Jump to content

Kjøpe billig, ny, Suzuki DF140ATL av "ikke autorisert forhandler"?


Flipper86

Recommended Posts

Er det forresten denne typen Flipper 620 trådstarter har ? http://www.flipperbat.se/aed74c8a-6759-4871-8e7e-aeca775a0bce-29.html

 

Längd 6.24 m
Bredd 2.40 m
Vikt 800-900 kg
Djup 0.6 m
Motoralt. 80-120 hk
Topphastighet med 115 hk 35 kn

Kojer 4 st.
Tillverkningsår 1975-97

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg har suzuki df 140a på ibiza 19 touring fart 39 knop gps gikk med df 115 35,8 knop motoren er sterkere på topp fart

men marsj fart er noe lavere har kjørt med mindre propell i år balistic 13,5x 22 xl brukte 24 xl mest på 115 hk motoren,men de var vel litt stor. Motoren er jeg fornøyd med har ikke kjørt så mye i sommer ca 10-11 timer .

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

jeg har suzuki df 140a på ibiza 19 touring fart 39 knop gps gikk med df 115 35,8 knop motoren er sterkere på topp fart

men marsj fart er noe lavere har kjørt med mindre propell i år balistic 13,5x 22 xl brukte 24 xl mest på 115 hk motoren,men de var vel litt stor. Motoren er jeg fornøyd med har ikke kjørt så mye i sommer ca 10-11 timer .

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ja, i alle fall er du ikke i et flertall for folk reiser mann av huse på Harrytur og gleder seg over at 200-kroners grensen skal økes til 500 til tross for klare advarsler fra handelsnæringen i Norge. Folk flest tenker egen lommebok og driter stort sett i konsekvensene, dessverre.

Dette er nok et meget bra poeng, men jeg forventer ikke at de som benytter av dette innser at dette er problem for handelstanden i Norge.. De vil finne alle slags merkelige unnskyldninger for å rettferdiggjøre sine handlinger...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og alle vi som stort sett handler finurlige spesielle ting fra utlandet som ikke finnes i vanlig handel i Norge... hva med oss da ?

Vil anslå at 70-80 % av det jeg har handlet på bl.a. ebay ikke finnes å få tak i her til lands.. iallefall ikke på en enkel måte.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For meg er det stort sett dyrere å kjøre til Storlien på sevnskehandel enn prisdifferansen er for det jeg kjøper.

Når det gjelder motorer,biler, MC med garanti, så favoriserer jeg bestandig det objektet med mest/best garanti, om jeg har valget! Når det gjelder båtmotor , kjøper jeg helst en motor som kan repareres ved mitt lokale autoriserte verksted. Der vet jeg jeg får bra service og oppfølging om det skal være noe.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

Handelsnæringen har m.a.o ikke tapt noe særlig på meg i allefall, selv om jeg må tenke på egen lommebok.

Overlater til de med større lommebøker og tenke konsekvenser :smiley:

Det interresante er jo at når dette skjer lenge nok, så tenker kanskje da en bedriftseier: Ok, dette er ikke butikk nok, jeg setter hele produksjonen i Latvia/Polen/kall-landet-hva-du-vil. Også mister Norge hundrevis av direkte arbeidsplasser (i f.eks en produksjon), så går det også indirekte arbeidsplasser. Pizzasjapper, matsjapper, bilverksteder..

 

Å, ja, det stemmer. Det er visst det som skjer: det er snart ingen som støper båter igjen i Norge. Snart driftes mye av dataNorge fra India og vi fikser bilen i Sverige.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

 

Å, ja, det stemmer. Det er visst det som skjer: det er snart ingen som støper båter igjen i Norge. Snart driftes mye av dataNorge fra India og vi fikser bilen i Sverige.

 

 

Et godt poeng her.. mange klager på at båtprodusenter, båtforhandlere, gadget forhandlere osv går dukken i Norge, de samme jubler over en økning på mva fritak 200 til 500 kroner for handel fra utlandet.. Det disse ikke ser er at dette vil medføre kroken på døren for mange butikker i Norge.. Det vil medføre til at ennå flere etablerer seg i utlandet og selger mva fritt il Ola og Kari Dunk, varer til 499 kroner fritt levert uten mva, men butikken på hjørnet må legge til 25% mva på samme beløp før kunden kan få det.. Denne butikken må selge samme dingsen for 623 kroner.. Dette vil si at Staten Norge subsidierer utenlandske butikker med 123 per 500 lapp en handler for.. Det er god butikk for utenlandske selskaper .. litt mer kostbare dingser deles bare opp i mindre, og så er man innenfor

 

Problemet med parallellimportert blir om de som importerer forsøker å skyve ansvaret på den norske importøren når de ser at kjøpet ikke svarte til forventningen med tanke på garanti og/eller reklamasjon

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og vi er ganske mange her i landet som ikke driver svenskehandel, taxfreehandel osv. men kjøper alt av dagligvarer, klær osv lokalt. Undertegnede inkludert.

