tobixen Startet 9.November.2014 Del på Facebook Startet 9.November.2014 Jeg har alltid trodd at Middagsbukta var omtrent her: http://kart.gulesider.no/m/x9FbM - samt at det var indre Oslofjords mest populære ankringsplass, hvor båtene enkelte dager står så tett at man omtrent kan hoppe fra båt til båt over hele "bukta". I dag har jeg endelig fått tatt turen hit, men ... det er jo kabler her, og pepret opp med skilt "ankring forbudt" i hele "bukta"? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ventus Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Riktig sted; mange ligger i starten av bukta øst/nord-øst ut mot Haraholmen og i bukten utenfor - men det er mange inne i mellom Brønnøya/Langåra også. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 (redigert) De to på utsnittet ditt er gravd en meter ned i søla, så ingen stor fare for å hekte seg fast. I og med at det er så pepret med båter der om sommeren var det nok et must å få de ned fra sjøbunnen. Skiltene må nok stå der like fullt. Den lengst øst er kloakkledningen som går videre til alle øyene med bebyggelse og knyttet disse til VEAS anlegget. Den kom vel på 90-tallet en gang og raserte de fine svabergene lenger øst på N Langåra som var fine og flate. Nå er det en steinrøys. Den andre er strøm. Har hørt fra den eldre garde at det som opprinnelig ble kalt for middagsbukta var bukta på SØ siden av Brønnøya omtrent der jeg satt prikken i kartet. Den heter egentlig Viernbukta. Middagsbukta har aldri vært noe offisielt navn så langt jeg vet. Langårasundet er nå det som de aller fleste referer til som middagsbukta i dag da det er et lunere og mer stille sted å ligge. Utrolig hvor lunt det er der inne ved sydlige vindretninger. Det kan blåse så sjøen går hvit utenfor, mens det inne i sundet ikke er en krusning og båtene ligger i alle retninger. Er nok derfor stedet har blitt så populært. Det samt at det stadig glir båter gjennom der gjør at man som båt-geek har mye å se på :-) Redigert 9.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Slangemannen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Tar alltid turen gjennom Middagsbukta i 2-3 knop på fine dager. Alltid mange flotte båter å se på der. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Sjelden så mye båter at man kan gå tørrskodd fra båt til båt over sundet, men likevel et veldig populært sted. Har et bilde fra St.Hans i 1974(tror jeg) da va det helt vilt..! Som nevnt over, omtrent alltid stille, og mange fine plasser å ligge. En tur igjennom sundet i 2-3 knop er heller ikke å forakte! :-) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Hekkbølgen Svart 9.November.2014 Del på Facebook Svart 9.November.2014 Litt roligere der i helga enn midtsommers :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2014 Sjeldent å se navnet "Middagsbukta" på kart - men landkartet til Gule Sider viser "Middagsbukta" over Langåresundet. Jeg så et annet kart (lurer på om det ikke var kartet som var slått opp ved Butikken på Langåra) hvor Middagsbukta er angitt til å være Viernbukta (som angitt av sap_2000 over). På offisielle sjøkart er hele "bassenget" utenfor Middagsbukta angitt som "Viernbukta". Generelt veldig lite vind i Bærumsbassenget - for noen uker siden viste måleren 22 m/s ute i fjorden, men var i en stund helt nede i 3 m/s i Lille Ostsund. I sommer var det en havarisituasjon rett utenfor Langåra (seilbåt som gikk på grunn, bommen slo over og meide ned ei dame) - da lå vi i Viernbukta (et stykke ut i bassenget) og fulgte med på VHF - det var nesten vindstille i Viernbukta, vi skjønte ikke at det blåste kraftig på andre siden. I går var det ingen krusning på vannet i Langåresund, men en del krusninger på vannet i Viernbukta, ogvvi målte 9-10 m/s utenfor. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pequod Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Kjørte forbi Tobixen på retur fra Vollen i går ettermiddag. Synes jeg så en bevegelse under kalesjen, så jeg vinket for sikkerhets skyld! Var blikkstille mens jeg kjørte gjennom Langårsundet, adskillig mer sjø før og etter, ja! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 10.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2014 Den lengst øst er kloakkledningen som går videre til alle øyene med bebyggelse og knyttet disse til VEAS anlegget. Den kom vel på 90-tallet en gang og raserte de fine svabergene lenger øst på N Langåra som var fine og flate. Nå er det en steinrøys. Den andre er strøm. Jeg syntes det var underlig at det er behov for strøm, vann- og kloakk på Langåra med bare to bygninger ... men ja, jeg ser jo nå på kartet at det går videre til tettbebygde øyer. I Viernbukta ligger det visst også strømkabler på kryss og tvers, kan ikke huske å ha sett noen skilt om disse - og der er det jo også markert ankringsplass på kartet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
CB. Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Vann er det men ikke kloakk tror jeg, så har vi jo øyene inn mot Asker, hytteområde samt noen få fastboende :-) Det som kunne være kjekt ved "kiosken" er kanskje å sette opp en tømming stasjon for kloakk ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
