Jump to content

Stor oppgradering av elektronikken ombord


ferskvannspiraten

Recommended Posts

I ytter glede over endelig være tilbake i saltvann (og et anfall av aktutt galskap) har jeg bestemt meg for en aldri så liten oppgradring av elektronikken i båten.

Som "god nordmann" har jeg satt sammen en "drømmepakke" fra Simonsen Radio (også kjent som Simrad), i den tro at det da ville være enkelt å få alt til å "snakke sammen" i nettverket.

Men neida, noe har nmea2000 micro kontakter, og noe har Simnet...

 

Etter mye grubling og fundering har jeg kommet til dette oppsettet:

 

bilde

Er det noe jeg mangler?

Og er det noen elektronikk genier som kan kvalitetssikre tankegangen min mht sammenkoblingen?

Lommeboka begynner å bli tynn, så jeg vil nødig kjøpe inn feil kabler og koblinger...

 

Og jada - jeg vet at det lages alle andre steder enn Norge, skal jeg være helt ærlig var det forward scan som fristet - tanken på å se hvor dypt det er foran båten og ikke ratt under fristet sterkt.

Er det for grunt under båten trenger jeg jo ikke noe instrument for å fortelle meg det :wink:

 

-ferskvannspiraten

 

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Det fulgte egen gps antenne med ais'en, så jeg tenkte den skulle få plass oppe i masten for beste mulige mottaksforhold.

Jeg prøver med bare den innebygde i nss7 først - flott hvis jeg slipper mastemonteringen.

 

Takk for tips!

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Jeg har et lignende setup med NSS12/8 og AIS300. Det bliver et fint system og jeg glæder mig til at høre dine erfaringer med forward looking sonar. Den er anmeldt i Panbo-bloggen for nylig.

 

NSS har indbygget GPS. Den virker fortrinligt hos mig selv om plotteren står i salonen. Så jeg tror ikke du har behov for GPS i netværket. Men du kan jo overveje den nye der også kan levere kurs?

 

AIS skal vist have separat GPS. Det har min i hvert fald.

 

Har NSS evo7 indbygget sounder?

 

Og nej, jeg ville heller ikke vælge en spiltter til vhf. To antenner er markant bedre.

Link to post

 

Betyr det at kombiantenne (laget spesiellt for vhf og ais) ikke er noe tess?

Har: kjøpt en slik http://www.defender.com/product.jsp?path=-1|344|2028695|2029055&id=2378949

 

Mulig att antenna er ok. Men det som ikke er ok er at du bruker en splitter slik at du bruker samme antenne til begge, dette gir dårigere mottaker/sender forhold.

VHF alltid i eget system, alltid strøm direkte fra batteri - husk sikring - Gir den absolutt beste efekten.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Selve VHF-antennen er vel grei. Det er mange som hevder at det blir forferdelige dårlige forhold med antennesplitter. Hos meg er det system fra Garmin. AIS'en er en Garmin 600. Jeg kan plukke ned Tjøme radio ved Skagen havn. Og jeg ser et mylder av båter på AIS'en som ligger langt under horisonten. Jeg har heller aldri hatt problem med å kontakte noen på VHF. For meg virker dette med splitter som et oppblåst problemkompleks.

Link to post

Helt enig med Benji og andre mht kombinasjon av antenner, det er noe som bør unngås hvis mulig.
Spander separate antenner så langt som mulig og ha gjerne i tankene at AIS-antennen lettvint skal kunne fungere som nødantenne for VHF'en hvis hovedantennen skulle knekkes, falle ned, kortslutte, eller havarere på annen måte.
Når det gjelder prioritering av antenneplassering så ser jeg ingen grunn til at AIS-antennen skal få kremplassen. Hvorfor skulle man bekymre seg for båter som ligger i ytterkanten av rekkevidden? Der er hverken kollisjonsfare eller annet :giggle:

Konklusjon: bruk separate antenner og sett VHF-antennen på den beste plassen.
Lykke til med et stort og spennende prosjekt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

Mulig att antenna er ok. Men det som ikke er ok er at du bruker en splitter slik at du bruker samme antenne til begge, dette gir dårigere mottaker/sender forhold.

VHF alltid i eget system, alltid strøm direkte fra batteri - husk sikring - Gir den absolutt beste efekten.

 

Skal for moro skyld måle vswr med og uten combiner på begge frekvensene og se om de holder det de påstår.