At jeg så må punge ut med både frakt, moms og dette tollklareringegebyret for å få tak i diverse spesielle småting som jeg ikke finner lokalt eller knapt nok i Norge...

Nei satser på at de øker fribeløpet ganske betraktelig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Egentlig er dette bare tull for mange sitt vedkommende.

Jeg har bestilt et stort antall småting over mange år på ebay, og mye av dette finnes ikke i handelen i Norge.

Ofte ligger prisen mellom 200 og 500 kroner, noe som gjør det uforholdsmessig dyrt med frakt, tollklareringsgebyr og moms.

Handelsnæringen har m.a.o ikke tapt noe særlig på meg i allefall, selv om jeg må tenke på egen lommebok.

Overlater til de med større lommebøker og tenke konsekvenser :smiley:

 

Her har du på alle vis vist i praksis nettopp hva jeg påstod; folk flest driter i alt og alle andre enn seg selv og sin egen lommebok.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo mulig men bildet er litt mere nyansert... jeg kjører iallefall ikke på harryhandletur til sverige i en Tesla :giggle:

Jeg betaler min moms med glede, på det aller mest jeg forbruker.

 

Mulig tråden har beveget seg litt bort fra det opprinnelige emnet. nå kanskje..

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Flipper68: Jeg hadde ikke tatt sjansen på en gråimport maskin.

Nå snakker jeg kun for egen del: Min ferie er såpass viktig for meg, at jeg synes ikke 20 er nok til å forsvare evt krangler/uklarheter osv ifb med et så stort kapitalkjøp.

 

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet om det er verdensgaranti på suzuki? Det vanlige er at produsenten har to år. Får man havari på motoren kan den sendes til landet som selger kjøpte fra. Og så har man 5 år hvis ikke selger går konkurs. For 20 000 vil jeg nok ha satset på at dette går bra. Men jeg hadde prøvd å prute hos vanlig forhandler, de har litt å gå på. Og kommer an på om du har råd til å tape 70

 

Kjenner ikke betingelsene for båtmotor så godt, men kan litt om sportsutstyr. Der setter produsent ekstra høy pris til norsk imporør, som igjen ganger opp før varen havner i butikk. Dermed blir varen 20-50% dyrere. Dette er grunn til at jeg av og til handler fra utlandet. Jeg vil ikke at Norske kunder skal bli flådd, jo mer paralellimport det blir jo billigere blir det til slutt for forbrukerne. Stort sett produsent og importør som sitter på profitten. Eller som noen eksempler, produsent i USA, Europaimportør tar en bit, nordisk koordinator tar litt, norsk tar litt. Det er billigere å sette seg på ett fly og hente varen i USA. Men stort sett prøver jeg å handle lokalt. Jeg vil ha lokale butikker.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har en slik motor kjøpt ny i 2007, syv år siden allerede, så kom jeg til å tenke på at jeg ikke har benyttet hverken garanti eller reklamasjons-rettighetene på denne motoren så det kan jo gå bra!

 

Med tanke på den skepsis som mange her har mht verdien av garanti/forbrukerkjøpsloven så lurer jeg litt på hvordan dere setter penger/pris på det å kjøpe en brukt motor? For eksempel hva skal være riktig pris på denne motoren det her er snakk om hvis motoren er syv år gammel og vil dere selge egen motor til en slik pris?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Perfekt motor til båten er vel udiskutabelt denne 3-liters kraftpluggen her, og ikke så ille pris heller http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53235513&searchclickthrough=true

2,05-literen i DF140 blir kraftig akterutseilt her.

 

For ikke å snakke om dette kuppet, men det er jo XL stamme så det blir kanskje ikke riktig ? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=52333302&searchclickthrough=true

(ikke importert gjennom autorisert forhandler)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

har samme båt med DF90 som er mer enn nok

 

Dette er ikke en farts båt , er altfor flat under og over 30 knop er totalt ubehagelig på alt unntatt

speilglatt hav , noe det aldri er.

