skinni Startet 26.April.2005 Del på Facebook Startet 26.April.2005 Har skrevet inn noen spørsmål angående min bayliner 2858 96 mod.Det er en orginal mercruser 4.2 l diesel med 220 hk og bravo 2 diesel drev.Båten veier 3700 kg.Klarer å marsje på 16 17 knop.Ønsker mer marsj fart.Hva skal jeg gjøre?Ingen anbefaler justering av diesel pumpe.Tåler bravo 3 drev denne motoren?Propellvalg,tja ingen ikke forhandleren kan svare.Har prøvd div prop valg,men de var ikke noe suksess.Hva med en feit og dyr stål propell?Med 220 hk bør jo denne lille båten marsje over 20?Er det andre som har slikt sett som har gode råd.Å bytte motor er vel grei løsning men det finnes vel billigere løsning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Etter min mening skal det funke bra med bravo 3 på denne båten/motoren. Synes det høres rart ut at du ikke klarer å marsje på mer enn 16 / 17 kn. Hva er max turtall og hvilket turtall marsjer du på? Har du hatt båten lenge eller nettopp kjøpt den? Nylig vasket skrog og bunnsmørt ? Mange spørsmål, men jeg synes det er noe som er galt hvis du ikke kan marsje på 20kn med denne motoren. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
sumo Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 (redigert) NB monterte flere slike motorer med Bravo 2 i 840-modellene. De fikk nøyaktig samme fart som med VP AD 41, noe som skulle indikere at effekt ut på propell ligger noenlunde likt; 189 hk. Det er ikke all verden i en båt på 3,7 tonn med rimelig v-bunn. En annen erfaring NB gjorde, var at de hadde mer arbeid med å treffe riktig utveksling og propellstørrelse på Mercruiseren, og at dette gjerne kan ha noe for seg å forske på. Bravo 3 drevet vil fint tåle din motor/båtkombinasjon, men det spørs om det er mye å hente her, uansett kan det bli dyrt å prøve seg fram. Jeg heller fremdeles til å prøve å få tak i en 250 D-tronic, da vil du etter all sannsynlighet nærme deg 30 knop på bånn spiker. Redigert 26.April.2005 av sumo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karstein Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Mercruiser 4,2l, Bravo3 drev, Skilsø 33F - 4,5 tonn 28 kn på max - Marsj 21 - 22 kn Husker ikke prop str. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Stor diesel (250 hk +) og tung båt går dårlig med bravo 3 har jeg fått høre. Varmegang i øvre del av drev, drevdusj kan hjelpe. ????? Hva med VP, diesel og drev? F.eks tung båt 5-6 tonn med KAD 300. Er det problemer med dette? Har ikke hørt om at det skal være noe problem, men noen her vet kanskje mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Velkommen etter med fart-problemer med Bravo II. Har undersøkt, klaget og undersøkt videre, men finner ikke ut av det. Har 2958, Bravo II, 250HK Steyr, marsjer med 17-19knop. Ville hatt noen knop mer, men finner ikke noen løsning på det. Har snakket med Winrace, hadde mye data på det jeg hadde, men fikk til svar at de ikke kunne beregne dette, og hadde heller ikke propell som eventuelt ville passe. Bedre fart med stål? Etter det jeg har funnet ut: nei, men roligere gange med mindre vibrasjon. Har selv 3-bladet stålpropell. Bravo III? Nei, har mye mer tro på VP drev. Mercruiser oppgir 10% tap i sine drev, VP 6%, men ser en på D4-260, så misser den 10 hk fra svinghjul til propell, og det er ikke mer en 3%. Varmgang i drev, er det samme så tap av krefter, så der er mye som tyder på at mercruiser drevene har mer tap. Har du problemer med å holde båten i plan? Monter på større flaps. Jeg monterte 60cm bredde på min, senket planingsterskelen til 12,5knop. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Tapene blir som følger: For hver gang kraften endrer retning 90grader blir det borte ca. 2% effekt. Knuten til drevet krever da 4%, øvre drev 2% og 2% til hver propell i dualprop konfig. 10% høres korrekt ut, 6% høres vedlig lavt ut. Skarpnes9100 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Tapene blir som følger: For hver gang kraften endrer retning 90grader blir det borte ca. 2% effekt. Knuten til drevet krever da 4%, øvre drev 2% og 2% til hver propell i dualprop konfig. 10% høres korrekt ut, 6% høres vedlig lavt ut. Skarpnes9100 <{POST_SNAPBACK}> Jeg har VP D6 310. VP oppgir 310 hk på motoren - 298 hk på propellen. Det er ikke store effekttapet. Om tapet regnes ut i fra motoreffekten (310 hk) så er det et effekttap på 3,87%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Har noen eksempler på marsj og topp-fart med Volvodrev kontra Bravo 3 da? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 (redigert) Jeg har VP D6 310. VP oppgir 310 hk på motoren - 298 hk på propellen. Det er ikke store effekttapet. Om tapet regnes ut i fra motoreffekten (310 hk) så er det et effekttap på 3,87%. <{POST_SNAPBACK}> Hva VP oppgir og hva som er riktig er kanskje ikke samsvarende? Fysiske lover er bare sånn de er, tap er det overalt. En kamerat av meg jobber med gir og giroverføringer på heltid og 2% tap pr. 90graders vinkel er tommelfingerregelen. Så at VP klarer så lite høres veeeldig optimistisk ut :-)For noen år siden hadde vi noe som het "Pioneer Watt" Pioneer oppga teoretiske effekter som det ikke var mulig å reprodusere i "real life". 4x100 watt på en bilstereo er ikke praktisk mulig :-) Hvordan VP regner ut så lavt tap vet jeg ikke, men jeg stoler ikke på tallene. Er det noen som har noen websteder å henvise til med hensyn på tap i drev/tannhjuloverføringer? Skarpnes9100 ps Står litt her om tap (langt nede): http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=74391&page=6 Redigert 28.April.2005 av Skarpnes9100 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
hapetra Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Man skal ikke la seg lure av hk på propellen. Propellvalg, riktig turtall og dreiemoment er mye mer betydningsfullt. Se for øvrig båtmagasinets test/sammenligning av Mercruiser og Volvo. Den mindre Mercruiser kom like godt ut av det som den påstått sterkere Volvo. Har selv hatt Bravo 3 drev på NB 840 og Mercruiser V8 270 HK. Drevet gikk problemfritt så lenge jeg hadde båten, 1200 timer uten problemer. Solgte den da, så jeg kan ikke si hvordan det har gått etterpå. hapetra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.