Jump to content

Beste måte å tette borehull på under vannlinjen..

Fjord21DC

Recommended Posts

Casco Marin & Teknik er muligens den beste middel for undervannstetninger

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

det er litt forskjell på skruehull og gjennomgående hull da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det er vanelig at kabler til el. trimplan eller undervannslys i hekken har enten kabel ut av akterspeil min. 100mm over vannlinje og da i tilegg under et lite skjellbeslag med masse tettemasse eller at kabel går rett i sokkel/stag .

Det er høyst uvanelig å bore en kabel direkte ut gjennom skrog med tettemasse rundt og kan ikke sammenliknes med bolter til motor eller skroggjennomføringer.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg har uten utenbordsmotor og de to nederste boltehull er så og si rett ved vannlinjen. Ved planing vil jo disse kommer under vann..

Meget klar over at innenbordsmotor ikke er festet gjennom skroget.. :)

De vil nok komme under "vannlinjen" ved planing, men når båten går i plan så er så og si hele akterspeilet ned til bunnen av båten tørt siden du "kjører ifra" vannet.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det er vanelig at kabler til el. trimplan eller undervannslys i hekken har enten kabel ut av akterspeil min. 100mm over vannlinje og da i tilegg under et lite skjellbeslag med masse tettemasse eller at kabel går rett i sokkel/stag .

Det er høyst uvanelig å bore en kabel direkte ut gjennom skrog med tettemasse rundt og kan ikke sammenliknes med bolter til motor eller skroggjennomføringer.

Nok en gang kloke ord :smiley:

Slutter aldri og forundre meg over hvor ukritisk noen borer hull i skrog under vannlinjen. Dette gjelder noen båteiere og også det fleste båtbyggerier eller rettere sagt gjelder vel alle båtbyggerier Eksosutløp legges ofte halvt under vannlinjen dette er en stor svakhet som er totalt unødvendig. Hever en eksosløpet litt over vannlinjen så har en eliminert denne svakheten.motorens evne til og kvitte seg med vann og eksos er heller ikke så fintfølende att dette har noe særlig betydning. Jeg har nå en båt i fra ett kjent norsk båtbyggeri. For og si det rett ut jeg har mange ganger hatt lyst til og rive meg i det håret jeg har i gjen når jeg ser alle de unødvendige hullene denne fabrikken har lagt i undervannskroget. Jeg kan love att hadde jeg vært til stede under byggingen av båten så hvar det nok noen arbeidere som hadde fått seg ett skikkelig rapp over fingrene.

Jeg har uten utenbordsmotor og de to nederste boltehull er så og si rett ved vannlinjen. Ved planing vil jo disse kommer under vann..

Meget klar over at innenbordsmotor ikke er festet gjennom skroget.. :)

Du mente nok at når båten ikke planer er disse to nederste motorboltene under vann.

Derfor er det viktig at de som monterte motor og strammet til boltene hadde godt med tettemasse i og rundt hullene inn og utvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...