ved ettertrekking. Det er anbefalt å ettertrekke en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Sjekk også om/ hvordan boltene skal smøres før montering ( gjenger & anleggsflate) Husk ettertrekking etter noen timers bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg har forespurt et par seriøse VP-forhandlere om de kan bekrefte at tiltrekkingsmoment har blitt økt til 70Nm i nyere manualer. Til svar fikk jeg verkstedhåndboken de brukte hos seg. Den ser ut til å være datert 1998 (påtrykket "7727691-3 English 12-1998" på siste side. Den er i engelsk utgave og heter "Workshop Manual - Engine Unit - A 2(0). MD21A, MD21B, MD32A, AQD21A, AQD21B, AQD32A" Men dessverre så fant jeg ikke det jeg håpet, nemlig at momentet var økt. Her står det 70Nm - som tidligere. Da er jeg nesten usikker på om jeg vil legge meg på noe annet enn det som er oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.