Ficher Startet 6.November.2014 Del på Facebook Startet 6.November.2014 Hei. Har to 12 v batteri som er parallellkoblet. Har en hovedbryter hvor begge kabler går til + på hvert batteri , samt en kabel i mellom begge minus poler på hvert batteri. Hvilken rekkefølge skal disse kobles på igjen uten at gnister/kortslutning oppstår ? * Først de to kabler fra hovedbryter til + på/til hvert batteriene og så ..........? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Så lenge hovedbryter er slått av når du monterer på polskoene så spiller det nok ingen rolle. Jeg ville nok koblet de sammen først deretter montert kablene fra hovedbryteren, uten at det egentlig har noen betydning hvilken rekkefølge man gjør dette i. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Det burde være helt likegyldig så sant ikke batteriene står i en metallkasse. I en bil med mye metall rundt og der minus er koblet til metallet, er det annerledes. Der skal skal minus kobles først både av og på. Faren er at en med en lang skiftenøkkel kan komme borti gods med den når en kobler fra/til plussen. Med minus fremdeles tilkoblet, kan en da få kortslutning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mons Olav Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Man skal da ikke bruke stor skiftenøkkel på batteripolene!!! fastnøkkel nr 12,13 eller 14 er det vanlige alt etter som. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Ficher Svart 6.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2014 Hei. Ok , så det er ikke mulig og koble i feil rekkefølge ved parallellkobling ......så lenge jeg kobler slik det var når jeg tok av batteripolene. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Det burde være helt likegyldig så sant ikke batteriene står i en metallkasse. I en bil med mye metall rundt og der minus er koblet til metallet, er det annerledes. Der skal skal minus kobles først både av og på. Faren er at en med en lang skiftenøkkel kan komme borti gods med den når en kobler fra/til plussen. Med minus fremdeles tilkoblet, kan en da få kortslutning. Minus skal vel kobles først av og SIST på...? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 (redigert) Nei du kobler de innigjen slik det var.Så lenge bryteren er av er det ingenting som vil trekke strøm og da vil det heller ikke gnistre. Hadde hovedbryteren vert på,og lys i båten eller feks.lanternene eller annet som trekker strøm samtidig stått på når du koblet batteriene inn,ville det gnistret for å si det sånn.Håper du får det til. Hei, du kobler de innigjen slik det var.Så lenge bryteren er av er det ingenting som vil trekke strøm og da vil det heller ikke gnistre.Hadde hovedbryteren vert på,og lys i båten eller feks.lanternene eller annet som trekker strøm samtidig stått på når du koblet batteriene inn,ville det gnistret for å si det sånn.Håper du får det til. Nb! Husk hansker når du arbeider med batterier. Redigert 6.November.2014 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
pannelars Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Minus skal vel kobles først av og SIST på...? Ja jeg ville vel tatt minus først ja. Da for å sikkre dette med verktøy og karosseri. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Minus skal vel kobles først av og SIST på...? Helt korrekt! Det var det jeg trodde jeg hadde skrevet, glemte å lese korrektur. Minus skal kobles FØRST av og SIST på. Og som Miki-222 sier: Man skal da ikke bruke stor skiftenøkkel på batteripolene. Men det er utrolig hva enkelte finner på å bruke av verktøy! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BjornLie Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 Et viktig poeng med flere batterier er hvordan man fordeler belastning og lading av batteriene. Dette er en god praksis: Dette bør man unngå: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Teerex Svart 6.November.2014 Del på Facebook Svart 6.November.2014 slik kan det også gjøres Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger jo Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Nb! Husk hansker når du arbeider med batterier. Det er viktigere med vernebriller, syre på hendene kan en vaske bort hvis en ser........... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
adeneo Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 Det kommer vel an på øyet som ser, selv begynte jeg med to tomme hender og en motorsag, nå har jeg bare motorsaga igjen ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 det gjelder å ikke ha ti tommeltotter da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.