Jump to content

Middagsbukta, indre Oslofjord

tobixen

Recommended Posts

Jeg har alltid trodd at Middagsbukta var omtrent her: http://kart.gulesider.no/m/x9FbM - samt at det var indre Oslofjords mest populære ankringsplass, hvor båtene enkelte dager står så tett at man omtrent kan hoppe fra båt til båt over hele "bukta". I dag har jeg endelig fått tatt turen hit, men ... det er jo kabler her, og pepret opp med skilt "ankring forbudt" i hele "bukta"?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

De to på utsnittet ditt er gravd en meter ned i søla, så ingen stor fare for å hekte seg fast. I og med at det er så pepret med båter der om sommeren var det nok et must å få de ned fra sjøbunnen. Skiltene må nok stå der like fullt.

Den lengst øst er kloakkledningen som går videre til alle øyene med bebyggelse og knyttet disse til VEAS anlegget. Den kom vel på 90-tallet en gang og raserte de fine svabergene lenger øst på N Langåra som var fine og flate. Nå er det en steinrøys.

Den andre er strøm.

Har hørt fra den eldre garde at det som opprinnelig ble kalt for middagsbukta var bukta på SØ siden av Brønnøya omtrent der jeg satt prikken i kartet. Den heter egentlig Viernbukta. Middagsbukta har aldri vært noe offisielt navn så langt jeg vet.

Langårasundet er nå det som de aller fleste referer til som middagsbukta i dag da det er et lunere og mer stille sted å ligge.

Utrolig hvor lunt det er der inne ved sydlige vindretninger. Det kan blåse så sjøen går hvit utenfor, mens det inne i sundet ikke er en krusning og båtene ligger i alle retninger. Er nok derfor stedet har blitt så populært.

Det samt at det stadig glir båter gjennom der gjør at man som båt-geek har mye å se på :-)

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Sjelden så mye båter at man kan gå tørrskodd fra båt til båt over sundet, men likevel et veldig populært sted. Har et bilde fra St.Hans i 1974(tror jeg) da va det helt vilt..!

Som nevnt over, omtrent alltid stille, og mange fine plasser å ligge. En tur igjennom sundet i 2-3 knop er heller ikke å forakte! :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Sjeldent å se navnet "Middagsbukta" på kart - men landkartet til Gule Sider viser "Middagsbukta" over Langåresundet. Jeg så et annet kart (lurer på om det ikke var kartet som var slått opp ved Butikken på Langåra) hvor Middagsbukta er angitt til å være Viernbukta (som angitt av sap_2000 over). På offisielle sjøkart er hele "bassenget" utenfor Middagsbukta angitt som "Viernbukta".

Generelt veldig lite vind i Bærumsbassenget - for noen uker siden viste måleren 22 m/s ute i fjorden, men var i en stund helt nede i 3 m/s i Lille Ostsund. I sommer var det en havarisituasjon rett utenfor Langåra (seilbåt som gikk på grunn, bommen slo over og meide ned ei dame) - da lå vi i Viernbukta (et stykke ut i bassenget) og fulgte med på VHF - det var nesten vindstille i Viernbukta, vi skjønte ikke at det blåste kraftig på andre siden. I går var det ingen krusning på vannet i Langåresund, men en del krusninger på vannet i Viernbukta, ogvvi målte 9-10 m/s utenfor.

Den lengst øst er kloakkledningen som går videre til alle øyene med bebyggelse og knyttet disse til VEAS anlegget. Den kom vel på 90-tallet en gang og raserte de fine svabergene lenger øst på N Langåra som var fine og flate. Nå er det en steinrøys.

Den andre er strøm.

Jeg syntes det var underlig at det er behov for strøm, vann- og kloakk på Langåra med bare to bygninger ... men ja, jeg ser jo nå på kartet at det går videre til tettbebygde øyer. I Viernbukta ligger det visst også strømkabler på kryss og tvers, kan ikke huske å ha sett noen skilt om disse - og der er det jo også markert ankringsplass på kartet.

Kloakken ender på Holmen i hovedtunnellen ut til VEAS.

Var et stort prosjekt på slutten av 90-tallet. Traseen er holmen/ Landøya, forgrening til Spannlokket og Furuholmen, Brønnøya, over til N Langåra, videre til Hareholmen, forgrening ut til Høyreholmen, ostøya, forgrening ut til mellomholmen og så Gåsøya. Usikker på om den også går videre til Grimsøya eller om den øya er knyttet til Snarøya.

