Martin Blomberg Startet 8.November.2014 Link til dette innlegget Startet 8.November.2014 Min båt har V formet skrog (Viksund cabincruiser fra 70 tallet). Nå som jeg har tatt ut motoren for renovering oppdaget jeg at noen av de tidligere eierne har lagt sand i svinkkjølen og runtomkring som ballast. Så dekket det med glassfiber. Jeg har nå satt i gang med å fjerne denne oljesanden... som er en prima kilde til ekkel båtlukt. Jeg har forstått at det kan være fordelaktig å ha ballast i snekker, men da har de fleste anbefalt flyttbar ballast. Blir sjøegenskapene dårligere nå som jeg fjerner sanden i bunnen på min cabincruiser med V-formet skrog? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 tja, spørs jo hva foregående eier forsøkte å oppnå med denne ballasten... hvilken båt er det? med 70-talls så tenker jeg 880? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
taunus Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Det er jo mulig at båten har lagt skjeivt i vannet.. Men sentermontert sand vil jo bare gjøre båten tyngre. Det kan jo også være et forsøk på trimming av båten . Men dette kan du jo bare legge tilbake hvis du merker du har gjort noe dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 V- formet skrog fra Viksund på 70 tallet ? Hvilken båt er dette ? Er det en kjøl båt, noe jeg mener Viksund utelukkende laget på 70 tallet, så kan forklaringen på sanden være ballast for å stabilisere den mot slingring/rulling sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Kan det egentlig være bra å bruke sand? Den vil jo suge til seg vann, om vinteren så vil dette fryse og danne grunnlag for frostspreng. Tror jeg ville brukt noen andre typer masser- Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Er nok et potensiale for lukt osv med sand, men i utgangspunktet skal en plastbåt være tett og tørr i bunnen.. En del støpte vel sement i bunnen i tidligere tider som ballast... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 (redigert) Klassisk viksund : Flyfish: Redigert 8.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Martin Blomberg Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Her er bilde på båten. Det er en Viksund Family fra 1972. Den sanden er en blanding av olje sand vann og frostvæske. Stanken er grusom. Jeg har tenkt å legge spylervæskekanner fyllt med metallskrot eller sand om det skulle behøves i framtiden men nå er det gørrjobb med å få ut dette fra svinkjølen. Kjølen med utenpåliggende kjølesløyfe: Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Det svarte i mitten er blandingen av sand, olje vann og spylevæske. Metallskinnene på høyre og venstre side er det som motoren står på. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 sikkert ei hærlig "pumpelukt" av den miksen der... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Hva med å bruke bildekk-slanger? Ser det er flere som fyller opp disse med sand og snurper igjenn hver ende. Lett å flytte på og skrangler ikke rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Min båt har V formet skrog (Viksund cabincruiser fra 70 tallet). Nå som jeg har tatt ut motoren for renovering oppdaget jeg at noen av de tidligere eierne har lagt sand i svinkkjølen og runtomkring som ballast. Så dekket det med glassfiber. Jeg har nå satt i gang med å fjerne denne oljesanden... som er en prima kilde til ekkel båtlukt. Jeg har forstått at det kan være fordelaktig å ha ballast i snekker, men da har de fleste anbefalt flyttbar ballast. Blir sjøegenskapene dårligere nå som jeg fjerner sanden i bunnen på min cabincruiser med V-formet skrog? Er ikke V-formet skrog det du viser på bildene dine, det er en halvplanende kjøl båt.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 I min båt er det brukt bly barrer tror jeg det er. Relativt små barrer på ca 25 kg stk Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Er ikke V-formet skrog det du viser på bildene dine, det er en halvplanende kjøl båt.. I stand corrected :-) Da blir spørsmålet om det er noen som kan spekulere i hvorfor man legger ballast i en halvplanende kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 (redigert) Vil tro det har med at den blir roligere i sjøgang når du f.eks ligger i ro for å fiske f.eks. Du får forsøke med, og uten, for å se om du merker forskjell. Hvilken fart skal båten din gå med ?? Redigert 8.November.2014 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 I min Saga27 AC -87 modl. er det benyttet støpt betong som ballast Men dette er bare i ca. 1/3 akter frem til batterirommet.Har da en skrogtype som heter Deplacement m/dyp kjøl (snekketype) Har jo da en vanntank senter i front på som rommer 100 liter, og 1 dieseltank på hver side midtskips som hver rommer 175 liter ( totalt ved fulle tanker ) 350 liter. Så for at båten ikke skal bli "framtung" er det lagt betong som ballast akter.Men dette er jo ingen halvplaner, er jo en snekke.Så hvis du skal,eller må, legge i ballast, bør du nok sjekke opp med kanskje andre som har samme type båt, om du overhode trenger dette. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 >Hvilken fart skal båten din gå med ?? Det er spesifisert at den kan oppnå 12 knop med en 49 hestekrefters motor. Hvor mye jeg enn ga gass kom jeg aldrig opp i mere enn 7 knop Kan ballasten ha spillt in på at jeg ikke kom opp i 12 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 8.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Kan nevne at diesel tanken på ca 100 liter ligger midtskips på babord side (vet ikke om jeg fikk det rett på maritimtspråkbruk der, altså ca midt på båten ut på venstre side :-) ) Motsvarende så ligger vanntanken på styrbord side midt i mot diesltanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Skal en god del vekt til i en halvplaner for å ta fra den nesten halve farten... Mange mulige teorier, ofte er det enkleste å forsøke seg frem vist du har båten i drift.. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hei ! Jeg er enig med siste taler Det er bare å fjerne all sand som er brukt som ballast. Båten din er egentlig ikke halvplaner da den mangler tunell over propellen og har alt for lite fartspotensiale. Ser ut som ei snekke bygget på 70 tallet. Fortrenger ) Den er lett å drive gjennom vannet opp til 7 knop men derifra og opp skal du ha vesentlig større kraft. Om denne skal ha 12 knop max så er det kun feil propellstigning som påvirker så mye (om motor er i orden å produserer den kraft den skal.) Å prøve ut ballast for fart kan enklest utføres med venner og bekjente ombord da det er ballast som er lett å flytte og alle krefter trykker nedover. Jeg har en mistanke om at den sanden er for sidestabilitet og da kan den erstattes litt etter litt. Beste plassen for den typen ballast er ute i sidene om mulig. Helst Ikke så mye i kjøl da du da får en pendelvirkning som ikke er så bra sideveis. Det finnes tabeller og kurver for dette, men selv proffe konstruktører legger inn en teknisk konstruert vannlinje på skroget og laster ned båten til den ligger riktig. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ivar Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Båten din er egentlig ikke halvplaner da den mangler tunell over propellen og har alt for lite fartspotensiale. tunnell over propell er slett ikke noe krav for en halvplaner. Men ellers enig i at skroglinjene ikke ser ut som en typisk halvplaner. Motoren, 49 hk, høres ut til å kunne være en Perkins 4.107 eller 4.108? Onkelen min hadde en sånn i en Saga 7000, den skulle gjøre 13 knop men reell fart var nok mer 10-11 knop. Og som Knude sier, brukes ballast for å hindre rulling så må den plasseres ute i sidene og ikke nedi kjølen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Martin Blomberg Svart 9.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Helt rett! Det er en Perkins 4.107. 49hk (med ukjent antall på beite...) Sjekket databladet fra Viksund nå. Skrogformen står spesifisert som "Snekke" Motorer opp til 50 hk Fartsområde inntil 14 knop http://www.viksundboats.no/uploads/production/old_boat/pdf/3/24buy.pdf Da kommer et dumt spørsmål: Kan en snekke være plattgatter (slik som båten min er)? Kan denne skrogformen virkelig komme opp i 14 knop om motoren yter 50 hk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 tror jeg ville slått av etpar knop iallefall.. om den slipper sjøen om ikke graver seg ned så er kanskje 10-12 knop mulig å nå under ideelle forhold et rent deplasementsskrog i den størrelsen vil ikke gå i stort mer enn 7 knop uansett motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
junior 1 Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hei Mener å ha hørt at Viksund 24 skulle være selvopprettende, så kanskje ballasten er i forbindelse med senking av tyngdepunktet for å oppnå den selvopprettende virkningen? Var en samme type båt her som jeg holder til for endel år siden, kan ikke huske hvilken motr den hadde, men den greide ikke mer en en 7-8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.