bavaria30sport Startet 9.November.2014 Link til dette innlegget Startet 9.November.2014 Hei. Tror jeg har lest meg gjennom alle tilsvarende tråder ang. dette emnet men finner ikke helt svaret jeg er på jakt etter. Jeg har et Jabsco pumpetoalett som jeg kan tenke meg og bytte til et elektrisk, her er bilde av dagens løsning: Er det slik at jeg kan evnt kun bytte ut pumpedelen med denne så er problemet løst? Pumper denne i såfall innsjøvann i samme operasjon som den pumper ut det som befinner seg i bollen? Denne ser jo meget enkel ut og montere men ser ingen bryterpanel etc? Eller er det disse Quiet Flush Pumpene som er tingen? På forhånd takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Jeg byttet fra tilsvarende det du har (med liten bolle) til Jabsco Quiet Flush. Gjorde dette i 2009 og er veldig fornøyd. Byttet vel egentlig ikke for å få elektrisk funksjon, men mer for å få stor bolle. Den lille er litt veldig liten .... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Fungerer bra å bygge om. Finnes to ombygningssett: 1. Kan erstattes rett på pumpedelen din, kjent får å bråke noe voldsomt, men fungerer vel ok ellers. 2. Tradisjonelt elektrisk som du monterer ved å fjerne hele bunndelen og setter inn den elektriske i stedet. Jeg har selv 2, fornøyd med den, men den bråker jo litt. Høres godt inne i båten, ikke noe særlig på utsiden. Det er vel her quite flush har sin store fordel, støyer også lite inne i båten. Ombygningskit koster ca. 2000,- Quite Flush betydelig mer som du sikkert har sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Instämmer till 100% med Jori. Styr bort från ombyggnadssatser där man bytar ut den vertikala pumpdelen mot en elmotor med impellerpumpar. Dom låter som skrikande grisar och väcker hela båten och halva hamnen om man behöver använda dom på natten. Quiet Flush däremot är rimligt diskreta och jag har även mycket god erfarenhet av driftssäkerheten. Jag har två ombord, och vi använder toaletterna precis som hemma med normal användning av toalettpapper, och det fungerar problemfritt. Om man vill göra det extra bekvämt kan man sätt ett tidrelä på t ex 10 sekunder så räcker det med ett kort tryck så spolar toaletten 'lagom' mycket. Hemmakomfort! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Om man vill göra det extra bekvämt kan man sätt ett tidrelä på t ex 10 sekunder så räcker det med ett kort tryck så spolar toaletten 'lagom' mycket. 10 sekunder? Skulle jeg spylt så lenge hadde min tank på drøyt 40 liter gått full på en dag! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hej Lars, tja det kommer ju an på hur mycket man kissar... Men jag tror inte att det blir mycket mer än en liter spolvatten eller två på 10 sekunder. Och jag tycker att det känns bra att det skiten har en chans att hinner en bit mot tanken under spolningen Plus att jag inbillar mig att spolvattnet spär ut så att urinsten motverkas. Men det är klart att tankstorleken är en faktor. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Hei. Tror jeg har lest meg gjennom alle tilsvarende tråder ang. dette emnet men finner ikke helt svaret jeg er på jakt etter. Jeg har et Jabsco pumpetoalett som jeg kan tenke meg og bytte til et elektrisk, her er bilde av dagens løsning: Er det slik at jeg kan evnt kun bytte ut pumpedelen med denne så er problemet løst? Pumper denne i såfall innsjøvann i samme operasjon som den pumper ut det som befinner seg i bollen? Denne ser jo meget enkel ut og montere men ser ingen bryterpanel etc? Eller er det disse Quiet Flush Pumpene som er tingen? På forhånd takk for svar! Den første du linker til, er en skikkelig bråkebøtte, så den byttet jeg ut etter et år. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.November.2014 Link til dette innlegget Svart 9.November.2014 Gikk for alternativ to, og den er vesentlig roligere. Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Tusen takk for gode svar! Er det noen som har montert Quietflush alternativet og ser ut i fra bildet om jeg vil støte på store utfordringer med monteringen? Er det noen som ser ut i fra bildet om jeg har stor eller liten bolle? Igjen, takk for alle svar?? Sitér dette innlegget Link to post
bavaria30sport Svart 10.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Tusen takk for gode svar! Er det noen som har montert Quietflush alternativet og ser ut i fra bildet om jeg vil støte på store utfordringer med monteringen? Er det noen som ser ut i fra bildet om jeg har stor eller liten bolle? Igjen, takk for alle svar?? Sitér dette innlegget Link to post
ValiumII Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hei ! Borehullene vil muligens ikke passe, og den nye pumpen er ( var ?) noe lengre, så du må dobbelsjekke målene. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Selv har jeg planer om å kjøpe denne her: http://webserver.flak.no/vbilder/H1060191_91.pdf Her har du bryterpanel med flere forskjellige spylealternativer, og bruker tilsynelatende lite vann per spyling. Noen her inne som har erfaring med Jabsco Liteflush? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