Inntil jeg får gjort det (og eventuellt føler meg overbevist) får den gamle vhf antennen bli stående, og den nye dedikeres til ais.

 

Egen strøm skal bli - vhf og ais er forøvrig den eneste elektronikken som alltid vil være på.

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

SimNet og NMEA 2000 koblingene dine er ikke henhold til noen av standardene. NMEA 2000 tillater ikke daisy chaining, SimNet gjør men da bare i backbone. Uansett må du ha en terminator i SimNet joineren.

 

Foreslår at du følger NMEA 2000 reglene for kabling da de gir det mest ryddige og oversiktlige nettverket. De to IS40 enhetene og NSS7 trenger da hver sin T-kobling i backbone (backbone er kablene mellom de to terminatorene) Simrad har en T-koblingsblokk hvor 4 drop kabler kan tilkobles, dette gir en bedre mekanisk kobling enn mange enkle T-koblinger etter hverandre.

 

NAIS-400 har coaxleding til GPS antenna.

 

Skal du ikke ha en vanlig ekkoloddsvinger for å få dybden under båten? NSS Evo2 støtter både ForwardScan og vanlig ekkolodd samtidig.

 

Siden du har seilbåt hvorfor går du ikke for B&G utgaven Zeus2 7 som har en del spesifikke seilingsfunksjoner? Du vil da trenge SonarHub for å få ForwardScan.

Link to post

Når det gjelder prioritering av antenneplassering så ser jeg ingen grunn til at AIS-antennen skal få kremplassen. Hvorfor skulle man bekymre seg for båter som ligger i ytterkanten av rekkevidden? Der er hverken kollisjonsfare eller annet :giggle:

 

Nåja, Poseidon- du er jo spesialist i navigasjon. Så hvis du ligger i linjen for Superspeed som kommer med 24,5 knop rett under horisonten, hvor lang tid tar det før den er på siden av deg? Ellers så krysser vi nokså ofte mellom Norge og Danmark. Det er ikke uvanlig at en lastebåt kommer skliende rundt Skagen i 16- til 18 knop. Så for oss er det helt greit å holde styr på trafikken lenge før vi kan se den. Hulda flytter seg ikke særlig fort til sammenligning. Dog, Hulda har dedikert plass til ekstra VHF-antenne på targabøylen. Men den kommer til å være i reserve slik at vi kan plugge den inn om den i mastetoppen skulle svikte.

Link to post

SimNet og NMEA 2000 koblingene dine er ikke henhold til noen av standardene. NMEA 2000 tillater ikke daisy chaining, SimNet gjør men da bare i backbone. Uansett må du ha en terminator i SimNet joineren.

 

Foreslår at du følger NMEA 2000 reglene for kabling da de gir det mest ryddige og oversiktlige nettverket. De to IS40 enhetene og NSS7 trenger da hver sin T-kobling i backbone (backbone er kablene mellom de to terminatorene) Simrad har en T-koblingsblokk hvor 4 drop kabler kan tilkobles, dette gir en bedre mekanisk kobling enn mange enkle T-koblinger etter hverandre.

 

NAIS-400 har coaxleding til GPS antenna.

 

Skal du ikke ha en vanlig ekkoloddsvinger for å få dybden under båten? NSS Evo2 støtter både ForwardScan og vanlig ekkolodd samtidig.

 

Siden du har seilbåt hvorfor går du ikke for B&G utgaven Zeus2 7 som har en del spesifikke seilingsfunksjoner? Du vil da trenge SonarHub for å få ForwardScan.

IS40 støtter iflg manualen daisychaining - men som jeg hadde det i utgangspunktet ville det ikke funket.

De må være i backbone. Takk for tipset!

 

508 vindmåleren har innebygget terminator - har flyttet den litt i nettverket nå. Ser det bedre ut?

 

B&G zeus hadde nok ikke vært så dumt, for å være helt ærlig hadde jeg ikke engang hørt om B&G når jeg kjøpte nss7'en.

Man lærer så lenge man lever...

 

Dybde under båten har jeg vel bare nytte av når jeg ligger for anker - for å se om jeg dregger. Eller?

Det sitter både dybde og farts-målere på båten fra før - tidligere tilkoblet en Raymarine ST60 tridata (som ikke er der lenger).

Kan de "gjenbrukes" på noen måte?

