AMek76 Startet 6.November.2014 Link til dette innlegget Startet 6.November.2014 Hei alle sjørøvere Dersom man kjøper en ny VHF har man en stort sett en egen knapp som heter "distress call" som er merket med rødt deksel , farve e.l. Og hvis man er så heldig at man har en ny type kartplotter med kobling for sending av posisjon, så kan man koble disse opp mot hverandre via kabling etter instruksjonsboka. Slik jeg har forstått koblingen, er det slik at dersom man trykker inn "distress call" sender man båtens posisjon til nærmeste mottaksstasjon igjennom nødfrekvensen? Stemmer dette ? Da sender man jo en ID, i så fall , hvorfor kan ikke disse brukes til et system som gjør at man kan "se" hvor båten er til enhver tid? Må man ha en egen AIS boks ombord for dette som sender "hele tiden" men utenfor nød systemet ? Hva kalles dette i riktig terminologi ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Å ta posisjon fra GPS utstyr og sende den sammen med din ID(MMSI nr) fart og kurs over VHF sambandet for at andre skal vite hvem og hvor du er og hvor du har tenkt deg er det vi omtaler som AIS ja. For distress hensyn kan du evt kjøpe en VHF med innebygget GPS også, feks Horizon 1700E, da slipper du å koble til kart plotteren. Du får også VHF'er med innebygde AIS funksjoner, men dessverre finnes det foreløpig ingen som har både AIS og GPS og VHF i samme boks, skal du ha alle tre må du koble sammen minst 2 bokser Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Da sender man jo en ID, i så fall , hvorfor kan ikke disse brukes til et system som gjør at man kan "se" hvor båten er til enhver tid? Må man ha en egen AIS boks ombord for dette som sender "hele tiden" men utenfor nød systemet ? Fullt mulig. DSC systemet har en funksjon for "polling". Man kan gå ut og spørre hvor et fartøy er, men denne funksjonen blir ikke brukt. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Fullt mulig. DSC systemet har en funksjon for "polling". Man kan gå ut og spørre hvor et fartøy er, men denne funksjonen blir ikke brukt. Eller: Blir lite brukt, bortsett fra av spesielt interesserte. Fungerer dog helt fint. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Popeye70 Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Fullt mulig. DSC systemet har en funksjon for "polling". Man kan gå ut og spørre hvor et fartøy er, men denne funksjonen blir ikke brukt. Hvem er "man", som kan polle en stasjon og be om posisjon? Er det kun kystradiostasjonene? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
hev Svart 7.November.2014 Link til dette innlegget Svart 7.November.2014 Hei alle sjørøvere Dersom man kjøper en ny VHF har man en stort sett en egen knapp som heter "distress call" som er merket med rødt deksel , farve e.l. Og hvis man er så heldig at man har en ny type kartplotter med kobling for sending av posisjon, så kan man koble disse opp mot hverandre via kabling etter instruksjonsboka. Slik jeg har forstått koblingen, er det slik at dersom man trykker inn "distress call" sender man båtens posisjon til nærmeste mottaksstasjon igjennom nødfrekvensen? Stemmer dette ? Da sender man jo en ID, i så fall , hvorfor kan ikke disse brukes til et system som gjør at man kan "se" hvor båten er til enhver tid? Må man ha en egen AIS boks ombord for dette som sender "hele tiden" men utenfor nød systemet ? Hva kalles dette i riktig terminologi ? Hei! Ja det stemmer, dette foregår utanfor nødsystemet men i samme frekvensområde. Det du må ha er ein AIS transceiver, den kan både sende og motta AIS-signal slik at du blir sett og kan sjå andre fartøy. Den røde knappen som du nevner er eit anna system der signaleringa foregår på k70 VHF, DSC . Husk at for å bruke ein slik VHF så bør du vite kva det går ut på. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
AMek76 Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Til Helge , Vet jo selvfølgelig hva VHF signalisering går ut på , men spørsmålet mitt gjaldt jo ikke spesielt VHF. For å rette litt på det som kan misforstås, : Spørsmålet mitt indirekte var om hvorfor ikke vi kunne bruke en frekvens på nettet utenfor nødnettet til å tilkjennegi båter med posisjonsgiver. Og dermed kunne bruke denne posisjoneringsinformasjonen slik som AIS gjør via en annen frekvens og Utstyr . Dette kunne jo vært interessant og forske på når det gjelder fritidsbåter som det ei kreves AIS av? Hvorfor ikke få senderen til å sende posisjon automatisk til en mottaker som legger din posisjon ut på f.eks nettet med en gang. Med f. eks repeater. ? Men utenfor nødfrekvensene. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Bare å kjøpe seg AIS transponder den er lagd for den mulighetenOm det kommer i VHF tviler jeg på men skal aldri si aldri Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
eivindch Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Du får også VHF'er med innebygde AIS funksjoner, men dessverre finnes det foreløpig ingen som har både AIS og GPS og VHF i samme boks, skal du ha alle tre må du koble sammen minst 2 bokser Jo, det gjør det. Det er i alle fall en: Standard Horizon 2200. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Til Helge , Vet jo selvfølgelig hva VHF signalisering går ut på , men spørsmålet mitt gjaldt jo ikke spesielt VHF. For å rette litt på det som kan misforstås, : Spørsmålet mitt indirekte var om hvorfor ikke vi kunne bruke en frekvens på nettet utenfor nødnettet til å tilkjennegi båter med posisjonsgiver. Og dermed kunne bruke denne posisjoneringsinformasjonen slik som AIS gjør via en annen frekvens og Utstyr . Dette kunne jo vært interessant og forske på når det gjelder fritidsbåter som det ei kreves AIS av? Hvorfor ikke få senderen til å sende posisjon automatisk til en mottaker som legger din posisjon ut på f.eks nettet med en gang. Med f. eks repeater. ? Men utenfor nødfrekvensene. OK, ja forstår. Men så lenge som vi har AIS som fungerer omtrent slik så tvilar eg på at dette blir vurdert, sjølv om det sikkert er teknisk mulig å få til "eitt eller anna". DSC er ein av bærebjelkane i GMDSS, og alle forslag og endringar her skal innom masse byråkratiske organisasjonar som IMO, ITU osv.. Og der går det ikkje fort i svingane..... Trur du berre skal slå denne tanken frå deg først som sist Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
hev Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Jo, det gjør det. Det er i alle fall en: Standard Horizon 2200. Denne har vel kun AIS reciever? Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
eivindch Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Denne har vel kun AIS reciever? Nei. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 (redigert) Nei. Eivind Som jeg klarer å lese meg fram til, har Standard Horizon 2200, VHF (med DSC), GPS og AIS mottaker funksjon. Riktig spennende hadde det vært om den også hadde AIS sender. Det hadde vært noe Redigert 8.November.2014 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.