 

vedr garanti , - jeg hadde tatt sjansen og gitt blaffen , dersom noe skjer blir det helt lotto og få det reparert i

sesongen likevel , men meg om det.

Link to post
Share on other sites

Kjører på Mjøsa jeg så er ikke store bølgene der, men synes det er akkurat for lite krutt i motoren med 115 hk 2-takt så vil ikke kjøpe en 115 hk 4-takt og risikere å få noe som går akkurat like enns eller litt dårligere. For meg hadde det vært uaktuelt med 90hk på en slik båt i og med at vi bruker den til vannsport med flere hengendes bakpå. Vet at mindre båter er bedre egnet til vannsport men ville ha en alt-i-ett båt til fiske,tur, vannsport overnatting osv. og da er jo 620'en perfekt. Ser mange setter på 140/150 hk på disse båtene :)

Link to post
Share on other sites

Ang. 150-hesterne så er den 2 år gamle testen her verdt en titt http://www.klikk.no/motor/baat/article795779.ece

 

Det er en motor som skiller seg ut og det er den nye Mercuryen, som er best i stort sett alt.

"Når vi tar med alt i beregningen, er det Mercury F150 EFI som fremstår som det beste valget."

 

Men vi snakker jo om 45 knop på en båt som veier 950 kg uten motor.. så det blir vel nesten litt overkill på Flipperen om de skulle være sammenlignbare vedr. fart da?

Tror nesten jeg kan garantere at den nye 115-hesteren på 2,1 liter med CT girhus gir noen knop ekstra i forhold til din gamle 2-takter.

De gamle fabrikktallene oppga jo dessuten 35 knop med 115 hk, men det kan jo være litt bob bob.

 

På Flipper sin hjemmeside kan du lese følgende http://www.flippermarin.se/testvinnare_nya_Mercury_F150_EFI

 

Fördelar med testvinnaren – Mercury F150 EFI

  • Störst cylindervolym i 150 hk klassen!
  • Stor cylindervolym ger lägre påfrestningar
  • Låg vikt, nästan 10 kg lättare än andra 4-taktare i klassen
  • Den mest kompakta och lättaste 150 hk 4-taktare
  • Högt vridmoment för kraftfull acceleration
  • Stort växelhus ger lägre påfrestningar och bättre grepp
  • Lätt att underhålla
  • Lätt att byta bränslefilter och dränera oljesystemet
  • Exklusivt underhållsfritt ventilsystem

 

Her er samme test som over bare litt mere detaljert og eksakt http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2012/testvinnare_Mercury_F150_EFI.pdf

 

Skal det være L eller XL stamme på Flipper 620 ? Ser det er XL stamme på testbåten men den er jo relativt V-bunnet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

denne er også informativ

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, kom over dette innlegget og tenkte jeg skulle besvare det så godt jeg kan uten å bryte forumregler vedr reklame osv.

 

Det er selvfølgelig ingen forhåndsbetaling. Ingen som har et ønske om å drive med et snev av seriøsitet opererer med det. Motorene har jeg på lager i Norge og de sendes ut til kundene fortløpende. Betaling skjer gjennom Finn trygg betaling hvor kjøpesummen frigis etter at man har mottatt motoren og har fått mulighet til å kontrollere at alt er i orden.

 

Når det gjelder garanti så gis det 2 års garanti fra mine leverandører og siden dette er et forbrukerkjøp gjelder regelen om 5 års reklamasjonsfrist fra kjøpsdato i tillegg. MXbike har holdt på i 10 år nå og jeg tør påstå at jeg enda har til gode å løse en garanti/reklamasjonssak hvor kunden ikke har vært 100% fornøyd.

 

Risikoen ved å handle fra MXbike er helt klart større enn ved en handel fra din lokale forhandler, og for å kompensere noe for dette er prisen lavere.

"MXbike.no" ser ut til å være et enkeltmannsforetak og følgelig uten noen kontrollerbare regnskapsopplysninger registrert i offentlige registre.

 

Slik styrer jeg alltid unna når det gjelder kjøp i denne prisklasen. Billig kan fort bli dyrt.

 

Regner med fyren skal ha forskuddsbetaling for å bestille inn en påhengsmotor til denne summen da privatøkonomien neppe tilsier at han kan sitte inne med varelager eller forskuddsbetale sine underleveranser uten å ha pengene fra kunde på konto først. Og hva gjør man da når han går under jorda?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...