 

Etter gode råd og innspill ser den reviderte planen slik ut:

 

nettverket_rev3.jpg

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Hvad skal du bruge PC-tilkobligen til? Du har jo Gofree, så du kan vel hente data ud den vej?

 

Absolutt en tanke, men jeg er usikker på programvaren jeg event skal bruke.

Windows pc.

 

Tanken var i tugangspunktet wfii til 10' vanntett android tablet i cockpit (nss7 over luka er litt langt unna til tider) og usb til pc ved kartbordet, men USB gatewayen er ikke innkjøpt ennå, så hvis den kan sløyfes er det jo fint.

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Det fulgte egen gps antenne med ais'en, så jeg tenkte den skulle få plass oppe i masten for beste mulige mottaksforhold.

 

Å plassere en GPS-antenne i mastetoppen er feil. Riktignok har den fri sikt der, men du risikerer refleksjoner av signalene fra havoverflaten. Disse signalet har da gått 10 - 20m lengre enn direktesignalet og kan degenerere mottaket. Monter GPS-antennen så lavt som mulig, men fremdeles med rimelig god sikt mot "himmelhvelvingen".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Simrad har en lang historie med ikke å følge NMEA 2000 når det gjelder SimNet kabling. Nå har de heldigvis blitt kvitt SimNet kontaktene på nye modeller, IS40 faller vel litt i mellom med micro-C kontakter men mer 2 av dem og daisy chaining nevnt i manualen. Saken er ikke om IS40 støtter daisy chaining eller ikke, men at NMEA 2000 standarden av gode grunner ikke gjør det. Med daisy chaining må nettverket rekonfigureres hvis et instrument må sendes på service. Jeg har selv erfart hvor vanskelig det er å gi telefonsupport for feilsøking av et daisy chained hybrid SimNet og micro-C nettverk.

 

Ja, det du har tegnet vil virke. Ser heller ikke noe behov for PC når du har GoFree og tablet.

Link to post

 

Å plassere en GPS-antenne i mastetoppen er feil. Riktignok har den fri sikt der, men du risikerer refleksjoner av signalene fra havoverflaten. Disse signalet har da gått 10 - 20m lengre enn direktesignalet og kan degenerere mottaket. Monter GPS-antennen så lavt som mulig, men fremdeles med rimelig god sikt mot "himmelhvelvingen".

 

Du har så rett, så rett.

Direkte pinlig at du måtte fortelle meg det - rart hvor vanskelig det kan være å omsette arbeidserfaring til fritidsbruk.

Jeg får prøve meg fram litt med plasseringen før jeg monterer den - erfaringsmessig kan det gi trøbbel med to gps antenner for nær hverandre også.

Takk!

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Simrad har en lang historie med ikke å følge NMEA 2000 når det gjelder SimNet kabling. Nå har de heldigvis blitt kvitt SimNet kontaktene på nye modeller, IS40 faller vel litt i mellom med micro-C kontakter men mer 2 av dem og daisy chaining nevnt i manualen. Saken er ikke om IS40 støtter daisy chaining eller ikke, men at NMEA 2000 standarden av gode grunner ikke gjør det. Med daisy chaining må nettverket rekonfigureres hvis et instrument må sendes på service. Jeg har selv erfart hvor vanskelig det er å gi telefonsupport for feilsøking av et daisy chained hybrid SimNet og micro-C nettverk.

 

Ja, det du har tegnet vil virke. Ser heller ikke noe behov for PC når du har GoFree og tablet.

 

Atter et godt poeng!

Håpet var å dra så få dubeditter og kabler som mulig opp under stormdekselet,, men jeg ser jo at det blir liten forskjell når det kommer til stykket.

Og service argumentet kjøper jeg absolutt - intet varer som kjent evig, og jeg har tenkt å denne båten lenge.

 

Så da lander jeg på

nettverket_rev4.jpg

 

Et nytt spørsmål dukket dog opp i hodet mitt når jeg så på den reviderte tegningen.

Blir det ikke plunder med vhf'en når den både skal ha egen strøm rett fra batteriet - og skal være tilkoblet nmea 2000 nettet?

Vil det virke hvis jeg lager egen kabel til nmea tilkoblingen uten strøm?

Dvs kutter bort den røde og den svarte lederen?

 

 

Ei lenger Ferskvannspiraten

-tilbake på de salte bølger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...