jensemann2 Startet 26.April.2005 Del på Facebook Startet 26.April.2005 Var ute med 7 gutter fra klassen+ 5 jenter i går da det som helst ikke skal skje skjedde. Etter et kvarters kjøring for full fart ut fra brygga merker jeg at turtallet er litt redusert lavere enn vanlig. Reduserer gassen litt tilbake fra full, hvilket resulterer i at motoren stopper. En kjempesky av damp står opp gjennom nedgangen til kabinen. Hele båten blir innhyllet i damp. Jentene hyler. Jeg stuper ned i kabinen(da visste jeg ennå ikke at det var damp, trodde det var tatt fyr)River med meg brannslukkeren og røsker vekk trappen og motorlokket. Roer meg litt ned da jeg finner ut at det er damp og ikke røyk. Motoren sydet og kokte som et villt dyr. Heiste seil og fikk en "matros" til å seile utover så langt ut fra land som det lot seg gjøre i pålandsvind. Kjølevannstanken var nesten helt tom. Motoren var så varm at jeg var sikker på at den var havarert. Alarmen hadde ikke gått... Lot den kjøle seg i 20 minutter, og skulle så helle på ferskvann. Da viste det seg at vanntanken var tom. Hadde litt på vannkokeren, og fant en skvett til i en brusflaske. Måtte så åpne opp koblingen til vanntanken for å få ut den siste skvetten med ferskvann. Da jeg endelig fikk fylt opp ferskvann og skulle starte, dro ikke startmotoren rundt. Av ukjent årsak var startbatteriet flatt. Fikk koblet over på forbruk, og startet opp maskinen. Sjekket ferskvanns og saltvannsimpeller før start. De var hele. Så kunne vi fortsette den trivelige turen i vårsolen med piker, vin og sang. ( det var fantastisk godt med en røyk etter denne strabasiøse hendelsen) tror muligens det var tang/tare som hadde tettet saltvannsinntaket, og da motoren stoppet forsvant vel fremmedlegemet ifm at pumpen sluttet å suge... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 26.April.2005 Del på Facebook Svart 26.April.2005 Bra dette endte greit for deg. Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy. Vet ikke hvor jevn strøm med vann det går inn. Men med en evt liten tidsforsinkelse på noen sek måtte dette kunne brukes vel ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
asso Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Full fart ut fra brygga !!! er det rart den gikk varm... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 (redigert) Bra dette endte greit for deg. Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy. Vet ikke hvor jevn strøm med vann det går inn. Men med en evt liten tidsforsinkelse på noen sek måtte dette kunne brukes vel ? <{POST_SNAPBACK}> Vi har jo makan motor. Hvis det piper i panelet hos deg når tenninga står på, vil det nok ule like mye dersom tempen stiger faretruende. Har fått varsel selv en gang, da var det termostaten som hadde gjort sitt. Og det tar nok et minutt før det virkelig "brenner" når du hører alarmen. Redigert 27.April.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Har tenkt litt på dette du beskriver her, og lurer på om det er noen som har erfaring med flow vakt på kjølevannet. Ville evt gi en alarm før tempen blir for høy. <{POST_SNAPBACK}> Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte Vetus-Mitsubishi når jeg byttet motor i fjor. Alarm på eksosen, som vil varsle momentant hvis den går tørr. Jeg fant ingen konkurrenter (diesel småmotorer til seilbåt) som hadde dette. Får håpe det går bra med motoren til JensJohnson. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Dette var en av grunnene til at jeg kjøpte Vetus-Mitsubishi når jeg byttet motor i fjor. Alarm på eksosen, som vil varsle momentant hvis den går tørr. Jeg fant ingen konkurrenter (diesel småmotorer til seilbåt) som hadde dette.Er det en flow vakt som er montert der da ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.April.2005 Del på Facebook Svart 27.April.2005 Et kast tilbake med hode for å sjekke at den spytter kjølevann kunne også hjulpet litt. Kan hende du hadde sett det litt tidligere. Billig og god flow-vakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 28.April.2005 Del på Facebook Svart 28.April.2005 Monter 2 kjølevannsinntak, en på hver side av kjølen koblet til det samme sjøvannsfilteret inne i motorrommet. Fremmedlegemer har mye mindre mulighet til å blokkere sjøvannstrømmen med denne løsningen. XD3P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.