Prosjektet er i privat regi og var dermed ganske kostbart da hytteierene på hver øy måtte gå sammen å stå for eget anlegg pluss fellesanlegget. Ble dyrt for de som lå langt unna.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 8 måneder senere...

Sitter og koser meg med morgenkaffen i Middagsbukta, da jeg først hører det skumme i sundet ved Rigmorbrygga. Og der kommer det en hypermoderne Cormate i halvplan! Hvor gikk det galt? Er det uvitenhet? Er det dumhet? Er det på faen? Er man i desperat tidsnød er det relativt ukomplisert å gå på utsiden av Norges mest besøkte uthavn.

Skjer jo ikke sååååå mange ganger på en lang dag man ligger der, og de fleste pleier bli buet/plystret på/kjeftet på såpass mye at de setter ned farten.

Middagsbukta er stedet for å se, og bli sett, ikke stresse, men lugne, pleier ha 2,5-3knuter max der og bare nyte :) 

Trist at man "bøller" med noe så lekkert som en cormate, de har jo utelukkende fine båter. 

Fra Norske los

Bronnoya, 7 m betongkai, dybder fra SW 1,8-1,8 m. Nesten rett over

sundet på Langara, 5 + 5 m trekai i flukt litt fra hverandre, dybder fra SW

0,8-1,5 m og 1,5-1,8 m. Kiosk.

Eligst på Langåra, Søndre Brygge, 6 m betongkai med trefront, dybder

fra SW 2,9-2,7 m. Ferjeanløp. Norsk Folkehjelp har brakke og flytebrygge

med ambulansebåt i Langårsundet.

Den østre delen av sundet, Middagsbukta, er utmerket havn som er

meget søkt og populært utfartssted for seil og motorbåter.

Hoyerholmen leirskole, sjøleir med liten ferjekai i betong.

Vil man ankre N for Gasoya, må man ha passert den røde pynten på øya

før ankeret droppes, da det er fjellbunn utenfor denne pynten.

På S-siden av Ostøya, ved Bjornen, 9 m betongkai med trefront, dybder

fra SW 3,4-2,8-(3,5) m. Anløp av rutebåt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Med unntak av ytterst i innløpet i øst hvor noen kommer for fort inn synes dette er et av de stedene i indre oslofjord det er minst sjans for bølger. Og definitivt det luneste stedet ved S og SV vinder.

En og annen idiot forekommer, men han får som regel ikke kjørt mange meterene før han blir hoiet på.

Like unaturlig å kjøre fort her som i et gatetun eller gågate med bilen.

Av de få som "glemmer seg" synes jeg det generelt er en overvekt av dagbåter og hyttebåter som jeg mistenker ikke tenker eller skjønner.

Som AndersSB sier, normen er å gli gjennom her i 2-3 knop, noe han selv gjorde for 10 min siden :-).

Her er et bilde fra i dag. Endel båter slik det skal være og mye fint å se på som glir forbi :-)

bilde

bilde

Mvh. SAP

Middagsbukta er fantastisk for oss som liker å se på andre båter. Legg deg for dregg der og den ene etter den andre klassikeren glir forbi i 2-4 knop. Mye moro å se

Har tilgode å se noen ligge i halvplan med større båter der inne, men det er, som SAP sier, at det kan forekomme en og annen daycruiser som lager litt i overkant mye bølger ifht hva den burde. Uten at det er et stort problem.

Middagsbukta er så skjermet for sønnavind, noe det er 95% av tiden, at det er stadig overraskende å kjøre hjem og tenke: blåser det så mye i dag...?

Fantastisk sted, men du må like liv og røre eller å se på andre båter. Ellers er det andre steder som er langt bedre.

Kk

En av årets beste dager så langt :-)

En av de tingene jeg liker med middagsbukta er som sagt tidligere å glaner på alt som glir forbi. Nytt, gammelt, stort og smått :-)

I dag var det noen kreative ungdommer som hadde lenket sammen to flytebrygger og installert seg med bardisk, sofaer og stor stereo. Så ut som de koste seg glugg ihjel der de ble tauet gjennom sundet i 1 knop med fengende musikk og fin partyfaktor :-)

Tok en snutt

http://youtu.be/iBeQ-CbINM0

Og bilder

bilde

bilde

Mvh. SAP

Fantastisk sted, men du må like liv og røre eller å se på andre båter. Ellers er det andre steder som er langt bedre.

Fantastisk sted, og nesten alltid lunt og stille der selv om det er storm på utsiden. Men jeg har funnet ut at innenfor sesongen holder jeg meg unna - litt for mye hekkbølger, eksos og motorstøy ifht min preferanse :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...