Jump to content

UFO 31 seilbåt, hvordan legge opp nytt elektrisk anlegg?

UFO31

Recommended Posts

Hei tenkte å innrede seilbåten i vinter den er totalt ribbet. Jeg må legge opp elnett samtidig, noen som har noe å komme med på hvordan det skal gjørest? Legge opp det eletriske før eller etter jeg har laget innredningen?
Har ikke gjort noe lignende før, så kom med lure tips og gjærne eksempel på det.
Trenger ikke å være så dyrt,jeg er 16 år og har begrenset Irak;) jeg har tenkt å lage den brukbar til både regatta og tur seiling:-)
Båten er av type UFO 31 og har en VP md2020b.
Takk for svar!:-)

Enig med Dinamo, og det kan også være greit å bruke elektrikerrør. Både for å skille/samle kurser, men også for å lette eventuell utskiftning av kabler i framtiden. Hos meg har det dessverre ikke blitt brukt rør, så hvis det kommer et ledningsbrudd en plass må hele innredningen ut kun for å skifte en ledning (hvis jeg fremdeles vil ha dem skjult) :headbang:

Ta en titt på hjemmesiden til Biltema. Der er finner du brytere, sikringsbokser og annet el.materiell. På Hulda, som er et hakk større, har jeg også benyttet vanlige PVC-rør for vann for å legge mange ledninger fra for til akter. En del rør etc. har jeg også funnet i skroten på en byggeplass. Det skulle være mulig å bygge opp et elektrisk anlegg uten for store kostnader. Eksempelvis ser du her enden av et fire meter langt dia 40 mm rør som er klar til å ta imot ledninger. I dag er dette røret omtrent fylt opp.

bilde

Tips : Når du legger rør, trekk gjennom ekstra trekkesnorer. Da er det enda enklere når du vil ettertrekke en kabel ekstra senere.

Jeg har brukt trekkefjær for å komme gjennom hos meg i eksisterende rør, og det kan ofte være kronglete, men er jeg først gjennom drar jeg ikke bare ledningen jeg trenger der og da, men en ekstra trekkesnor i tillegg.

Skal du derimot bytte gamle kabler med nye, bruker du bare den gamle kabelen å trekke med. Men også da kan det være lurt å trekke med seg en ekstra snor til senere bruk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...