M/B Cathy Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 jeg har! mitt har jeg måtte bytte inn. Er ett meget bra toalett, men har en svakhet som de skal fikse. Er tannhjulet som reima sitter på som blir ødelagt. Så sjekk om det har kommet en fiks på dette før du evt kjøper Liteflush`n. jeg skal ha samme modellen om de fikser den så den holder, om ikke så må jeg ha noe annet. Men når det funker er det ett kjempetoalett! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 jeg har! mitt har jeg måtte bytte inn. Er ett meget bra toalett, men har en svakhet som de skal fikse. Er tannhjulet som reima sitter på som blir ødelagt. Så sjekk om det har kommet en fiks på dette før du evt kjøper Liteflush`n. jeg skal ha samme modellen om de fikser den så den holder, om ikke så må jeg ha noe annet. Men når det funker er det ett kjempetoalett! Så du har byttet det inn og har et annet toalett nå? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
M/B Cathy Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Nei det er levert inn og venter på ett nytt og utbedra ett ;-) jabsco er veldig klar over problemet, så håper dem løser det. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Nei det er levert inn og venter på ett nytt og utbedra ett ;-) jabsco er veldig klar over problemet, så håper dem løser det. Ok, da får jeg følge med Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
M/B Cathy Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Nei det er levert inn og venter på ett nytt og utbedra ett ;-) jabsco er veldig klar over problemet, så håper dem løser det. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 (redigert) Er det noen som har montert Quietflush alternativet og ser ut i fra bildet om jeg vil støte på store utfordringer med monteringen? Er det noen som ser ut i fra bildet om jeg har stor eller liten bolle? Jeg hadde akkurat samme situasjon da jeg byttet ut mitt Jabsco manuelle toalett med liten bolle (som det ser ut som om du har ...) med Jabsco Quiet Flush med stor bolle. Jabsco QF monteres på plan flate som du har idag, så det er OK. Slangehullene til venstre kan du bruke som de er for vann inn - septik ut. Montasjehullene passer ikke, så du må enten støpe igjen eksisterende hull med gelcoat eller legge på en plate over. Du må passe på at montasjeskruene for det nye toalettet får godt feste. Kommer du til på undersiden gjennom lokket til venstre, hadde jeg enten brukt låsemuttere med skiver på undersiden, eller hodet på skruene med skiver på undersiden (og muttere med skiver oppe). Før du begynner hele operasjonen må du også måle avstanden mellom fronten av "toalettavsatsen" og bakveggen, og sjekke med målene på QF Toalettet slik at du ser at det passer. Hvor du plasserer sjøvannspumpen og filteret, og hvor du trekker slangene kan jeg ikke hjelpe deg med da jeg ikke kjenner din båttype i detalj. Bare spør om det er mer jeg kan bidra med. Jabsco har veldig god og detaljert dokumentasjon, denne finner du på nettet. Redigert 11.November.2014 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hpd Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Jeg har en sesong erfaring med imponerende støysvakt og velfungerende Vetus toilet. Ref tidligere sak https://baatplassen.no/i/topic/105139-vetus-stoeysvakt-toilet-smto-noen-som-har-erfaringer-med-det/ HPD Sitér dette innlegget Link to post
sjøløve Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Hei. Tror jeg har lest meg gjennom alle tilsvarende tråder ang. dette emnet men finner ikke helt svaret jeg er på jakt etter. Jeg har et Jabsco pumpetoalett som jeg kan tenke meg og bytte til et elektrisk, her er bilde av dagens løsning: Er det slik at jeg kan evnt kun bytte ut pumpedelen med denne så er problemet løst? Pumper denne i såfall innsjøvann i samme operasjon som den pumper ut det som befinner seg i bollen? Denne ser jo meget enkel ut og montere men ser ingen bryterpanel etc? Eller er det disse Quiet Flush Pumpene som er tingen? På forhånd takk for svar! Jeg har den pumpen som er ditt første alternativet. Den holder også nabo båtfolket våken om natten. Ikke bra! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Jeg har byttet FRA den første pumpen og TIL manuelt på ett toalett og kommet nok til å bytte på det andre til våren... Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 15.November.2014 Link til dette innlegget Svart 15.November.2014 Vi hadde elektrisk jabsco toalett i forrige båten. Nåværende båt har vi manuelt toalett og kommer til å fortsette å ha det. Jeg syns det bråket alt for mye med elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.November.2014 Link til dette innlegget Svart 16.November.2014 Jeg kjøpte hel ny do i dk for 2 år siden og betalte dk 3500,- på tilbud. http://www.marineshop.no/VVS/Toalett-/-Septik/Elektrisk-toalett/JABSCO-Liteflush-Electric-Toaett-m-fotbryter-24V-112358-p0000135770 Nå har vi 2 vakuum toaletter og det fungerer bra det :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.