Jump to content

Hvordan skal to 12 v batteri kobles ,hvilken rekkefølge på + - pol


Ficher

Recommended Posts

Hei.

Har to 12 v batteri som er parallellkoblet.

Har en hovedbryter hvor begge kabler går til + på hvert batteri , samt en kabel i mellom begge minus poler på hvert batteri. Hvilken rekkefølge skal disse kobles på igjen uten at gnister/kortslutning oppstår ?

 

* Først de to kabler fra hovedbryter til + på/til hvert batteriene og så ..........?

Link to post

Det burde være helt likegyldig så sant ikke batteriene står i en metallkasse. I en bil med mye metall rundt og der minus er koblet til metallet, er det annerledes. Der skal skal minus kobles først både av og på. Faren er at en med en lang skiftenøkkel kan komme borti gods med den når en kobler fra/til plussen. Med minus fremdeles tilkoblet, kan en da få kortslutning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det burde være helt likegyldig så sant ikke batteriene står i en metallkasse. I en bil med mye metall rundt og der minus er koblet til metallet, er det annerledes. Der skal skal minus kobles først både av og på. Faren er at en med en lang skiftenøkkel kan komme borti gods med den når en kobler fra/til plussen. Med minus fremdeles tilkoblet, kan en da få kortslutning.

Minus skal vel kobles først av og SIST på...?

Link to post

Nei du kobler de innigjen slik det var.Så lenge bryteren er av er det ingenting som vil trekke strøm og da vil det heller ikke gnistre.

Hadde hovedbryteren vert på,og lys i båten eller feks.lanternene eller annet som trekker strøm samtidig stått på når du koblet batteriene inn,ville det gnistret for å si det sånn.Håper du får det til.

Hei, du kobler de innigjen slik det var.Så lenge bryteren er av er det ingenting som vil trekke strøm og da vil det heller ikke gnistre.

Hadde hovedbryteren vert på,og lys i båten eller feks.lanternene eller annet som trekker strøm samtidig stått på når du koblet batteriene inn,ville det gnistret for å si det sånn.Håper du får det til.

Nb! Husk hansker når du arbeider med batterier.

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Minus skal vel kobles først av og SIST på...?

 

Helt korrekt! Det var det jeg trodde jeg hadde skrevet, glemte å lese korrektur. :blush: Minus skal kobles FØRST av og SIST på.

Og som Miki-222 sier: Man skal da ikke bruke stor skiftenøkkel på batteripolene. Men det er utrolig hva enkelte finner på å bruke av verktøy!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

slik kan det også gjøres

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

det gjelder å ikke ha ti tommeltotter da

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...