Jump to content

Varmgang


jensemann2

Recommended Posts

Var ute med 7 gutter fra klassen+ 5 jenter i går da det som helst ikke skal skje skjedde.

Etter et kvarters kjøring for full fart ut fra brygga merker jeg at turtallet er litt redusert lavere enn vanlig. Reduserer gassen litt tilbake fra full, hvilket resulterer i at motoren stopper. En kjempesky av damp står opp gjennom nedgangen til kabinen. Hele båten blir innhyllet i damp. Jentene hyler.

Jeg stuper ned i kabinen(da visste jeg ennå ikke at det var damp, trodde det var tatt fyr)River med meg brannslukkeren og røsker vekk trappen og motorlokket. Roer meg litt ned da jeg finner ut at det er damp og ikke røyk. Motoren sydet og kokte som et villt dyr.

Heiste seil og fikk en "matros" til å seile utover så langt ut fra land som det lot seg gjøre i pålandsvind.

Kjølevannstanken var nesten helt tom. Motoren var så varm at jeg var sikker på at den var havarert. Alarmen hadde ikke gått... Lot den kjøle seg i 20 minutter, og skulle så helle på ferskvann. Da viste det seg at vanntanken var tom. Hadde litt på vannkokeren, og fant en skvett til i en brusflaske. Måtte så åpne opp koblingen til vanntanken for å få ut den siste skvetten med ferskvann. Da jeg endelig fikk fylt opp ferskvann og skulle starte, dro ikke startmotoren rundt. Av ukjent årsak var startbatteriet flatt. Fikk koblet over på forbruk, og startet opp maskinen. Sjekket ferskvanns og saltvannsimpeller før start. De var hele.

Så kunne vi fortsette den trivelige turen i vårsolen med piker, vin og sang. ( det var fantastisk godt med en røyk etter denne strabasiøse hendelsen)

 

tror muligens det var tang/tare som hadde tettet saltvannsinntaket, og da motoren stoppet forsvant vel fremmedlegemet ifm at pumpen sluttet å suge...

Link to post
Share on other sites

Bra dette endte greit for deg.

 

Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy. Vet ikke hvor jevn strøm med vann det går inn. Men med en evt liten tidsforsinkelse på noen sek måtte dette kunne brukes vel ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Bra dette endte greit for deg.

 

Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy. Vet ikke hvor jevn strøm med vann det går inn. Men med en evt liten tidsforsinkelse på noen sek måtte dette kunne brukes vel ?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har jo makan motor. Hvis det piper i panelet hos deg når tenninga står på, vil det nok ule like mye dersom tempen stiger faretruende. Har fått varsel selv en gang, da var det termostaten som hadde gjort sitt. Og det tar nok et minutt før det virkelig "brenner" når du hører alarmen.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte Vetus-Mitsubishi når jeg byttet motor i fjor. Alarm på eksosen, som vil varsle momentant hvis den går tørr. Jeg fant ingen konkurrenter (diesel småmotorer til seilbåt) som hadde dette.

 

Får håpe det går bra med motoren til JensJohnson.

 

mvh

 

Barsk II :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte Vetus-Mitsubishi når jeg byttet motor i fjor. Alarm på eksosen, som vil varsle momentant hvis den går tørr. Jeg fant ingen konkurrenter (diesel småmotorer til seilbåt) som hadde dette.

Er det en flow vakt som er montert der da ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...