sap_2000 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 (redigert) Kloakken ender på Holmen i hovedtunnellen ut til VEAS. Var et stort prosjekt på slutten av 90-tallet. Traseen er holmen/ Landøya, forgrening til Spannlokket og Furuholmen, Brønnøya, over til N Langåra, videre til Hareholmen, forgrening ut til Høyreholmen, ostøya, forgrening ut til mellomholmen og så Gåsøya. Usikker på om den også går videre til Grimsøya eller om den øya er knyttet til Snarøya. Prosjektet er i privat regi og var dermed ganske kostbart da hytteierene på hver øy måtte gå sammen å stå for eget anlegg pluss fellesanlegget. Ble dyrt for de som lå langt unna. Redigert 11.November.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ben Sin Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Sitter og koser meg med morgenkaffen i Middagsbukta, da jeg først hører det skumme i sundet ved Rigmorbrygga. Og der kommer det en hypermoderne Cormate i halvplan! Hvor gikk det galt? Er det uvitenhet? Er det dumhet? Er det på faen? Er man i desperat tidsnød er det relativt ukomplisert å gå på utsiden av Norges mest besøkte uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Trist. Men er du egentlig overrasket? "De" er vel tilbake etter råkjøringstrening i Kragerø. Vi vurderte middagsbukta i går, men endte i Sandspollen for å unngå alle bølgene. Men i Sandspollen blåser det litt, så jeg antar dere har det mer vindstille enn oss. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Skjer jo ikke sååååå mange ganger på en lang dag man ligger der, og de fleste pleier bli buet/plystret på/kjeftet på såpass mye at de setter ned farten. Middagsbukta er stedet for å se, og bli sett, ikke stresse, men lugne, pleier ha 2,5-3knuter max der og bare nyte :) Trist at man "bøller" med noe så lekkert som en cormate, de har jo utelukkende fine båter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Fra Norske los Bronnoya, 7 m betongkai, dybder fra SW 1,8-1,8 m. Nesten rett over sundet på Langara, 5 + 5 m trekai i flukt litt fra hverandre, dybder fra SW 0,8-1,5 m og 1,5-1,8 m. Kiosk. E‑ligst på Langåra, Søndre Brygge, 6 m betongkai med trefront, dybder fra SW 2,9-2,7 m. Ferjeanløp. Norsk Folkehjelp har brakke og flytebrygge med ambulansebåt i Langårsundet. Den østre delen av sundet, Middagsbukta, er utmerket havn som er meget søkt og populært utfartssted for seil‑ og motorbåter. På Hoyerholmen leirskole, sjøleir med liten ferjekai i betong. Vil man ankre N for Gasoya, må man ha passert den røde pynten på øya før ankeret droppes, da det er fjellbunn utenfor denne pynten. På S-siden av Ostøya, ved Bjornen, 9 m betongkai med trefront, dybder fra SW 3,4-2,8-(3,5) m. Anløp av rutebåt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Med unntak av ytterst i innløpet i øst hvor noen kommer for fort inn synes dette er et av de stedene i indre oslofjord det er minst sjans for bølger. Og definitivt det luneste stedet ved S og SV vinder. En og annen idiot forekommer, men han får som regel ikke kjørt mange meterene før han blir hoiet på. Like unaturlig å kjøre fort her som i et gatetun eller gågate med bilen. Av de få som "glemmer seg" synes jeg det generelt er en overvekt av dagbåter og hyttebåter som jeg mistenker ikke tenker eller skjønner. Som AndersSB sier, normen er å gli gjennom her i 2-3 knop, noe han selv gjorde for 10 min siden :-). Her er et bilde fra i dag. Endel båter slik det skal være og mye fint å se på som glir forbi :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jangul Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Mangler bare en råflott Scand 25 som glir gjennom der nå:) OT...sorry Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Helt enig i at trafikken stort sett alltid glir rolig gjennom her. Derfor jeg ble noe overasket idag. Trodde liksom ikke det var mulig. Svøm bort en tur da sap! Deilig vann. Skal ro deg bort igjen. ? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Middagsbukta er fantastisk for oss som liker å se på andre båter. Legg deg for dregg der og den ene etter den andre klassikeren glir forbi i 2-4 knop. Mye moro å se Har tilgode å se noen ligge i halvplan med større båter der inne, men det er, som SAP sier, at det kan forekomme en og annen daycruiser som lager litt i overkant mye bølger ifht hva den burde. Uten at det er et stort problem. Middagsbukta er så skjermet for sønnavind, noe det er 95% av tiden, at det er stadig overraskende å kjøre hjem og tenke: blåser det så mye i dag...? Fantastisk sted, men du må like liv og røre eller å se på andre båter. Ellers er det andre steder som er langt bedre. Kk Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 En av årets beste dager så langt :-) En av de tingene jeg liker med middagsbukta er som sagt tidligere å glaner på alt som glir forbi. Nytt, gammelt, stort og smått :-) I dag var det noen kreative ungdommer som hadde lenket sammen to flytebrygger og installert seg med bardisk, sofaer og stor stereo. Så ut som de koste seg glugg ihjel der de ble tauet gjennom sundet i 1 knop med fengende musikk og fin partyfaktor :-) Tok en snutt http://youtu.be/iBeQ-CbINM0 Og bilder Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
andersb Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Jeg var vel inn og ut av bukta 7 ganger i dag, laveste med 1 maskin 1.8 knop, høyeste fart 2,54 knop 2 maskiner 500rpm ;) DU MÅ VINKE SAP! evnt tute osv... ;) Fikk testa full gass i dag gjorde jeg og, endelig forbi 10 timern! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 btw, de ungdommene spilte utrolig mye bra musikk! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Hmm.. det er vel ikke vestpåbud på slike flytebrygger, så da er jo alt i skjønneste orden.... hadde de vært tauet i en båt, ville det tross alt vært livsfarlig.... (ironi) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tobixen Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Fantastisk sted, men du må like liv og røre eller å se på andre båter. Ellers er det andre steder som er langt bedre. Fantastisk sted, og nesten alltid lunt og stille der selv om det er storm på utsiden. Men jeg har funnet ut at innenfor sesongen holder jeg meg unna - litt for mye hekkbølger, eksos og motorstøy ifht min preferanse :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.