Jump to content

Hvorfor legge sand som ballast i V-formet skrog?

Martin Blomberg

Recommended Posts

Min båt har V formet skrog (Viksund cabincruiser fra 70 tallet).

Nå som jeg har tatt ut motoren for renovering oppdaget jeg at noen av de tidligere eierne har lagt sand i svinkkjølen og runtomkring som ballast. Så dekket det med glassfiber. Jeg har nå satt i gang med å fjerne denne oljesanden... som er en prima kilde til ekkel båtlukt.

Jeg har forstått at det kan være fordelaktig å ha ballast i snekker, men da har de fleste anbefalt flyttbar ballast.

Blir sjøegenskapene dårligere nå som jeg fjerner sanden i bunnen på min cabincruiser med V-formet skrog?

Her er bilde på båten. Det er en Viksund Family fra 1972.

Den sanden er en blanding av olje sand vann og frostvæske. Stanken er grusom.

Jeg har tenkt å legge spylervæskekanner fyllt med metallskrot eller sand om det skulle behøves i framtiden men nå er det gørrjobb med å få ut dette fra svinkjølen.

bilde

bilde

Kjølen med utenpåliggende kjølesløyfe:

bilde

Min båt har V formet skrog (Viksund cabincruiser fra 70 tallet).

Nå som jeg har tatt ut motoren for renovering oppdaget jeg at noen av de tidligere eierne har lagt sand i svinkkjølen og runtomkring som ballast. Så dekket det med glassfiber. Jeg har nå satt i gang med å fjerne denne oljesanden... som er en prima kilde til ekkel båtlukt.

Jeg har forstått at det kan være fordelaktig å ha ballast i snekker, men da har de fleste anbefalt flyttbar ballast.

Blir sjøegenskapene dårligere nå som jeg fjerner sanden i bunnen på min cabincruiser med V-formet skrog?

Er ikke V-formet skrog det du viser på bildene dine, det er en halvplanende kjøl båt..

I min Saga27 AC -87 modl. er det benyttet støpt betong som ballast Men dette er bare i ca. 1/3 akter frem til batterirommet.Har da en skrogtype som heter Deplacement m/dyp kjøl (snekketype) Har jo da en vanntank senter i front på som rommer 100 liter, og 1 dieseltank på hver side midtskips som hver rommer 175 liter ( totalt ved fulle tanker ) 350 liter. Så for at båten ikke skal bli "framtung" er det lagt betong som ballast akter.Men dette er jo ingen halvplaner, er jo en snekke.Så hvis du skal,eller må, legge i ballast, bør du nok sjekke opp med kanskje andre som har samme type båt, om du overhode trenger dette.

Hei !

Jeg er enig med siste taler :smiley:

Det er bare å fjerne all sand som er brukt som ballast. Båten din er egentlig ikke halvplaner da den mangler tunell over propellen og har alt for lite fartspotensiale. Ser ut som ei snekke bygget på 70 tallet. Fortrenger ) Den er lett å drive gjennom vannet opp til 7 knop men derifra og opp skal du ha vesentlig større kraft. Om denne skal ha 12 knop max så er det kun feil propellstigning som påvirker så mye (om motor er i orden å produserer den kraft den skal.)

Å prøve ut ballast for fart kan enklest utføres med venner og bekjente ombord da det er ballast som er lett å flytte og alle krefter trykker nedover.

Jeg har en mistanke om at den sanden er for sidestabilitet og da kan den erstattes litt etter litt. Beste plassen for den typen ballast er ute i sidene om mulig. Helst Ikke så mye i kjøl da du da får en pendelvirkning som ikke er så bra sideveis.

Det finnes tabeller og kurver for dette, men selv proffe konstruktører legger inn en

teknisk konstruert vannlinje på skroget og laster ned båten til den ligger riktig.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Båten din er egentlig ikke halvplaner da den mangler tunell over propellen og har alt for lite fartspotensiale.

tunnell over propell er slett ikke noe krav for en halvplaner. Men ellers enig i at skroglinjene ikke ser ut som en typisk halvplaner.

Motoren, 49 hk, høres ut til å kunne være en Perkins 4.107 eller 4.108? Onkelen min hadde en sånn i en Saga 7000, den skulle gjøre 13 knop men reell fart var nok mer 10-11 knop.

Og som Knude sier, brukes ballast for å hindre rulling så må den plasseres ute i sidene og ikke nedi kjølen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Helt rett! Det er en Perkins 4.107. 49hk (med ukjent antall på beite...)

Sjekket databladet fra Viksund nå.

Skrogformen står spesifisert som "Snekke"

Motorer opp til 50 hk

Fartsområde inntil 14 knop

http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/3/24buy.pdf

Da kommer et dumt spørsmål:

Kan en snekke være plattgatter (slik som båten min er)?

Kan denne skrogformen virkelig komme opp i 14 knop om motoren yter 50 hk?

tror jeg ville slått av etpar knop iallefall.. om den slipper sjøen om ikke graver seg ned så er kanskje 10-12 knop mulig å nå under ideelle forhold

et rent deplasementsskrog i den størrelsen vil ikke gå i stort mer enn 7 knop uansett motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...